Micubiši Ki 33

Mitsubishi Ki-33 / 三菱 キ33 航空機
     
Název:
Name:
Micubiši Ki-33 Mitsubishi Ki-33
Originální název:
Original Name:
キ33 航空機
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1936-DD.07.1936 Mitsubishi Heavy Industries, Ltd., Nagoya /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1936-DD.07.1936
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.07.1936
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1132 kg 2496 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1462 kg 3223 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
11,000 m 36ft 1,06in
Délka:
Length:
7,540 m 24ft 8,85in
Výška:
Height:
3,190 m 10ft 5,59in
Plocha křídla:
Wing Area:
16,00 m2 172.22 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
82,10 kg/m2 16.82 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Nakadžima Ha-1a, vzduchem chlazený hvězdicový devítiválec o vzletovém výkonu 522 kW (710 k) a 548 kW (745 k) v h= 3 700 m při 2 500 ot/min.
Vrtule dvoulistá polohovatelná o průměru 3 060 mm.
Nakajima Ha-1a nine-cylinder air-cooled radial, rated at 700 hp for take-off and 735 hp at 12,139 ft at 2,500 rpm,
driving a two-blade propeller of diameter 10 ft 0.5 in
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
326 l 72 UK gallons
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
474.8 km/h v 3000 m 295 mph in 9843 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
405 km/h v 2500 m 251.7 mph in 8202 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
14,04 m/s 2763.8 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
5,94 min do 5000 m 5,94 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
8500 m 27887 ft
Dolet:
Range:
980 km 608.9 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kulomet Type 89 Model 2 ráže 7,7 mm se zásobou střeliva 800 nábojů na hlaveň Two fixed, forward-firing 0.303 in Type 89 Model 2 machine-guns in the upper fuselage decking, 800 rpg ammo
Uživatelské státy:
User States:
- -
Poznámka:
Note:
キ33 航空機 / Ki-sanjūsan / experimentální jednoplošný stíhací letoun キ33 航空機 / Ki-sanjūsan / Army experimental monoplane fighter aircraft
Zdroje:
Sources:
René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X
Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, Naval Institute Press Annapolis, Maryland 21402, 1990, ISBN: 1-155750-563-2
William Green, Famous fighters of the Second World War, DoubleDay, druhé vydání, rok 1975, ISBN-13: 978-0385123952
William Green a Gordon Swanborough, Japanese Army Fighters, Part 2, Arco Publishing, 1.vydání, rok 1978, ISBN-10: 0668044276
Václav Němeček, Vojenská letadla 2 díl, Naše Vojsko, Praha 1987; ISBN 80-206-0117-1
Famous Airplanes of the World, Army Experimental Fighters, No.24, Bunrindo Co-Ltd., Nakano Koku, Japan
www.historyofwar.org
avia.russian.ee - foto 2
archiv autora - foto
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-Ki-33-t29999#107826 Verze : 0
Stručná historie:
Dva prototypy stíhacího letounu Mitsubishi Ki-33 představovaly již druhý pokus továrny Mitsubishi Jukugyo K. K., kdy se snažila nabídnout armádnímu letectvu velice dobrou konstrukci palubní stíhačky typ 96, známou také pod označením A5M Claude. Prvním pokusem byla úprava prototypu továrně označeného Ka-14, ten byl v roce 1935 zbaven veškerého námořního vybavení, v armádním systému Kitai byl označen jako Ki-18 a účastnil se soutěže s dvouplošným stíhačem Kawasaki Ki-10 Perry a jednoplošnou Nakajimou Ki-11. Soutěž tehdy vyhrál Perry, který díky výborné své obratnosti byl přijat do výzbroje.
Již příštím rokem se konala další soutěž, cílem této soutěže bylo vybrat pro armádní letectvo moderní jednoplošnou stíhačku. Továrna Mitsubishi „denavalizovala“ pro tuto soutěž dvě palubní stíhačky A5M2a, odstraněno bylo všechno námořní vybavení a výstroj, motor Kotobuki byl zaměněn za armádní variantu Ha-1a. Kabina zůstala uzavřená. Úpravy byly dokončeny počátkem léta 1936 a oba stroje byly dopraveny do Kagamigahara Rikugun Kokogijutsi Kenkyujo (Armádní letecký technický výzkumný ústav v Kagamigahaře), kde se konaly porovnávací zkoušky.
Zkoušky nedopadly pro Ki-33 dobře, byl druhým nejrychlejším letounem (nejrychlejší byl Ki-28), druhým z hlediska obratnosti (nejobratnější byl Ki-27), nejhůře stoupal a akceleroval. Ki-33 nesl největší zásobu střeliva pro své dva kulomety a disponoval nejdelším doletem a letovou vytrvalostí. Tyto vlastnosti však nezabránily jeho vyřazení ze soutěže, vítězem byl vyhlášen letoun Nakajima Ki-27 Nate.


Použité prameny:
Rene J. Francillion Ph.D, Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, rok 1987, ISBN-13: 978-0870213137
Robert C. Mikesh a Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, Naval Institute Press, Annapolis, rok 1990, ISBN: 1557505632
Václav Němeček, Vojenská letadla 2 díl, Naše Vojsko, Praha 1987; ISBN 80-206-0117-1
Famous Airplanes of the World, Army Experimental Fighters, No.24, Bunrindo Co-Ltd., Nakano Koku, Japan
www.aviastar.org
www.historyofwar.org
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-Ki-33-t29999#353476 Verze : 0
Fotografie prototypu Mitsubishi Ki-33
Zdroje uvedeny výše
Micubiši Ki 33 -


Micubiši Ki 33 -


Micubiši Ki 33 -


Micubiši Ki 33 -


URL : https://www.valka.cz/Micubisi-Ki-33-t29999#192297 Verze : 0
Obrázek Mitsubishi Ki-33
Micubiši Ki 33 -


URL : https://www.valka.cz/Micubisi-Ki-33-t29999#159909 Verze : 0
Mitsubishi Ki-33 - 3D náčrtek
Micubiši Ki 33 -


URL : https://www.valka.cz/Micubisi-Ki-33-t29999#110213 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více