Tačikawa Ki 17 [Cedar]

Tachikawa Ki-17 / 立川 キ17 九五式三型練習機
     
Název:
Name:
Tačikawa Ki-17 Tachikawa Ki-17
Originální název:
Original Name:
キ17九五式三型练习机
Kategorie:
Category:
cvičný letoun trainer aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1935-DD.MM.1944 Tachikawa Airplane Co., Ltd., Tachikawa /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1935-DD.MM.1944
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
560
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.06.1935
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
618 kg 1362 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
914 kg 2015 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
9,820 m 32ft 2,61in
Délka:
Length:
7,850 m 25ft 9,06in
Výška:
Height:
3,220 m 10ft 6,76in
Plocha křídla:
Wing Area:
26,02 m2 280.076 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
34,6 kg/m2 7.10 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Hitači Ha-12 vzduchem chlazený hvězdicový sedmi válec o výkonu 118 kW (160 k)
Vrtule dvoulistá dřevěná o průměru 2 400 mm
Hitachi Ha-12 seven-cylinder air-cooled radial engine, power 158 hp,
driving two-blade fixed-pitch wooden propeller of 7ft 10,48in diameter
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
150 l benzínu
19 l oleje
33 UK gallons and 4.2 UK gallons oil
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
174 km/h v 500 m 108.1 mph in 1640 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
140 km/h v 1000 m 87 mph in 3281 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
3,3 m/s 649.6 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
11,0 min do 2000 m 11,0 min to 6562 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
4200 m 13780 ft
Dolet:
Range:
? km ? mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
žádná none
Uživatelské státy:
User States:


Poznámka:
Note:
九五式三型练习机 - Kjugošiki san-gata renšuki - „Armádní cvičný letoun typ 95 model 3“
Spojenecké kódové jméno: Cedar (Cedr)


Letová vytrvalost: 3,55 h
九五式三型练习机 - Kyugoshiki san-gata renshuki - „Army Type 95-3 Basic Grade Trainer Model A“
Allied code name was "Cedar"

Endurance: 3.55 hours
Zdroje:
Sources:
René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis, Maryland rok 1987, ISBN: 0-87021-313-X
Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, Naval Institute Press Annapolis, Maryland 21402, 1990, ISBN: 1-155750-563-2
Famous Airplanes of the World, Army Type 95 Trainer, No. 73 1998/11, Bunrin-Do Co. Ltd.,
Lubomír Vejřík, Vzestup a pád orlů Nipponu - Prolog, Vydání-Svět křídel Cheb, ISBN 80-85280-26-4
www.aviastar.org
www.daveswarbirds.com
http://www.airtoaircombat.com/detail.asp?id=603
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Tacikawa-Ki-17-Cedar-t30003#107843 Verze : 0
Historie:


大日本帝国陸軍航空本部 Dai-Nippon Teikoku Rikugun Kōkū Hombu (velení císařského armádního letectva) mělo v první polovině třicátých let minulého století zajímavou představu o cvičných letadlech, které potřebuje pro kompletní výcvik pilotů. Techničtí důstojníci armádního letectva požadovali pro veškerý výcvik pouze jeden typ cvičného letounu, pro základní výcvik by se instaloval méně výkonný motor a pro pokračovací výcvik by se motor jednoduše vyměnil za výkonnější typ. Výhody takového letounu jsou jasné - není třeba zadávat vývoj dvou samostatných cvičných letadel a zavádět dva typy od výzbroje letectva. Myšlenka to je zajímavá, ale jak se ukázalo - ne zcela dobrá.


Nový cvičný letoun měla vyrábět společnost 立川飛行機株式会社 - Tachikawa Hikōki Kabushiki Kaisha (dále jen Tachikawa), které bylo v roce 1933 doporučeno, aby při vývoji tohoto letounu úzce spolupracovala s konstruktéry a techniky z leteckého učiliště v Tokorozawě. Výsledkem této spolupráce byl cvičný letoun Tachikawa Ki-9, který byl zalétán 7. ledna 1935. První dva prototypy poháněné výkonnějším motorem Hitachi Ha-13a (350 k), se rychle zbavily počátečních problémů a hladce procházely zkouškami. Problémy nastaly u třetího prototypu, který byl odlehčen a poháněn motorem Gasuden Jimpu 6 o výkonu 150 koní. Šéfkonstruktér Roykichi Endo již ve stádiu projektových prací upozorňoval na možné problémy s těžištěm letounu a ty se zde také plně projevily. S tímto odlehčeným letounem se (řečeno s nadsázkou) nedalo odpoutat od země. Výsledky zkoušek v letecké škole doporučily přijmout do výzbroje letoun Ki-9 s motorem Hitachi Ha-13a a odmítnout Ki-9 s motorem Gasuden Jimpu 6.


V tomto okamžiku začíná historie cvičného letounu pro základní výcvik Tachikawa Ki-17, později známého ve spojeneckém kódu jako Cedar. Ještě v roce 1935 začal inženýr Roykichi Endo spolu s asistentem Fujitou pracovat na novém cvičném letounu, který by vyhovoval svou jednoduchostí a odolností pilotním žákům bez zkušeností. Nový letoun se podobal předchozímu typu Ki-9 a to jak po vzhledové, tak i po konstrukční stránce. První dva prototypy byly ke zkouškám dodány již v červenci 1935, pro zjednodušení a také pro úsporu hmotnosti byly z horních křídel odstraněny klapky a podvozek byl zbaven „bačkor“, které se zanášely a nepřinesly žádný užitek. Zkoušky dvou prvních prototypů poté již úspěšně proběhly na základně Kumagaya a letoun byl doporučen pro zařazení do výzbroje armádního letectva. Armáda jej zařadila pod názvem: „Elementární cvičný letoun typ 95-3“. Cvičný letoun byl oblíbený, jednoduchý na údržbu a do leteckých škol byl dodáván společně s pokračovacím Ki-9. U bojových jednotek se téměř nevyskytoval, a pokud tak byl použit jako spojovací / kurýrní, ale opravdu toto použití bylo zřídkavé.



Použité prameny:
René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X
Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, Naval Institute Press Annapolis, Maryland 21402, 1990, ISBN: 1-155750-563-2
Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1
Famous Airplanes of the World, Army Type 95 Trainer, No. 73 1998/11, Bunrin-Do Co. Ltd.,
Lubomír Vejřík, Vzestup a pád orlů Nipponu - Prolog, Vydání-Svět křídel Cheb, ISBN 80-85280-26-4
www.aviastar.org
www.daveswarbirds.com
http://www.airtoaircombat.com/detail.asp?id=603
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Tacikawa-Ki-17-Cedar-t30003#497711 Verze : 1
Fotagrafie Cedaru
Tačikawa Ki 17 [Cedar] -


Tačikawa Ki 17 [Cedar] -


Tačikawa Ki 17 [Cedar] -


Tačikawa Ki 17 [Cedar] -


Tačikawa Ki 17 [Cedar] -


Tačikawa Ki 17 [Cedar] -


URL : https://www.valka.cz/Tacikawa-Ki-17-Cedar-t30003#107846 Verze : 3
Krásná fotografie, na které je zachycen okamžik nahození motoru Ki-17 Cedaru pomocí startovacího zařízení na nákladním automobilu značky Isuzu.
Tento způsob převzalo JAAF od Britů. Na nákladním autě byl motor, který poháněl dlouhou hřídel, ta byla zakončena ozubcem a protikus ozubce byl na konci vrtule. Zařízení vypadá složitě a těžkopádně, ale zkušená obsluha ovládala toto zařízení prý se značnou rychlostí.
Tačikawa Ki 17 [Cedar] -


URL : https://www.valka.cz/Tacikawa-Ki-17-Cedar-t30003#107850 Verze : 0
Trojpohledový náčrtek letounu Tachikawa Ki-17 Cedar
Tačikawa Ki 17 [Cedar] -


URL : https://www.valka.cz/Tacikawa-Ki-17-Cedar-t30003#107845 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více