2x guľomet MG 13 ráže 7,92 mm (neskôr prezbojený na MG 34)
strelivo pre MG (6000 nábojov)
Secondary turrets:
2x machine gun MG 13 cal. 7,92 mm (later rearmed on the MG 34)
Ammo for MG (6000 rounds)
Uživatelské státy: User States:
Poznámka: Note:
-
-
Zdroje: Sources:
Internationale Automobil- und Motorrad-Ausstellung, Berlin 17.02.1939-05.03.1939 Ivo Pejčoch: Těžký tank Neubaufahrzeug, Historie a plastikové modelářství 1995/06/21-23. Neubaufahrzeug, Tankomastjer 1992/02/11,12. Supjertank bjez supjereffjekta, Tankomastjer TM 1997/01/11-13. Ian V. Hogg and John Weeks: The Illustrated Encyclopedia of Military Vehicles, London 1980, ISBN: 0-90628-675-1
URL : https://www.valka.cz/Neubaufahrzeug-Ausf-A-t30126#470660
Verze : 0
Neubaufahrzeug Ausf. A a Neubaufahrzeug Ausf. B
Vývoj nového středního tanku začal v říjnu 1932 a pokračoval v roce 1933. Vrchní velitelství Reichswehru uzavřelo smlouvu na vývoj “těžkého traktoru″ s firmami Rheinmetall-Borsig a Krupp. V říjnu 1933 vyvíjená vozidla obdržela označení Neubaufahrzeug. Verzi Rheinmetall vyrobené ve dvou kusech v roce 1934, bylo přiřazeno označení "Ausf. A" a třem vozidlům firmy Krupp, vyrobeným v roce 1935, bylo přiděleno označení "Ausf. B". Prototypy tanků si byly podobny nejen vzhledem, rozměry, ale i výzbrojí.
Rozlišení podvozků obou mutací je velmi obtížné. Nejsnáze lze vozidla rozeznat podle rozdílnému vzhledu bojových věží, které se lišily svým tvarem a uspořádáním zbraní. Věž firmy Rheinmetall byla vybavena nad sebou uloženými děly, nahoře 3,7 cm KwK L/45 a dole 7,5 cm KwK L/24. Napravo od podélné osy věže byla v samostatná kulová lafeta osazena kulometem 7,9 mm MG13 (později MG34). Věž firmy Krupp měla dělové zbraně uloženy vedle sebe, nalevo od podélné osy věže byl 3,7 cm KwK L/45, mírně napravo od podélné osy věže byl uložen 7,5 cm KwK L/24. Věžový kulomet 7,9 mm MG13 (později MG34) byl samostatně uložen v kulové lafetě napravo od větší zbraně.
V západní literatuře a na internetových stránkách, jsou tyto tanky známy pod smyšleným označením pro vozy firmy Rheinmetall: Neubaufahrzeug Pz.Kpfw.V a pro vozy firmy Krupp: Neubaufahrzeug Pz.Kpfw.VI. JEDNÁ SE O MYLNÝ ÚDAJ !!! Tento blud vznikl díky německým novinovým zprávám o válce v Norsku.
Podle pana Thomase L. Jentze, bylo všech pět podvozků konstruováno firmou Rheinmetall, pouze vývoj věží probíhal odděleně. Rozdíly v udávaných obrysových rozměrech dvou prototypů a tří zkušebních bojových vozů, lze připsat individualitám zjištěným během technické kontroly při přejímce jednotlivých vozidel.
V rámci nacistické propagandy se dostal jeden kus s věží Krupp na berlínskou výstavu Internationale Automobil- und Motorrad-Ausstellung, kde byl exponátem od 17. února do 5. března 1939.
Nasazení prototypů tanků do bojů v Norsku Panzer Abteilung zur besonderer Vervendung 40 (dále Pz.Abt.z.b.V.40) byl nasazen do bojů 9. dubna 1940. Jeho prapory č. 1 a 2 vyrazily do Dánska, zatímco 3. prapor plul k břehům Norska na dopravních lodích Urundi a Antaris H. K cíli dorazila pouze Urundi a v Oslu 17. dubna vylodila po jednom Pz.Kpfw.I a Pz.Kpfw.II. Zbytek výzbroje vezený lodí Antaris H - kl.Bef.Pz.I, 12 Pz.Kpfw.I, 6 Pz.Kpfw.II a další materiál - šel ke dnu v Severním moři, po zásahu torpédem vypáleným z britské ponorky.
Německé velení v snaze nahradit ztráty vyslalo do Norska vojenskou jednotku ve velikosti čety, vyzbrojenou tanky Nbfz. - čísla strojů 3 až 5. Jednalo se o jediné tři vozy vyrobené z pancéřového plechu a vybavené modernější věží firmy Krupp. Jednotce velel nadporučík Hans Horstmann. Tato jednotka byla také známá pod pojmy: Panzerzug-Horstmann, nebo Zug-Putloss. Posilový útvar dorazil do Osla 19. dubna a v první fázi bojů byl použit pouze k propagandě. Tvrdí se, že po této německé akci začaly spojenecké zpravodajské ústředny používat pro tyto tanky název: Neubaufahrzeug Panzerkampfwagen V (Rheinmetall turret) a Vi (Krupp turret). Od 20. dubna jednotka se zapojila do bojů u norského města Hamar v rámci Pz.Abt.z.b.V.40, který podléhal velení 196. Infanterie-Division.
Dva z tanků zůstaly s Pz.Abt.z.b.V.40, zatímco třetí kus byl přidělen Gruppe-Pellangahr. V 25. dubna tank přidělený skupině Pellangahr byl poškozen poblíž osady Kvam za bojů s britsko-francouzskými intervenčními jednotkami, jmenovitě s 1st Battalion of Kings Own Yorkshire Light Infantry. Protože britská jednotka neměla vlastní protitankové zbraně, bylo jí přiděleno pět 25 mm protitankovým kanonů soustavy Hotchkiss. Yorskhirská lehká pěchota udržela svá postavení až do večera 26. dubna. Autor této informace, pan Simon Orchard tvrdí, že uvedený kanon a zbytky německého tanku byly k vidění, ještě v osmdesátých letech minulého století, v muzeu této obce i v terénu poblíž vesnice Kvam.
Tanky které zůstaly u Pz.Abt.z.b.V.40 bojovaly v oblasti Åndalsnes. Zde jeden ze strojů sjel ze silnice a zabořil se do bažinaté půdy. Protože se jej nepodařilo vyprostit, byl německými ženisty vyhozen do povětří. Pz.Abt.z.b.V.40 obdržel 16. května 1940 náhradu za zničené vozidlo - jeden z prototypů firmy Rheinmetall vyrobených z měkké ocele.
Po kapitulaci norské armády byl Pz.Abt.z.b.V.40 posádkou v Oslo v pevnosti Akershus a až v zimě na přelomu roků 1941-1942 byl převelen do Finska a v roce 1943 podřízen 25. Panzer-Division.
Další osudy Neubaufahrzeugů Německé zdroje zveřejněné na internetových adresách jsou dosti rozporuplné. Jeden ze zdrojů říká, že tanky Nbfz. byly podřízeny velení von Kleista a včleněny do 1. Panzer-Gruppe. Kdy na začátku války se Sovětským svazem byl jeden z nich zničen blízko Dubna asi 28. nebo 29. června 1941. Další zdroj tvrdí, že dva tanky tohoto typu byly zničeny u rumunsko-sovětské hranice v červnu 1941. Údajně též existuje informace, že dva stroje se vrátily do Německa v listopadu 1941. Možná jediným hmatatelným důkazem jsou fotografie z továrny Krupp - údajně z roku 1942 - kde jeden z Neubaufahrzeugů (pravděpodobně Nr.1) je opravován společně s Pz.Kpfw. III a několika StuG. III.
Neubaufahrzeugy byly vyhodnoceny jako vozidla nevhodná k boji i když v mnoha případech pěchotě zajistily účinnou palebnou podporu.
Neubaufahrzeug (Turm Rheinmetall) Pravděpodobné označení Wh: Neubaufahrzeug Ausf. A Označení zahraničních zpravodajských služeb: Neubaufahrzeug Pz.Kpfw.V, nebo VI Rok výroby: 1932-1934 Provedení vozu: vojenská zakázka - vyrobeny: 2 kusy prototypů Nr.1 a Nr.2 Osádka: 6-7 osob - velitel, střelec, nabíječ, 2 kulometčíci, radista a řidič Druh motoru: údajně upravený letecký BMW Va, zážehový, řadový - počet válců: 6 - vrtání: 165 mm - zdvih: 190 mm - zdvihový objem: 22900 cm3 - chlazení: vodou - otáčky: asi 1400 obr/min. - výkon: 184 kW (250 k) Převodovka: - převodových stupňů: 6 vpřed + 1 vzad Rozměry: - délka: 6600 mm - šířka: 2190 mm - výška trupu: 2980 mm - světlá výška: 470 mm Podvozek: - výrobce: Rheinmetall-Borsig - hmotnost podvozku: 23410 kg - poháněné nápravy: 1, zadní - délka styku pásu s vozovkou: ? mm - rozchod os pásů: ? mm - šíře pásů: ? mm - měrný tlak: ? MPa (? kg/cm2) Výkony: - maximální rychlost: 30 km/h - dojezd po silnici: 120 km Překážky: - stupeň: ? m - příkop: ? m - brod: ? m Pancéřování: nemá, vyroben z měkkého plechu síly 13 až 20 mm Výzbroj ve velké věži: - 1x 7,5 cm KwK ?, d/24, od -10° do +22° - 1x 3,7 cm KwK ?, d/45 - 1x 7,9 mm MG 13, později přezbrojen MG 34 Výzbroj 2 menších věží: - 1x 7,9 mm MG 13, později přezbrojen MG 34 Vezené střelivo: - pro 75 mm dělo: 80 kusů - pro 37 mm dělo: 50 kusů - pro kulomety: 6000 kusů
Neubaufahrzeug (Turm Krupp) Pravděpodobné označení Wh: Neubaufahrzeug Ausf. B Označení zahraničních zpravodajských služeb: Neubaufahrzeug Pz.Kpfw.Vi, nebo VII Rok výroby: 1935 Provedení vozu: vojenská zakázka - vyrobeny: 3 kusy prototypů - Nr.3, Nr.4 a Nr.5 Osádka: 6-7 osob - velitel, střelec, nabíječ, 2 kulometčíci, radista a řidič Druh motoru: Maybach HL 108 TR, zážehový - počet válců: 12 do V - vrtání: ? mm - zdvih: ? mm - zdvihový objem: 10830 cm3 - chlazení: vodou - otáčky: 1400 obr/min. - výkon: 169,2 kW (230 k) Převodovka: - převodových stupňů: 6 vpřed + 1 vzad Rozměry: - délka: 6650 mm - šířka: 2900 mm - výška trupu: 2900 mm - světlá výška: 450 mm Podvozek: - výrobce: Rheinmetall-Borsig - hmotnost podvozku, odhad: 23500 kg - poháněné nápravy: 1, zadní - délka styku pásu s vozovkou: ? mm - rozchod os pásů: ? mm - šíře pásů: 380 mm - měrný tlak: 67,7 kPa (0,69 kg/cm2) Výkony: - maximální dojezd: 120 km - maximální rychlost: 30 km/h Překážky: - stupeň: ? m - příkop: 2,2 m - brod: ? m - svah: 30° Pancéřování: 13 až 20 mm Výzbroj ve velké věži: - 1x 7,5 cm KwK ?, d/24 - 1x 3,7 cm KwK ?, d/45 - 1x 7,9 mm MG 34 Výzbroj 2 menších věží: - 1x 7,9 mm MG 34 Vezené střelivo: - pro 75 mm dělo: 80 kusů - pro 37 mm dělo: 50 kusů - pro kulomety: 6000 kusů
Některé z použitých fotografií jsou z níže uvedených internetových stránek.
Zdroje: Internationale Automobil- und Motorrad-Ausstellung, Berlin 17.02.1939-05.03.1939 Ivo Pejčoch: Těžký tank Neubaufahrzeug, Historie a plastikové modelářství 1995/06/21-23. Neubaufahrzeug, Tankomastjer 1992/02/11,12. Supjertank bjez supjereffjekta, Tankomastjer TM 1997/01/11-13. Ian V. Hogg and John Weeks: The Illustrated Encyclopedia of Military Vehicles, London 1980, ISBN: 0-90628-675-1
URL : https://www.valka.cz/Neubaufahrzeug-Ausf-A-t30126#108731
Verze : 2
Poopravím informáciu ohľadom prototypov. Podvozky vyrobila samozrejme firma Rheinmetall, no vežou Rheinmetall bol vybavený len prvý prototyp (č. 1). Druhý prototyp (č. 2) mal namontovanú vežu firmy Krupp.
Thomas L. Jentz, Hilary Louis Doyle - Panzer Tracts No. 4 Panzerkampfwagen IV - Grosstraktor to Panzerbefehlswagen IV -, rok vydania 1997, ISBN: 0-9648793-4-4
Tank po ukončení operácie v Nórsku. Na boku veže tanku č. 2 má spomienkový nápis na vodiča Unteroffiziera Lühriga, ktorý zahynul 26.4.1940.
URL : https://www.valka.cz/Neubaufahrzeug-Ausf-A-t30126#731609
Verze : 4
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.