Aiči E11A1 [Laura]

Aichi E11A1
愛知 E11A1・九八式水上偵察機
     
Název:
Name:
Aiči E11A1 Aichi E11A1
Originální název:
Original Name:
九八式水上偵察機
Kategorie:
Category:
průzkumný/pozorovací letoun reconnaissance/scout aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1937-DD.MM.1939 Aichi Watch and Electric Machinery, Ltd., Nagoya /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1937-DD.MM.1939
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
17
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.06.1937
Osádka:
Crew:
3
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
člunový trup flying boat
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1927 kg 4248 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3297 kg 7269 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
14,490 m 53ft 1,39in
Délka:
Length:
11,710 m 38ft 5,01in
Výška:
Height:
5,500 m 18ft 0,53in
Plocha křídla:
Wing Area:
46,40 m2 499.45 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
71,10 kg/m2 14.56 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Hiro typ 91 model 22, kapalinou chlazený dvanáctiválec s válci do W o vzletovém výkonu 456 kW (620 k), trvalý výkon 382 kW (520 k).
Vrtule tlačná čtyřlistá s pevným úhlem náběhu o průměru 3 600 mm.
Hiro Type 91 Model 22, twelve-cylinder liquid-cooled W-block (3 banks of 4 cylinders) engine, rated 612 hp for take-off and 513 hp for max continuous,
driving a four-blade fixed-pitch pusher propeller of 11ft 9,72in diameter.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
217 km/h v 0 m 134.8 mph in 0 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
180 km/h v 0 m 111.8 mph in 0 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
18,51 min do 3000 m 18,51 min to 9843 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
4425 m 14518 ft
Dolet:
Range:
1570 km 985.5 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
2065 km 1283.1 mi
Výzbroj:
Armament:
1x pohyblivý kulomet Type 92 ráže 7,69 mm One flexible 0.303 inch Type 92 machine-gun.
Uživatelské státy:
User States:
Japonsko (Císařské námořní letectvo) Japan (Imperial Japanese Navy)
Poznámka:
Note:
九八式水上偵察機 / Kjúhačišiki suidžó teisacuki / Námořní průzkumný létající člun Type 98
Spojenecké kódové jméno: Laura


Konstrukce vycházela ze staršího Aichi E10A1, konstruktéři zmenšili rozpětí
a mírně letoun aerodynamicky zjemnili. Letoun byl používán na válečných lodích japonského námořnictva, na začátku války v Tichomoří byl již zastaralý a stažen od bojových jednotek.
九八式水上偵察機 / Kyujuhachi Yatei / "Type 98 Night Reconnaissance Seaplane".
The Allied code name was "Laura".


The Aichi E11A1 competing against the Kawanishi E11K1, it proved to have superior performance, and was ordered into production as the Navy Type 98 Night Reconnaissance Seaplane.


Of biplane configuration, the two-step hull carried a braced tail unit, with the tail-plane and elevator mounted almost halfway up the fin. Accommodation was provided for a crew of three, and there was an open bow position that could be used during on-water manoeuvres, such as making fast to a buoy, as well as mounting a defensive machine gun. To enhance stability on the water, balancer floats were mounted beneath each lower wing, close to the wingtip.


Production of E11A1s totalled only 17 aircraft, and these saw limited use in their intended role in the early stages of the Pacific war.
Zdroje:
Sources:
Robert C. Mikesh, Japanese Aircraft 1910-1941 US Naval Institute Press, rok 1990, ISBN:10-1557505632
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, díl 1., Lampart, rok 2000, ISBN: 83-86776-50-1
Tadashi Nozawa, Encyclopedia of Japanese Aircraft 1900-1945, Vol.2. Aichi Aircraft. Tokio, Shuppan Kyōdōsha (出版協同社), rok 1981.
Famous Airplanes of the World No.47, Imperial Japanese Navy Reconnaissance Seaplanes, Bunrindo Publishing Co. Ltd., July 1994, ISBN4-89319-044-X
http://www.aviastar.org/air/japan/aichi_e11a.php
http://www.airtoaircombat.com/detail.asp?id=579
http://www.combinedfleet.com/ijna/e11a.htm
il2.sloboda.net
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Aici-E11A1-Laura-t30133#108515 Verze : 0
Aichi E11A1 Laura

Stručná historie typu:
Kaigun Koku Hombu požadovalo v roce 1936 směrnicemi 11-Shi modernější plovákové letouny, které by ve službě nahradily již zastarávající noční průzkumné / pozorovací hydroplány E10A1. Na základě technických požadavků uvedených ve zmíněné směrnici, se do soutěže se přihlásily dvě společnosti, jednak to byla továrna Kawanishi Kokuki K. K. se svým projektem jednoplošného hydroplánu E11K1 11-Shi. Druhým účastníkem soutěže byla společnost Aichi Tonkei Denki K. K. s projektem E11A1 11-Shi.

Projektových prací se u Aichi ujal inženýr Morishige Mori, projekt byl továrně označen AB-14 a práce pokračovaly velmi rychle, bylo to dáno především tím, že nový letoun velice úzce navázal na starší hydroplán E10A1, starší letoun byl aerodynamicky zdokonalen a mírně se zmenšilo rozpětí, pohonná jednotka zůstala stejná. První prototyp byl dokončen v červnu 1937 a v tomto měsíci byl také zalétán.
Od začátku července jej začalo zkoušet námořní letectvo. Konkurenční letoun E11K1-11-Shi byl mnohem moderněji pojatý jednoplošník s křídlem, které bylo mírně lomeno do tvaru písmene M.
Prototyp Aichi E11A1 svou konstrukcí nepřinesl vůbec nic nového, jeho rychlost byla nižší, ale na druhou stranu u nočního pozorovacího hydroplánu nebyl tento parametr příliš důležitý. Mnohem důležitější byly letové a nautické vlastnosti a ty měl prototyp od Aichi jednoznačně lepší. Díky tomu v roce 1937 soutěž vyhrál nad letounem a byl námořnictvem objednán v malé sérii. Jeho plné označení bylo "Námořní noční průzkumný hydroplán typ 98. Ve službě na palubách lehkých křižníků doplnil starší E10A1. Výroba sedmnáctikusové série byla dokončena v roce 1940, v té době byl již letoun zastaralý, operačně nasazován byl až do počátku roku 1942, potom byl stažen k výcviku a ke spojovacím úkolům. Spojenci jej pojmenovali ženským jménem Laura.

Použité prameny:
René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, p. 498, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, tiel 2, Lampart, rok 2000, ISBN 83-86776-00-05
Famous Airplanes of the World, Imperial Japanese Navy Reconnaissance, No. 47, Bunrindo Co. Ltd., rok 1994/7, ISBN4-89319-044-X
L+K 25/1974, Letadla 39-45, Ajči E11A1 (LAURA), Václav Němeček.
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Aici-E11A1-Laura-t30133#397864 Verze : 1
a ještě jedna fotografie
Aiči E11A1 [Laura] -


URL : https://www.valka.cz/Aici-E11A1-Laura-t30133#111950 Verze : 0
Fotografie z hangáru
Aiči E11A1 [Laura] -


URL : https://www.valka.cz/Aici-E11A1-Laura-t30133#108805 Verze : 0
...a za letu.
Aiči E11A1 [Laura] -


URL : https://www.valka.cz/Aici-E11A1-Laura-t30133#108808 Verze : 0
ještě jsem vypátral jednu fotografii - pohled z boku
Aiči E11A1 [Laura] -


URL : https://www.valka.cz/Aici-E11A1-Laura-t30133#128717 Verze : 0
Trojpohledový náčrtek
Aiči E11A1 [Laura] -


URL : https://www.valka.cz/Aici-E11A1-Laura-t30133#108518 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více