Tačikawa Ki 74 [Patsy]

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 85.000,- Kč Chci přispět
US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

Tačikawa Ki 74 [Patsy]

Tachikawa Ki-74 / 立川 キ74 試作司令部偵察機

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Tačikawa Ki-74 Tachikawa Ki-74
    Originální název:
    Original Name:
    キ74试作远距离侦察爆击机
    Kategorie:
    Category:
    experimentální letoun experimental aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    DD.03.1944-DD.08.1945 Tachikawa Airplane Co., Ltd., Tachikawa /
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.03.1944-DD.08.1945
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    3 prototypy
    13 předsériových letadel
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    DD.03.1944
    Osádka:
    Crew:
    5
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    jednoplošník monoplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    zatahovací retractable
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    10200 kg 22487 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    19400 kg 42770 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    ? kg ? lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    27,000 m 88ft 6,99in
    Délka:
    Length:
    17,650 m 57ft 10,87in
    Výška:
    Height:
    5,100 m 16ft 8,78in
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    80,00 m2 861.11 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    242,50 kg/m2 49.67 lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    pístový piston
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    2
    Typ:
    Type:
    Micubiši Ha-104 Ru, vzduchem chlazený dvouhvězdicový osmnáctiválec o vzletovém výkonu 1 397 kW (1 900 k).
    Vrtule čtyřlistá s konstantní rychlostí otáček typ 4VE107 o průměru 3 800 mm
    Mitsubishi Ha-104 Ru, eighteen-cylinder air-cooled two-row radial engine rated at 1,874 hp at 2,450 rpm for take-off,
    driving a four-blade constant-speed propeller Type 4VE107 of 12ft 5,61in diameter.
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    ? ?
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    570 km/h v 8500 m 354.2 mph in 27887 ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    400 km/h v 8000 m 248.5 mph in 26247 ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    7,85 m/s 1545.3 ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    17,0 min do 8000 m 17,0 min to 26247 ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    12000 m 39370 ft
    Dolet:
    Range:
    7800 km 4846.7 mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    8300 km 5157.4 mi
    Výzbroj:
    Armament:
    1x pohyblivý dálkově ovládaný kulomet Ho-103 ráže 12,7 mm v ocasním střelišti, 500 nábojů.
    Pumový náklad: 500 - 1 000 kg pum.
    One remotely-controlled 0.5 inch Ho-103 in the tail turret, 500 rounds.
    Bomb load: Up to 2,205 lb bombs (four 551 lb or two 1,102 lb or nine 220 lb bombs).
    Uživatelské státy:
    User States:
    Japonsko (Císařské armádní letectvo) Japan (Imperial Japanese Army Air Force)
    Poznámka:
    Note:
    Původní požadavek z roku 1939 byl na dálkový průzkumný letoun, který by prováděl průzkoumné lety až u jezera Bajkal, letoun měl vzlétat z Mandžuska.
    Prototypy byly poháněny motory Micubiši Ha-211-I a turbokompresorovými Ha-211 Ru.
    Spojenci přidělili tomuto letounu kódové jméno Patsy.
    Twin-engined high-altitude long-range reconnaissance-bomber.

    Though already conceived in 1939 as a long-range reconnaissance aircraft capable of reaching west of Lake Baikal when operating from bases in Manchukuo.
    Prototypes were powered by the supercharged Mitsubishi Ha-211-I and turbocharged engine Mitsubishi Ha-211-I Ru.
    Allies codename "Patsy"
    Zdroje:
    Sources:
    René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis, Maryland, USA, Reprinted 1990, ISBN:0-87021-313-X
    Shigeru Nohara, The Xplanes of Imperial Japanese Army & Navy 1924-45 (Illustrated Warplane History 8), Green Arrow, Japan, 2000, ISBN:4-76633-292-X
    www.aviastar.org
    ww2drawings.jexiste.fr.
    http://www.airwar.ru/enc/spyww2/ki74.html
    archiv autora
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/30276#109446Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Tachikawa Ki-74
    立川 キ74


    試作司令部偵察機 - shisaku shirei-bu teisatsu-ki - prototyp strategického průzkumného letounu


    Allied reporting name: "Patsy"


    Historie:


    Letoun Tachikawa Ki-74 prošel velmi dlouhým vývojem, který začal v roce 1939 a vlastně nebyl dokončen do konce války. Nutno říci, že u tohoto letounu se v průběhu této doby změnilo úplně vše, dokonce i jeho určení, původně se mělo jednat o dálkový průzkumný letoun, který měl provádět výškové průzkumné lety až nad Bajkal, Moskvu či Austrálii, nakonec byl dokončován jako výškový bombardér.


    Vraťme se však na samý začátek do roku 1939, tedy do doby, kdy 大日本帝国陸軍航空本部 Dai-Nippon Teikoku Rikugun Kōkū Hombu (velení císařského armádního letectva) požadovalo, právě vydanými specifikacemi dálkový průzkumný letoun. Ve specifikacích byl uveden dolet 5 000 km a nad cílovou oblastí měla operační výška dosahovat hodnot 9 – 12 000 metrů! Bez soutěže byla těmito specifikacemi obeslána pouze jediná společnost, a tou byla 立川飛行機株式会社 - Tachikawa Hikōki Kabushiki Kaisha (dále jen Tachikawa), která již měla nějaké zkušenosti se stavbou dvoumotorových celokovových letadel, ale především - neměla plně využitou kapacitu. Projektu se ujal Dr. H. Kimura se svým týmem. V systému Kitai byl letoun označen Ki-74. Díky nepříliš velkým prioritám se práce na projektu průzkumného stroje rozbíhaly velmi pomalým tempem. Na druhou stranu si musíme uvědomit, že pro tak vysokou operační výšku bylo nutno letoun vybavit přetlakovou kabinou a pro její vývoj a zkoušky byl od roku 1940 vyvíjen letoun Tachikawa SS-1. Mezitím na projektu probíhaly úpravy, měnily se motory, až do těchto prací vstoupila válka. Rikugun Koku Hombu si, někdy počátkem roku 1942 uvědomilo, že by přednostně potřebovalo výškový bombardér, který by byl schopen napadnout Spojené státy a že by mohlo využít existujícího projektu Ki-74.


    Nastalo tak další kolo úprav, zásadně byl upraven trup letounu, protože se zde muselo najít místo pro pumovnici, do které mělo být zavěšeno 1 000 kg pum. Pro takový náklad se však požadované místo nepodařilo uvolnit zcela a tak pumovnice částečně vystupovala pod trup. Přetlakové prostory pro osádku také dostaly ochranu pancéřovými pláty, palivové nádrže, uložené v křídlech, musely být nahrazeny nádržemi se samosvornými obaly. Bombardovací letoun musel nést alespoň symbolickou obranou, tou se stal dálkové ovládaný velkorážný kulomet Ho-103, byl umístěn na samém konci letounu. Obrana touto zbraní byla opravdu spíše symbolická, protože jinak účinný kulomet znehodnocoval velmi jeho omezený pohyb. Motory se opět dočkaly změny, místo plánovaných turbokompresorem přeplňovaných osmnáctiválců Ha-214 Ru s šestilistými vrtulemi (tento motor však nebyl do konce války doladěn do použitelného stavu), byly pro pohon vybrány osmnáctiválcové motory Ha-211 se čtyřlistými vrtulemi, nový motor byl o trochu více odladěný a měl dosahovat výkonu – 2 200 koní, s použitím turbokompresoru bylo u těchto motoru také počítáno. Zhruba takto upravený projekt byl v září 1942 předložen armádnímu letectvu k posouzení, to jej schválilo a objednalo stavbu celkem tří prototypů.


    Stavba prvního prototypu byla zahájena ještě v roce 1942, ale Rikugun Kōkū Hombu opět této stavbě nepřiřazoval velkou prioritu a tak hned od samého počátku prototyp nabíral na zdržení, tehdy byla upřednostněna stavba jednoduššího dálkového letounu Tachikawa Ki-77. Nakonec byl dne 25. 5. 1944 první prototyp Ki-74 dokončen a zalétán, druhý prototyp vzlétl dne 2. 8. 1944. Oba prototypy byly poháněny motory Ha-211 Ru, tedy motory přeplňované turbokompresory. Rozdílný byl objem palivových nádrží, druhý prototyp měl být údajně schopen dolétnout až do Německa. Zkoušky nepřinesly příliš uspokojení, na vině byly nevyzrálé motory, které měly problémy s přehříváním, netěsnostmi olejového systému a v neposlední řadě se spolehlivostí turbokompresorů. Druhý prototyp nedosáhl větší výšky než 5 000 metrů! Pomoci měly vrtule typu VDM a zřejmě se tak i stalo, protože v dalších zkušebních letech bylo dosaženo rychlosti 481 km/h ve výšce 5 460 metrů. Je až s podivem, že japonští se piloti o těchto letounech pochvalně vyjadřovali. Jeden z obou prototypů byl těžce poškozen při přistání, ale brzy jej nahradil třetí prototyp, který převzalo armádní letectvo. Tento stroj je označován jako první předsériový letoun. Další dodaný letoun byl poháněn motory Mitsubishi Ha-104 Ru (1 900 k), jejich vývoj nebyl také ještě dokončen, ale motor byl spolehlivější než Ha-211 Ru. Všechny další letouny byly poháněny motory Ha-104 Ru. Zkoušky pokračovaly a v jejich průběhu došlo k dalším nehodám, dálkový let do Německa se nakonec neuskutečnil.


    Pod hrozbou útoků amerických palubních letadel se počátkem února 1945 konstrukční tým přestěhoval z Tachikawy vice do vnitrozemí a všechny letuschopné Ki-74 přelétly na tovární letiště v Kófu, kde pokračovaly ve zkouškách. Rikugun Kōkū Hombu se nějakou dobu zabývalo plánem, že nasadí všechny použitelné stroje k útoku na základnu amerických bombardérů Boeing B-29 Superfortress na ostrově Saipan, je jasné, že k náletu nedošlo, Ki-74 zůstaly na letišti v Kófu, zde je zastihla kapitulace Japonska. Americké jednotky všechny letouny Ki-74 zničili buldozery, všechny, krom jediného letounu, který japonský pilot přelétl na základnu v Yokosuce, odtud měl být tento letoun údajně přepraven do USA ke zkouškám, chybí však jakékoliv záznamy, že by letoun byl vůbec naloděn.


    Ještě jedna zajímavost se váže k tomuto typu, toto zajímavostí je přidělení kódového jména. Spojenecká zpravodajská služba věděla o existenci tohoto typu, ale chybně určila jeho úlohu a označila jej jako stíhací typ mužským jménem Pat, teprve poté co bylo zjištěno, že se jedná o bombardér, bylo jeho jméno změněno na Patsy.



    Použité prameny:
    René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis, Maryland, USA, Reprinted 1990, ISBN:0-87021-313-X
    Shigeru Nohara, The Xplanes of Imperial Japanese Army & Navy 1924-45 (Illustrated Warplane History 8), Green Arrow, Japan, 2000, ISBN:4-76633-292-X
    Krzysztof Zelewski, Jak mogło wyglądać lotnictwo japońskie w 1946., Lotnictwo, nr specjalny 10 (2009), str. 62-63, ISSN 1732-5323
    L+K č. 1 / 1980, Letadla 1939 – 45, Tachikawa Ki-74, Václav Němeček
    1000aircraftphotos.com
    japaneseaircraft.devhub.com
    alternathistory.org.ua
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Tachikawa_Ki-74
    http://www.airwar.ru/enc/spyww2/ki74.html
    archiv autora
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/30276#109447Verze : 2
    MOD
    Avatar
    Fotografie




    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/30276#109450Verze : 0
    MOD
    Avatar
    další fotografie






    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/30276#109451Verze : 0
    MOD
    Avatar
    a poslední fotografie


    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/30276#109454Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Ki-74 - trojpohledový náčrtek je převzatý z http://web1.g076.green.fastwebserver.de/aviation-encyclopedia/planes/country/japan/


    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/30276#109449Verze : 0
    MOD