Kokusai Ki 76 [Stella]

Kokusai Ki 76 / 日本国际航空 キ76三式指挥联络机
     
Název:
Name:
Kokusai Ki-76 Kokusai Ki-76 Type 3
Originální název:
Original Name:
日本国际航空 キ76三式指挥联络机
Kategorie:
Category:
víceúčelový letoun utility aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1941-DD.MM.1944 Japan International Air Industries, Ltd., Hiratsuka /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1941-DD.MM.1944
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
neznámý počet
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.05.1941
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
STOL - zkrácený vzlet a přistání STOL - short take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1110 kg 2447 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1530 kg 3373 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
1623 kg 3578 lb
Rozpětí:
Wingspan:
15,000 m 49ft 2,54in
Délka:
Length:
9,560 m 31ft 4,37in
Výška:
Height:
2,900 m 9ft 6,17in
Plocha křídla:
Wing Area:
29,40 m2 316.46 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
52,00 kg/m2 10.65 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Hitači Ha-42, vzduchem chlazený hvězdicový devítiválec o vzletovém výkonu 228 kW (310 k) a 206 kW (280 k) v h= 2 000 m.
Vrtule dvoulistá dřevěná s pevným úhlem náběhu.
Hitachi Ha-42, nine cylinder air-cooled single-row radial engine, rated at take-off 306 hp and 276 hp at 6,560 ft,
driving a two-blade wooden propeller.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
178 km/h v 3527 m 110.6 mph in 11572 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
22,75 min do 4000 m 22,75 min to 13123 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
5630 m 18471 ft
Dolet:
Range:
750 km 466 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x pohyblivý kulomet Type 89 ráže 7,7 mm
2x 60 kg hlubinné pumy v protiponorkové službě.
One flexible rear-firing 0.303 inch Type 89 machine-gun in the observer's position.
Bomb load: Two 132 lb depth charges (for ASW).
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
三式指揮連絡機 - armádní spojovací letoun Typ 3
Spojenecké kódové jméno: Stella.


Popis a nasazení v dalším příspěvku.
三式指揮連絡機 - Army Type 3 Command Liaison Plane
The Allied code-name was: 'Stella'


The Kokusai Ki-76 are relatively similar to the German aircraft to the Fieseler Fi 156 Storch; however, the aircraft was not simply a copy of the German machine since its design began ten months before the Japanese received a example of the Fi 156. In 1940 the apparent success obtained by the Germans with their Fi 156s prompted the Japanese Army to instruct Nippon Kokusai Koku Kogyo to build a similar machine for artillery spotting and liaison duties. Designated Ki-76 the aircraft owed its existence to a team led by Kozo Masuhara who patterned its design around that of the German aircraft. The external appearance of both aeroplanes was very much alike, but whereas the Storch was powered by an Argus As 10c eight-cylinder inverted-vee air-cooled engine the Ki-76 was powered by a Hitachi Ha-42 nine-cylinder air-cooled radial engine. Furthermore Masuhara decided to use Fowler flaps instead of the slotted flaps used on the Fieseler Storch. These Fowler flaps were synchronised with the variable-incidence horizontal tail surfaces and offered. a higher lift coefficient. On the Storch the glazed area is wider than the fuselage, giving the crew an excellent view directly down. On the Ki-76 the glazed area is the same width as the fuselage.


Late in 1943 the Ki-76 was modified for service aboard the Japanese Army aircraft carrier Akitsu Maru as an anti-submarine patrol aircraft. For this duty the aircraft was fitted with a deck arrester hook and carried two 132 lbs depth-charges. Normally seven Ki-76s were embarked aboard the Akitsu Maru but the aircraft was not too successful on this type of operation.
Zdroje:
Sources:
René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X
L+K 4/1972, Václav Němeček, Letadla 1939-1945, Kokusai Ki-76
Lubomír Vejřík, Vzestup a pád orlů Nipponu, Svět křídel, rok 1994
www.aviastar.org
www.daveswarbirds.com
www.csd.uwo.ca
ja.wikipedia.org;
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Kokusai-Ki-76-Stella-t30293#109603 Verze : 0
Kokusai Ki-76
- / - / Stella
三式指揮連絡機 / - / armádní spojovací letoun Typ 3


Historie:
Vznik spojovacího letounu s krátkým vzletem a přistáním požadovalo velení armádního letectva (Rikugun Koku Hombu) po předvedení německého spojovacího Fiesler Fi-156 Storch, letoun byl předveden Japoncům v Německu a letecký přidělenec podal zprávu do Japonska.
V žádném případě však nelze mluvit o japonské kopii. Ing. Kozo Masahura (konstruktér) se musel nechat Storchem inspirovat, Ki-76 vyšel s mírně vyšší hmotností, vyššími výkony, ale bohužel také s delší vzletovou dráhou.
První vzlet se konal v květnu 1941, nejprve se prototyp potýkal s jistou nestabilitou při pomalem letu, schválen k použití byl až v listopadu 1942. Zásadními rozdíly mezi Storchem a Ki-76 bylo použití hvězdicového motoru Ha-42 (Storch byl poháněn inverním osmiválcem Argus As 10). Japonci použili vztlakové klapky typu Fowler, které byly účinnější než štěrbinové klapky Storcha. Německý letoun však měl sofistikovanější kabinu, přesahovala přes boky trupu a tím umožňovala osádce mnohem lepší výhled dolů pod letoun. Japonci svůj letoun porovnávali s německým Fi 156 a krom delší dráhy pro vzlet a přistání, byl jejich letoun údajně lepší (nakolik bylo toto hodnocení objektivní nevím).


Operační nasazení:
Kromě běžné pozemní služby, jako bylo řízení dělostřelecké palby a spojovací a kurýrní lety, bylo bezesporu velmi zajímavé nasazení na armádní letadlové lodi Akicu Maru, kde sloužily k protiponorkovému průzkumu, kdy pod křídelními vzpěrami byly zavěšeny dvě hlubinné nálože každá po 60 kg. Zde nebyly hodnoceny jako nejvhodnější typ pro tuto službu.
URL : https://www.valka.cz/Kokusai-Ki-76-Stella-t30293#109607 Verze : 0
Fotografie
Kokusai Ki 76 [Stella] -


Kokusai Ki 76 [Stella] -


Kokusai Ki 76 [Stella] -


URL : https://www.valka.cz/Kokusai-Ki-76-Stella-t30293#109610 Verze : 0
Kamuflážní schéma první je z ze služby na Akicu Maru rok 1944 a druhé Japonsko 1944
Kokusai Ki 76 [Stella] -


URL : https://www.valka.cz/Kokusai-Ki-76-Stella-t30293#109611 Verze : 0
Trojpohledový náčrtek
Kokusai Ki 76 [Stella] -


URL : https://www.valka.cz/Kokusai-Ki-76-Stella-t30293#109609 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více