Jakovlev Jak-9B

Yakovlev Yak-9B
Яковлев Як-9Б
     
Název:
Name:
Jakovlev Jak-9B Yakovlev Yak-9B
Originální název:
Original Name:
Яковлев Як-9Б
Kategorie:
Category:
stíhací-bombardovací letoun fighter-bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.02.1944-DD.03.1944 Novosibirský letecký závod č. 153 V. P. Čkalova, Novosibirsk /
Období výroby:
Production Period:
DD.02.1944-DD.03.1944
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
109
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.02.1944
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2382 kg 5251 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3356 kg 7399 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
3556 kg 7840 lb
Rozpětí:
Wingspan:
9,740 m 31ft 11,45in
Délka:
Length:
8,500 m 27ft 10,64in
Výška:
Height:
3,000 m 9ft 10,11in
Plocha křídla:
Wing Area:
17,15 m2 184.6 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
195,685 kg/m2 40.08 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Klimov VK-105PF kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 902,3 kW, 939,6 kW v h= 700 m a 880 kW v h= 2 700 m.
Vrtule trojlistá kovová VIŠ-61P s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm.
Klimov VK-105PF twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine, rated at 1,210 hp for take-off, 1,260 hp at 2,300 ft and 1,180 hp at 8,860 ft,
driving a VISh-61P three-blade variable-pitch propeller of diameter 9ft 10in.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
662 l (484 kg) 145.6 UK gallons
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
562 km/h v 3750 m 349.2 mph in 0 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
350 km/h v ? m 217.5 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
12,82 m/s 2523.6 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
7,5 min do 5000 m 7,5 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
7500 m 24606 ft
Dolet:
Range:
860 km 534.4 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kanón ŠVAK ráže 20,0 mm střílející osou vrtule s 120 granáty a
1x pevný kulomet UBS ráže 12,7 mm vlevo nad motorem s 200 náboji.
Pumový náklad: 2-4x 100 kg puma FAB-100 nebo 2-4 kontejnery s každý s 32 pumičkami PTAB o hmotnosti 1,5 kg v pumovnici za kabinou pilota.
One fixed forward-firing 0.79 inch ShVAK cannon firing axis of the propeller with 120 rounds and
one fixed forward-firing 0.5 inch UBS machine-gun mounted on the left over the engine, 200 rounds.
Bomb load: Two to four bombs each weight 220 lb (FAB-100)or two to four cassettes with 32x 3.3 lb bomblets each in four vertical tube bomb bays aft of the cockpit.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- Fighter-bomber version of Yak-9D (factory designation Yak-9L) Difficult to hook bombs and very poor handling with a full bomb and fuel load. And inadequate bomb sight and lack of special aiming equipment limited combat usefulness.
Zdroje:
Sources:
Robert Bock, Monografie Lotnicze No. 47, Jak-7 Jak-9, AJ Press, Warszawa, Poland, 1999, ISBN 83-7237-019-2.
William Green, Warplanes of the Second World War, Volume Three: Fighters, London, Macdonald & Co. (Publishers) Ltd., 1961 (seventh impression 1973). ISBN 0-356-01447-9
Hans-Heiri Stapfer, Squadron/Signal, Aircraft Number 78, Yak Fighters in Action
http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak9b.html
http://combatavia.info/index1yak9.html
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-9B-t30372#430189 Verze : 0
- Přidám ještě maličkost, bomby byly v pumovnici, která byla těsně za pilotovým sedadlem. Zavěšeny byly špičkou nahoru, tedy svisle. Zavěšení bomb bylo poměrně složité, zadní část musela být přizvednuta cca o 0,5 m a pumy FAB-100 se vtahovaly do svých "trubek" kladkou, která byla na místě demontovaného zadního dílu kabiny. Tato operace trvala 20-30 minut. Po usazení dosedly na "dno trubek" a na vršku byly fixovány mezikroužky.
- Zaměření probíhalo za pomoci čar na trupu před kabinou a na křídlech, záleželo na úhlu letu a rychlosti letadla.
- V praxi se nejčastěji používaly dvě pumy FAB-100, se čtyřmi byl letoun přetížený a nestabilní, ale použití bylo možné.
- Protitankové miny PTAB byly v kontejnerech a v tomto případě se odhazovaly po 32 ks.
- Náčrtek pohled z boku
Jakovlev Jak-9B -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-9B-t30372#110222 Verze : 0
Fotografie
Jakovlev Jak-9B -


Jakovlev Jak-9B -


Jakovlev Jak-9B -


Jakovlev Jak-9B -


Jakovlev Jak-9B -


Jakovlev Jak-9B - Jak-9B při odhozu protitankových pumiček PTAB

Jak-9B při odhozu protitankových pumiček PTAB
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-9B-t30372#167638 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více