Název: Name: | Jakovlev Jak-9B | Yakovlev Yak-9B |
Originální název: Original Name: | Яковлев Як-9Б | |
Kategorie: Category: | stíhací-bombardovací letoun | fighter-bomber aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.02.1944-DD.03.1944 Novosibirský letecký závod č. 153 V. P. Čkalova, Novosibirsk | |
Období výroby: Production Period: | DD.02.1944-DD.03.1944 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 109 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.02.1944 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2382 kg | 5251 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 3356 kg | 7399 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 3556 kg | 7840 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 9,740 m | 31ft 11,45in |
Délka: Length: | 8,500 m | 27ft 10,64in |
Výška: Height: | 3,000 m | 9ft 10,11in |
Plocha křídla: Wing Area: | 17,15 m2 | 184.6 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 195,685 kg/m2 | 40.08 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Klimov VK-105PF kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 902,3 kW, 939,6 kW v h= 700 m a 880 kW v h= 2 700 m. Vrtule trojlistá kovová VIŠ-61P s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm. | Klimov VK-105PF twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine, rated at 1,210 hp for take-off, 1,260 hp at 2,300 ft and 1,180 hp at 8,860 ft, driving a VISh-61P three-blade variable-pitch propeller of diameter 9ft 10in. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 662 l (484 kg) | 145.6 UK gallons |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 562 km/h v 3750 m | 349.2 mph in 0 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 350 km/h v ? m | 217.5 mph in ? ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 12,82 m/s | 2523.6 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 7,5 min do 5000 m | 7,5 min to 16404 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 7500 m | 24606 ft |
Dolet: Range: | 860 km | 534.4 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | ? mi |
Výzbroj: Armament: | 1x pevný kanón ŠVAK ráže 20,0 mm střílející osou vrtule s 120 granáty a 1x pevný kulomet UBS ráže 12,7 mm vlevo nad motorem s 200 náboji. Pumový náklad: 2-4x 100 kg puma FAB-100 nebo 2-4 kontejnery s každý s 32 pumičkami PTAB o hmotnosti 1,5 kg v pumovnici za kabinou pilota. | One fixed forward-firing 0.79 inch ShVAK cannon firing axis of the propeller with 120 rounds and one fixed forward-firing 0.5 inch UBS machine-gun mounted on the left over the engine, 200 rounds. Bomb load: Two to four bombs each weight 220 lb (FAB-100)or two to four cassettes with 32x 3.3 lb bomblets each in four vertical tube bomb bays aft of the cockpit. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | - | Fighter-bomber version of Yak-9D (factory designation Yak-9L) Difficult to hook bombs and very poor handling with a full bomb and fuel load. And inadequate bomb sight and lack of special aiming equipment limited combat usefulness. |
Zdroje: Sources: | Robert Bock, Monografie Lotnicze No. 47, Jak-7 Jak-9, AJ Press, Warszawa, Poland, 1999, ISBN 83-7237-019-2. William Green, Warplanes of the Second World War, Volume Three: Fighters, London, Macdonald & Co. (Publishers) Ltd., 1961 (seventh impression 1973). ISBN 0-356-01447-9 Hans-Heiri Stapfer, Squadron/Signal, Aircraft Number 78, Yak Fighters in Action http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak9b.html http://combatavia.info/index1yak9.html |