Kokusai Ku 8-II [Goose, Gander]

Kokusai Ku 8-II / 国際 ク-8Ⅱ
     
Název:
Name:
Kokusai Ku 8-II Kokusai Ku 8-II
Originální název:
Original Name:
国際 ク-8Ⅱ
Kategorie:
Category:
transportní letoun cargo aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1942-DD.03.1945 Japan International Air Industries, Ltd., Hiratsuka /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1943-DD.03.1945
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
cca 1001)
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.05.1942
Osádka:
Crew:
2 + 20 vojáků výsadku
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
jiné other
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola/lyže wheels/ski
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1700 kg 3748 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3493 kg 7701 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
23,160 m 75ft 11,8in
Délka:
Length:
13,420 m 44ft 0,35in
Výška:
Height:
2,960 m 9ft 8,54in
Plocha křídla:
Wing Area:
50,70 m2 545.73 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
69,20 kg/m2 14.17 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
žádný none
Počet motorů:
Number of Engines:
0
Typ:
Type:
- -
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
- -
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
224 km/h v - m 139.2 mph in - ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
195 km/h v - m 121.2 mph in - ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
- m/s - ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
- min do - m - min to - ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
- m - ft
Dolet:
Range:
- km - mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
- km - mi
Výzbroj:
Armament:
žádná None
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
1)Wikipedie uvádí počet 700
- spojenecké kódové jméno: Goose později změněno na Gander.
- maximální hmotnost nákladu 1 793 kg
- verze Ku-8-II se od předešlé verze odlišovala dveřmi pro výsadkáře a mírně vyšší nosností.
1)Wikipedia shows the number of aircraft built 700th
- Type 4 Special Transport Glider
- The Allied code name Goose and later Gander
- It could carry twenty troops, or a mountain cannon or 3,953 lbs of cargo and two crew.
- "Gander" was never used in combat, but may have seen service flying critical cargoes to the Philippines in the summer of 1944
Zdroje:
Sources:
René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X
L+K 10/1993, Václav Němeček, Letadla 39-45, Kokusai Ku-8
http://www.airwar.ru/enc/glider/ku8.html#LTH
http://pwencycl.kgbudge.com/K/u/Ku-8_Gander.htm
http://www.aviastar.org/air/japan/kokusai_ku-8.php
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Kokusai-Ku-8-II-Goose-Gander-t30554#110686 Verze : 0
Kokusai Ku-8-II /
- / - / Gander
四式特殊输送机 / - / armádní transportní klázák Type 4



Historie:
Kluzáky Kokusai Ku-8-II byly vlastně jedinými japonskými nákladními kluzáky, které s v Japonsku dočkaly alespoň minimálního využití. Američané je nacházeli po dobytí filipínského ostrova Luzon v lednu 1945 a dali jim kódové jméno Gander. Historii můžeme sledovat už od roku 1937, tehdy japonské ministerstvo dopravy objednalo civilní dopravní letoun, který byl označen TK-3, poháněly jej motory Nakajima Kotobuki 3, první vzlet se konal v polovině roku 1938, ale letoun ministerstvo neuspokojil svými vlastnostmi a celý projekt byl zrušen. Tato skutečnost však neunikla armádnímu letectvu, které potřebovalo malý dopravní a kurýrní letoun a tak jej o rok později s úpravami přijímá jako "Kokusai Ki 59". Přípravy na výrobu a konečné úpravy nakonec zabraly dva roky a tak je tento letoun zařazen do výzbroje jako "dopravní letoun Typ 1". Celkem bylo vyrobeno 59 letadel.
Konečně se dostáváme k nákladnímu kluzáku, koncem roku 1941 prošel jeden letoun úpravami a celkovým zjednodušením až z něj vznikl nákladní kluzák Ku-8-I. Výroba samotná byla realizována od ledna 1944 do března 1945, během této doby bylo vyrobeno asi 100 kluzáků ve verzi Ku-8-II. Příď se dala odklopit vpravo, přepravní kapacita byla slušná - dvacet vojáků nebo horský kanón s obsluhou. Bojové nasazení bylo nevelké, jako vlečné posloužily demilitarizované bombardéry Mitsubishi Ki-21, nebo dopravní Mitsubishi Ki-57.


Označení Ku (ク) je zkratka japonského slova Kuraida - kluzák.


Použité prameny:
L+K 10/1993, str. 57; Letadla 39-45
www.geocities.com
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Kokusai-Ku-8-II-Goose-Gander-t30554#110826 Verze : 0
Fotografie Kokusai Ku-8
Kokusai Ku 8-II [Goose, Gander] -


Kokusai Ku 8-II [Goose, Gander] -


Kokusai Ku 8-II [Goose, Gander] -


Kokusai Ku 8-II [Goose, Gander] -


URL : https://www.valka.cz/Kokusai-Ku-8-II-Goose-Gander-t30554#110827 Verze : 0
Hrubý náčrt a fotografie
Kokusai Ku 8-II [Goose, Gander] -


Kokusai Ku 8-II [Goose, Gander] -


URL : https://www.valka.cz/Kokusai-Ku-8-II-Goose-Gander-t30554#150160 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více