Nakadžima J1N1-C 11 [Irving]

Nakajima J1N1-C Model 11 / 中島 J1N1-C ・ 二式陸上偵察機一一型「月光」
     
Název:
Name:
Nakadžima J1N1-C Nakajima J1N1-C
Originální název:
Original Name:
中島 J1N1-C「月光」
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.08.1941-DD.MM.194R Nakajima Aircraft Co., Ltd., Koizumi /
Období výroby:
Production Period:
DD.08.1941-DD.05.1942 prototypy J1N1-C
DD.06.1942-DD.MM.RRRR sériová výroba
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
7 prototypů a neznámý počet sériově vyrobených letadel
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.08.1941
Osádka:
Crew:
3
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
4852 kg 10697 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
6890 kg 15190 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
7527 kg 16594 lb
Rozpětí:
Wingspan:
16,980 m 55ft 8,5in
Délka:
Length:
12,177 m 39ft 11,41in
Výška:
Height:
4,700 m 15ft 5,03in
Plocha křídla:
Wing Area:
40,00 m2 430.56 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
172,25 kg/m2 35.28 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Nakadžima NK1F Sakae 21 , vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzletovém výkonu 831 kW (1130 k), 809 kW (1100 k) v h= 2 850 m, 721 kW (980 k) v h= 6 000 m (oba motory se shodným směrem otáčení).
Vrtule trojlistá s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 048 mm.
Nakajima NK1F Sakae 21 , fourteen-cylinder air-cooled two-radial, rated at 1,115 hp for take-off, 1,085 hp at 9,350 ft and 967 hp at 16,695 ft,
driving a three-blade constant-speed metal propeller (rotating in the same direction) of 10 ft diameter.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
2 540 l v interních nádržích 1), později


2 270 l v interních nádržích + 2x 310 l v přídavných nádržích pod křídly
559 UK gallons in internally and later


499.3 UK gallons in internally and 136.4 UK gallons in two drop tanks under wings.
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
529 km/h v 6000 m 328.7 mph in 19685 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
278 km/h v 4000 m 172.7 mph in 13123 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
8,7 m/s 1712.6 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
5,6 min do 4000 m 5,6 min to 13123 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
10300 m 33793 ft
Dolet:
Range:
2700 km 1677.7 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
4860 km 3019.9 mi
Výzbroj:
Armament:
1x pohyblivý kulomet Type 2 ráže 13 mm.
2x osvětlovací puma o hmotnosti 30 kg.
One rear-firing hand-held 0.51 inch Type 2 machine-gun.
Two flares of weight 66 lb.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
二式陸上偵察機一一型「月光」(J1N1-C) - námořní průzkumný letoun s dlouhým doletem typ 2 model 11 Gekko
月光 - Gekko - Měsíční svit (jap.)
Spojenecké kódové jméno: Irving


1) Od 27. vyrobeného letounu byly instalovány samosvorné palivové nádrže, proto byl jejich objem menší.

二式陸上偵察機一一型「月光」(J1N1-C) / - / Navy Type 2 Model 11 Long-range reconnaissance plane J1N1-C.
月光 - Gekko - "Moonlight"
Allied code name "Irving".
Zdroje:
Sources:
René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, tom 2, Lampart, rok 2000, ISBN 83-86776-00-05
Krzysztof Zalewski, Nakajima J1N Gekko, Lotnictwo Wojskowe 2/1998
L+K 10/1969, Letadla 1939-45
http://www.combinedfleet.com/ijna/j1n.htm
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Nakadzima-J1N1-C-11-Irving-t31870#115002 Verze : 0
Nakajima J1N1-C


Stručná historie této verze:


Těžký stíhací letoun Nakajima J1N1 měl poměrně rozpačité přijetí jak ze strany japonských námořních pilotů (velká hmotnost stíhačky), tak i od Kaigun Koku Hombu, které si se svým novým stíhacím letounem po jeho dokončení a po zkouškách nevědělo rady.


Původně stíhačku této kategorie dosti nutně potřebovalo pro doprovod svých bombardérů, protože nemělo ve výzbroji žádný stíhací letoun s doletem, který by umožnil ochránit dvoumotorové bombardéry během jejich dlouhého letu. Než však byl teto těžký stíhač dokončen bylo to skvělé Zero se svým fantastickým doletem. Kaigun Koku Hombu tady nyní vidělo problémy, které by dle mého názoru dříve nevidělo, nyní to bylo např. dálkové ovládání obou střelišť, zde se očekávaly koplikace. Obratnost dvoumotorového stroje byla požadována na úrovni fenomenální obratnosti lehkého a svižného Zera a podobně. Nakonec se uplatnění pro tento letoun našlo, byly upraveny a posléze i nasazeny jako průzkumné letouny dlouhého doletu.


Hydraulické střelecké věže byly zcela odstraněny a nahrazeny byly jedním ručně ovládaným velkorážným kulometem, oba motory měly shodný směr otáček (logistické důvody) a v prostorném trupu se poměrně snadno našlo místo pro třetího člena osádky a pro kamery. Nová verze byla námořnictvem přijata pod označením "Namořní průzkumný letoun typ 2 model 11" nebo zkráceně J1N1-C. Jeho sériová výroba začala pozvolna od června 1942. Letouny disponovaly dostatečně dlouhým doletem a dosahovaly i slušné rychlosti.


Kruh se nakonec uzavřel, námořní základna v Rabaulu byla často bombardována americkými těžkými bombardéry B-24 a tehdy byl jeden průzkumný J1N1-C upraven do podoby dvoumístného přepadového stíhače. Úprava nebyla příliš složitá - do zadní kabiny, která se uvolnila, byly vestavěny dva kanóny ráže 20 mm pro střelbu šikmo vzhůru. Tím se pro letoun konečně našlo uplatnění, pro které bylo stavěno samého od začátku - pro stíhaní, sice ne v úloze doprovodného stíhače, ale funkce téžké stíhačky tomuto typu plně vyhovovala. Nová verze byla označena J1N1-C KAI a jeho slušná úspěšnost v boji proti nepřátelským bombardérům dala vzniknout již specializovaným verzím nočních stíhaček J1N1-S a J1N1Sa. nesoucím bojové jméno Gekko - Měsíční svit (jap.).


Použité prameny:
William Green, War Planes of the Second World War, Fighters, Volume 3, Doubleday rok 1964
David Donald, The Complete Encyclopedia of World Aircraft, Barnes & Nobles Books, rok 1997, ISBN-10: 0760705925
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, tom 2, Lampart, rok 2000, ISBN 83-86776-00-05
Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1
Tadashi Nozawa, Encyclopedia of Japanese Aircraft 1900-1945, Volume 5, Nakajima Aircrafts. Shuppan-Kyodo Publishers, Tokyo, Japan, rok 1983
Krzysztof Zalewski, Nakajima J1N Gekko, Lotnictwo Wojskowe 2/1998
L+K 10/1969, Letadla 1939-45
www.nasm.si.edu
koapp.narod.ru
www.csd.uwo.ca
http://avions.legendaires.free.fr/j1n.php
http://www.cofe.ru/avia/N/N-14.htm
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Nakadzima-J1N1-C-11-Irving-t31870#115034 Verze : 0
Doplním pár fotografií této průzkumné verze.
Nakadžima J1N1-C 11 [Irving] -


Nakadžima J1N1-C 11 [Irving] -


URL : https://www.valka.cz/Nakadzima-J1N1-C-11-Irving-t31870#115035 Verze : 0
...
Nakadžima J1N1-C 11 [Irving] -


URL : https://www.valka.cz/Nakadzima-J1N1-C-11-Irving-t31870#115089 Verze : 0
Upravená verze J1N1-C-Kai pro boj proti bombardérům.
Nakadžima J1N1-C 11 [Irving] -


URL : https://www.valka.cz/Nakadzima-J1N1-C-11-Irving-t31870#120656 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více