CZK - Škoda Š-III

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 85.000,- Kč Chci přispět
US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

CZK - Škoda Š-III

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Škoda Š-III Škoda Š-III
    Originální název:
    Original Name:
    Škoda Š-III
    Kategorie:
    Category:
    těžký tank heavy tank
    Výrobce:
    Producer:
    Škodovy závody, Plzeň, /
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    2


    1.prototyp (15.04.1937) - Š-III-6
    2.prototyp (??.12.1939) - Š-III-8
    Prototyp vyroben:
    Prototype Built:
    15.04.1937
    Osádka:
    Crew:
    4
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Bojová hmotnost:
    Combat Weight:
    18600 1) / 19500 2) kg 41006 1) / 42990 2) lb
    Délka s kanónem dopředu:
    Length with Gun Forward:
    5830 1) / 6150 2) mm 19ft 1,53in 1) / 20ft 2,12in 2)
    Délka korby:
    Hull Length:
    ? mm ?
    Celková šířka:
    Overall Width:
    2535 1) / 2540 2) mm 8ft 3,79in 1) / 8ft 4in 2)
    Celková výška:
    Overall Height:
    2480 1) / 2475 2) mm 8ft 1,64in 1) / 8ft 1,43in 2)
    Světlá výška:
    Ground Clearance:
    400 mm 1ft 3,75in
    Šířka pásu:
    Track Width:
    400 mm 1ft 3,75in
    Měrný tlak:
    Ground Pressure:
    ? MPa ? psi
    Pancéřování:
    Armour:
    10-32mm 10-32mm
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Typ:
    Type:
    Š-III-61):
    Škoda (vodou chladený zážihový 6-valec objemu 12924 cm3)


    Š-III-82):
    Škoda (vodou chladený zážihový 8-valec objemu 17240 cm3)
    Š-III-61):
    Škoda (V6, water cooled, gasoline, 12924 ccm)


    Š-III-82):
    Škoda (V8, water cooled, gasoline, 17240 ccm
    Výkon:
    Power:
    139,7 1) / 165,5 2) kW při 1800 ot/min 187.3 1) / 221.9 2) bhp at 1800 rpm
    Převodové ústrojí:
    Transmission:
    6+Rx6 6+Rx6
    Výkony:
    Performance:
     
    Rychlost na silnici:
    Road Speed:
    25 km/h 15.5 mph
    Rychlost v terénu:
    Cross-country Speed:
    15 km/h 9.3 mph
    Jízdní dosah po silnici:
    Cruising Range on Road:
    ? km ? mi
    Jízdní dosah v terénu:
    Cross-country Cruising Range:
    ? km ? mi
    Překonávání překážek:
    Obstacles Crossing:
     
    Svah:
    Gradient:
    45 ° 100 %
    Boční náklon:
    Side Slope:
    ? ° ? %
    Překročivost:
    Trench Crossing:
    2,5 m 98,4in
    Výstupnost:
    Vertical Obstacle:
    1 m 39,4in
    Brodivost:
    Fording Depth:
    1 m 39,4in
    Výzbroj:
    Armament:
     
    Hlavní:
    Main:
    Škoda A9a ráže 47mm (80 nábojov) Škoda A9a cal. 47mm (80 rounds)
    Vedlejší:
    Secondary:
    2x guľomet ZB vz.35 ráže 7,92mm (4000 nábojov) 2x machine gun ZB vz.35 cal. 7,92mm (4000 rounds)
    Uživatelské státy:
    User States:
    - -
    Poznámka:
    Note:
    - -
    Zdroje:
    Sources:
    Ivo Pejčoch, Oldřich Pejs - Obrněná technika 6, Střední Evropa 1919-1945 I.část, vydavateľstvo ARES, Praha 2005, ISBN 80-86158-46-2


    Vladimír Francev, Charles K. Kliment - Československá obrněná vozidla 1918-1948, vydavateľstvo ARES, II. vydanie, Praha 2004, ISBN 80-86158-40-3


    príspevok Jirka Tintěru uvedený nižšie
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/31949#462315Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Škoda KSÚ alias Š-III


    Neúspěšné tanky
    Koncem dvacátých let minulého století se odhodlala Vojenská správa Rčs (dále VS) k zadání výroby dvou prototypů středních tanků s kombinovaným podvozkem umožňujícím jízdu na kolech nebo na pásech. Zakázku na výrobu Kombinovaného útočného vozu (KÚV) obdržely dvě firmy, plzeňská "Akciová společnost, dříve Škodovy závody" (dále ŠZ) a kopřivnické "Závody Tatra a.s., dříve Kopřivnická vozovka". Obě firmy věděly oč se jedná, protože již před touto zakázkou experimentovaly s kombinovanými podvozky. Projekt Škodovky s továrním názvem KSÚ (Kombinovaný střední útočný vůz v některých zápisech uváděný jako KÚS) vznikl v červenci 1931. Armádní pojmenování budoucích prototypů Š-III je známo z předběžné objednávky, která dorazila do ŠZ v září téhož roku. Tovární výkres datovaný k 19.11.1931 představuje vozidlo se složitě členitou korbou a velkou věží, tvaru komolého kužele, umožňující lafetaci děla typu AB/BA a dvou kulometů vz.24. Zbraně nebyly spřaženy, ale umístěny na opačných stranách podélné osy věže v samostatných lafetách. Zbraň Škoda AB/BA měla univerzální lafetu a v provedení AB se jednako o kanon ráže 37 mm a ve verzi BA o houfnici ráže 70 mm. 7,9 mm kulomet vz. 24 byl modernizovanou verzí rakouskouherského kulometu Schwarzlose. Pásový podvozek o rozchodu 2400 mm byl vybaven dvěma sadami kol v tomto pořadí: přední napínací kolo, přední nájezdná kladka, osm pojezdných kladek, zadní nájedná kladka, tři kladky opěrné a zadní pohonné kolo. Uvnitř korby byl zabudován výsuvný kolový podvozek 4x2, přední kola byla řídicí a zadní hnací. Podvozek byl na bocích kryt pancéřovými pláty. Plánovanou hnací soustavu měly tvořit dva čtyřválcové motory, každý o výkonu 103 kW (140 k) v uložení šikmo proti sobě a spojené jedinou převodovkou. Objednávku zadaná hmotnost 12 Mg (tun) vzrostla až na 16,5 Mg.


    Oficiální objednávka byla předána do Plzně až 29. května 1933 výnosem MNO čj.70-Taj.-V/3.odd. V té době byl jeden z prototypů v stádiu vysoké rozpracovanosti. V prosinci téhož roku dochází Škodovka k názoru, že složitá konstrukce kolopásové verze Š-III je nad její síly a proto přesvědčuje zástupce vojenské správy, že výhodnějším řešením bude nekombinované provedení podvozku. Práce na kombinované verzi podvozku byly zastaveny. Další jeho osudy nejsou známy. Lze předpokládat, že vhodné díly a agregáty byly použity u nových konstrukcí.


    Vojenská správa zaslala 14. června 1934 ŠZ objednávku na vyhotovení dvou prototypů se staronovým kódovým označením Š-III. Tentokrát se jednalo o celopásové bojové vozidlo určené k prorážení opevněných linií nepřátelské obrany a k boji s tanky protivníka. Součástí vývoje byla nová konstrukce jednotné věže pro tanky Š-III a T-III. Ta byla vyrobena v jednom kuse a střídavě putovala mezi škodováckými a tatrováckými prototypy tanků. Škodovka v roce 1935 vyrobila čtyřkusovou ověřovací sérii děl útočné vozby (dále ÚV) v ráži 47 mm. První prototyp se podrobil továrním zkouškám koncem roku 1936. Druhý následoval v březnu 1937. V rámci úspor měl korbu vyrobenu z nepancéřových plechů. Tanky Š-III se ŠZ nevyvedly a jejich zdokonalování trvalo téměř pět let. Přesto trvaly konstrukční a jízdní potíže, díky zastaralosti podvozku a poddimenzovanému výkonu nedostatečně chlazených motorů. První prototyp do stavu ÚV přejímá takzvané protektorátní "MNO v likvidaci" až 14. dubna 1939. Druhý stroj byl předán Pz.Reg.57 v lednu 1940. V prosinci 1940 z Kummensdorfu - zkušebního polygonu Wehrmachtu - je dodán motor s číslem 3049 k opravě. Tentýž motor se opravuje i v srpnu 1942 a od tohoto data jsou osudy obou prototypů Š-III neznámé.


    Škoda Š-III-6 a Š-III-8, označení čsl. VS: Š-III
    Rok výroby: 1934-1939
    Provedení vozu: vojenská zakázka na 2 kusy
    - 1. prototyp, evidenční číslo: 13.638
    - 2. prototyp, evidenční číslo: 13.639
    - vyrobeno: 2 kusy
    Osádka: 4 osoby
    Druh motoru: zážehový
    - počet válců: 1. prototyp 6 / 2. prototyp 8
    - vrtání: ? mm
    - zdvih: ? mm
    - zdvihový objem: 1. prototyp 12800 cm3 / 2. prototyp 13800 cm3
    - chlazení: vodou
    - otáčky: 1. prototyp 1800 obr. za min. / 2. prototyp ?
    - výkon: 1. prototyp 190 k (258,3 kW) / 2. prototyp 240 k (326,3 kW)
    - rozvod: ?
    Převodovka:
    - převodových stupňů: 8 vpřed + 2 vzad
    - stupně redukce: 2
    Rozměry:
    - délka: 5830 mm
    - šířka: 2540 mm
    - výška trupu: ? mm
    - výška celková: 2480 mm
    Podvozek:
    - hmotnost podvozku, odhad: 18600 kg
    - poháněné nápravy: 1 zadní
    - rozvor os napínacího a hnacího kola: ? mm
    - délka styku pásu s vozovkou: 4000 mm požadováno
    - rozchod os pásů: ? mm
    - šíře pásů: ? mm
    - měrný tlak: 1. prototyp 88,3 kPa (0,9 kg/cm2) / 2. prototyp ?
    Výkony:
    - maximální rychlost: 1. prototyp až 28 km za hod. / 2. prototyp ?
    Překážky:
    - stupeň: 1 m
    - příkop: 2,5 m
    - brod: 1 m
    Pancéřování: 1. prototyp 16 až 32 mm / 2. prototyp byl "železný"
    Výzbroj:
    - 1x 4,7 cm kanon ÚV
    - 2x 7,9 kulomet vz. 37
    Vezené střelivo:
    - pro dělo: 80 kusů
    - pro kulomety: 4000 kusů
    Věž byla vyvíjena firmou Škoda a dala se použít i u tanku T-III.


    Podklady:
    VÚA Praha, fond: MNO, 5. odbor, 3. oddělení, Výnos MNO čj.70-Taj.-V/3.odd.-1933, z 29.05.1933
    VÚA Praha, fond: VTLÚ, čj.155 taj.-III-1934, z 12.02.1934
    VÚA Praha, fond: VTLÚ, čj.288 taj.-III-1934, z 02.03.1934
    VÚA Praha, fond: MNO HŠ, 3.odd., karton 110, sl. 43 3/5-4, Š-III - prohlídka makety ve Škodových závodech 29.08.1934
    VÚA Praha, fond: MNO, HŠ 3.odd., karton 110, sl. 43 3/12-3, Š-III (T-III) - prohlídka makety ve Škodových závodech 09.10.1934
    VÚA Praha, fond: VTLÚ, čj.28049-taj.-V/3.odd.-1938, z 09.07.1938
    Ivan Bajtoš: Rekonstrukce výkresu ŠZ Zb 5553 P "Střední kombinovaný útočný vůz – Projekt", předloha z 19.11.1931
    V. Francev: Tanky a tančíky ŠZ, manuskript, 1983
    V. Francev a C. Kliment: Czechoslovak Armored Fighting Vehicles 1918-1948, Schiffer Publ. Ltd., Atglen 1997, ISBN: 0-7643-0141-1
    V. Francev a C. Kliment: Československá obrněná vozidla 1918-1948, Ares, Praha 1999, ISBN: 80-86158-06-3
    Archiv DK, složka: Škoda - vozidla pásová


    Internet:
    forum.axishistory.com
    mailer.fsu.edu


    Fotografie s nápisem "Wanted ..." jsou ze sbírky Charlese Klimenta a z internetové aukce na stránkách E-bay.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/31949#115574Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Vážení,
    v nedávné době jsem se dostal k několika skenům fotografií takzvaného středního tank Škoda Š-III. Nyní sháním pro archiv Difrologického klubu originální předlohy, nebo kvalitnější kopie. Znáte-li majitele, dejte vědět.


    Jsou známy tři mutace tohoto tanku:
    Škoda KÚS nebo KSÚ (původní kolo-pásová varianta, neznámé ev. číslo)
    Škoda Š-III-6 (prototyp se šestiválcovým motorem, ev. číslo: 13.638)
    Škoda Š-III-8 (prototyp s osmiválcovým motorem, ev. číslo: 13.639)


    Na dalších informacích se pracuje. Prosím o strpení.

    Pravděpodobný vzhed prototypu Škoda Š-III-6
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/31949#115392Verze : 0
    MOD
    Avatar
    www.ebay.de








    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/31949#115414Verze : 1
    MOD
    Avatar
    Trochu kvalitnejšie foto.


    cgi.ebay.de


    cgi.ebay.de


    www.ioh.pl












    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/31949#174117Verze : 0
    MOD