Jakovlev Jak-3P

Yakovlev Yak-3P
Яковлев Як-ЗП
     
Název:
Name:
Jakovlev Jak-3P Yakovlev Yak-3P
Originální název:
Original Name:
Яковлев Як-ЗП
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1945-DD.MM.1946 Tbiliský letecký závod č. 31 G. Dimitrova, Tbilisi /
DD.MM.1945-DD.MM.1946 Saratovský letecký závod č. 292, Saratov /
Období výroby:
Production Period:
DD.04.1945-DD.06.1946
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
596
První vzlet:
Maiden Flight:
10.10.1944
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2150 kg 4740 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2708 kg 5970 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
9,200 m 30ft 2,2in
Délka:
Length:
8,500 m 27ft 10,6in
Výška:
Height:
2,42 m 7ft 11,3in
Plocha křídla:
Wing Area:
14,85 m2 159.84 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
182,357 kg/m2 37.35 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Klimov VK-105PF-2 kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 962 kW a 924,7 kW v h= 2 200 m.
Vrtule trojlistá kovová VIŠ-105SV-01 s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm.
Klimov VK-105PF-2 twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine, rated at 1,290 hp for take-of and 1,240 hp at 7,220 ft,
driving a VISh-105SV-01 three-blade variable-pitch propeller of diameter 9ft 10in.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
360 l 79.1 UK gallons or 95.1 US gallons
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
646 km/h v 3900 m 401.4 mph in 12795 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
500 km/h v 2200 m 310.7 mph in 7218 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
17,4 m/s 3425.2 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
4,83 min do 5000 m 4,83 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
10050 m 32972 ft
Dolet:
Range:
610 km 379 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kanón B-20M ráže 20 mm střílející osou vrtule se 120 granáty a
2x pevný synchronizovaný kanón B-20S ráže 20 mm nad motorem každý se 130 granáty.
One fixed forward-firing 0.79 inch B-20M cannon firing axis of the propeller with 120 rounds and
two fixed forward-firing 0.79 inch B-20S cannons above the engine with 130 rpg.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Díky malé hmotnosti kanónů Berezin B-20 byla hmotnost zéto verze o 11 kg menší než u standardních letounů Jak-3. Vteřinová dávka měla hmotnost 3,52 kg, což bylo více než u většiny soudobých stíhačů. The three-cannon armament with full ammunition load was actually 24 lb lighter than that of a standard Yak-3, and the one-second burst mass of 7.74 lb was greater than that of most contemporary fighters.
Zdroje:
Sources:
William Green and Gordon Swanborough, WW2 Aircraft Fact Files: Soviet Air Force Fighters, Part 2. London, Macdonald and Jane's Publishers Ltd., 1978, ISBN 0-354-01088-3.
William Green, Warplanes of the Second World War, Volume Three: Fighters, London, Macdonald & Co. Publishers Ltd., 1961 (seventh impression 1973). ISBN 0-356-01447-9.
Robert Bock, Monografie Lotnicze 46, Jak-1, Jak-3, AJ-Prass, Gdynia, 1998, ISBN 83-86209-90-2.
http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak3p.html
http://aeroram.narod.ru/win/samolet/yak-3.htm
http://www.wio.ru/tacftr/yak.htm
www.wunderwaffe.narod.ru
base13.glasnet.ru
archiv autora

Jakovlev Jak-3P -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-3P-t34939#127000 Verze : 0
Fotografie kanónového Jaku-3P. O zobrazené experimentální vrtuli jsem nesehnal žádné údaje.
Jakovlev Jak-3P -


Jakovlev Jak-3P -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-3P-t34939#127007 Verze : 0
Malá série, stavěná pro úkoly záchytného-přepadového stíhání. Výzbroj - 3 kanony ráže 20 mm v trupu nad motorem - 2 byly synchronizovány, 1 střílel osou vrtule, a 2 kulomety 12,7 mm v křídlech. Vrtule je v pramenech označována za experimentální rychlostní. Zvlášní tvar konců vrtulových listů měl přinést výhodnější proudění vzduchu kolem nich a tudíž vyšší účinnost. Konce vrtulových listů se u moderních motorů dostávaly do oblasti nadzvukových rychlostí, což byla do té doby neznámá oblast. Proto se setkáváme z různými experimenty - úpravy tvaru listů, zmenšování průměru vrtule, zvyšování počtu jejích listů... Při této příležitosti připomínám podobně tvarovanou verzi vrtule u An-2, zvanou "šavlový tanec", jejíž neumělé provedení bylo kdysi přidáváno k modelu zaniklé DDR firmy Plasticart. Jaků 2P bylo údajně vyrobeno 596 kusů. ( podle www.benderplane.com ) Počet vypadá impozantně, ale jen Jaků-3 se během války vyrobilo 4,797 kusů Wink .


V příloze nabízím pár pohledů do pilotního prostoru Jak-3 z mého archivu.
pramen - www. viation.ru
Jakovlev Jak-3P -


Jakovlev Jak-3P -


Jakovlev Jak-3P -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-3P-t34939#127106 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více