Hawker Sea Hurricane

Přehled verzí
Hawker Sea Hurricane - přehled verzí

Hawker Sea Hurricane Mk.IA - Hurricat
nouzové řešení pro lodě CAM, letoun nesl pouze zpevněné závěsy pro katapultovaný vzlet - nepřistával již na loď, ale podle situace na pozemní základnu nebo seskok padákem blízko konvoje, přestavěno 50 letadel

Hawker Sea Hurricane Mk.IB
opravený pro provoz na lodích MAC i na letadlových lodích, závěsy pro katapultovaný start a přistávací hák

Hawker Sea Hurricane Mk.IC
jako předešlá verze ale byla vylepšena výzbroj 4x 20 mm kanón

Hawker Sea Hurricane Mk.IIA
bez katapultovacích závěsů, ale s přistávacím hákem, motor Merlin XII o výkonu 1280 koní, výzbroj 8x kulomet ráže 7,7 mm, vyrobeno 42 letadel (některá letadla měla zase závěsy pro katapultáž - nejméně dvě)

Hawker Sea Hurricane Mk.IIC
jako předchozí typ, ale motor Merlin XX, kanónová výzbroj, vyrobeno 60 letadel

Hawker Sea Hurricane Mk.XIIA
upravené kanadské Hurricany Mk.XII s motory Packard Merlin 24 nebo 29 o výkonu 1330 koní a s výzbrojí 12x kulomet ráže 7,7 mm; upraveno několik kusů

Zdroje:
www.jaapteeuwen.com
http://en.wikipedia.org/wiki/Hawker_Hurricane
www.secondworldwarhistory.com
www.fleetairarmarchive.net
archiv autora



_____________________________________________________________________________
URL : https://www.valka.cz/Hawker-Sea-Hurricane-t35520#131123 Verze : 0
Historie:


Letoun Hawker Hurricane prokázal poprvé svou schopnost startovat z paluby v průběhu britské operace v Norsku, kdy pozemní Hurricany odstartovaly na jaře roku 1940 z letadlové lodě HMS Glorious . V této době dopravila HMS Glorious Hurricany 46. squadrony RAF do Norska a po neúspěšném tažení se pilotům Hurricanů zdařilo i opětovné přistání na letovou palubu při evakuaci britské armády.


O jeden rok později byl jeden řadový Hawker Hurricane upraven pro katapultovaný vzlet a pro přistání na palubě letadlové lodi. Stalo se tak v době, kdy vrcholila jedna fáze ponorkové války, německé čtyřmotorové letouny FW 200 Condor vyhledávaly konvoje britských lodí a potom na ně beztrestně naváděly smečky německých ponorek. Britové na tuto taktiku odpověděli přestavbou padesáti již užívanými Hawker Hurricany, letouny byly vybaveny kováním - závěsy pro katapultovaný vzlet a zároveň byly přejnénovány na Sea Hurricane Mk.IA.


Jednalo se o řešení prozatimní a skutečně nouzové, jako vzletová dráha byl použit katapult o délce 24 m, ale dráha pro raketové saně měřila pouze 21,3 m ! Saně katapultu byly poháněny raketovými motory na tuhé palivo. Sea Hurricane na této dráze byl doslova vystřelen do vzduchu rychlostí 120-125 km/hod. Takto britové vyřešeli opravdu nouzově nastalou situaci, protože po ukončení operace logicky na pilota Hurricatu (tak těmto Sea Hurricanům námořníci říkali) čekalo přistání. V lepším případě mohl doletět, pokud byl konvoj dostatečně blízko, nad vlastní území a tam přistát, v druhém a zároveň v horším případě byl možný seskok padákem blízko konvoje, popřípadě provést nouzové přistání na mořskou hladinu, opět co nejblíže ke konvoji. Pilot musel doufat, že jej nánořníci z vody vytáhnou co nejdříve. Pro starty Hurricatů bylo upraveno celkem 35 lodí, které tak vytvořily třídu CAM (Catapult Armed Merchantman), každá loď nesla dva Sea Hurricany. Celému schématu se říkalo také Catafighter a letadlům Hurricat.
Celkové skóre za dobu dvou a půl roku používání lodí CAM - 8 startů : 6 sestřelů : 1 pilot zahynul. Celkem lodi CAM provedly 175 plaveb.


Dalším vývojovým a také mnohem významnějším stupněm při ochraně konvojů byly malé letadlové lodě MAC (Merchant Aircraft Carrier), na těchto lodích sloužily Sea Hurricany Mk.IB a kanónové Sea Hurricany Mk.IC, protože tyto letouny již přistávaly na palubách letadlových lodí, byly vybaveny přistávacím hákem a samozřejmě i kováním pro katapultovaný vzlet. Těmito stroji byla vyzbrojena i 880. squadrona FAA, která operovala z paluby HMS Furious. Posledními stroji, které byly dodány FAA byly verze s výkonnějšími motory, ty byly označené jako Sea Hurricane Mk.IIA a Mk.IIC. Kanadské Sea Hurricany Mk.XIIA nesly mohutnou výzbroj dvanácti kulometů Browning Mk.II ráže 7,7 mm.
Asi nejslavnější bylo nasazení Sea Hurricanů při ochraně konvoje u Malty v srpnu 1942, kdy 500 německých a italských letadel útočilo na konvoj vezoucí zásoby na ostrov. Na obranu konvoje vzlétlo 70 Sea Hurricanů a poměr ztrát byl 39:8, ale útok bombardérů byl rozvrácen a konvoj doplul na Maltu bez velkých ztrát.


Sea Hurricany pomohly Royal Navy vyřešit okamžitý problém, bylo potřeba zajistit ochranu životně důležitým konvojům, ale rozhodně se nejednalo o skutečné palubní stíhačky. Byla to jen úprava pozemních stíhacích letadel, křídla zůstala pevná - nesklopná a na palubách letadlových lodí zabraly příliš mnoho místa, zde byly nahrazeny pozdějšími verzemi Seafirů nebo americkými Wildcaty, Hellcaty a Corsairy.
URL : https://www.valka.cz/Hawker-Sea-Hurricane-t35520#131411 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více