Název: Name: | Jakovlev Jak-7-37 | Yakovlev Yak-7-37 |
Originální název: Original Name: | Яковлев Як-7-37 | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1942-DD.08.1942 Státní letecký závod č. 153 V. P. Čkalova, Novosibirsk | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1942-10.04.1942 prototyp DD.08.1942-DD.08.1942 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 22 | |
První vzlet: Maiden Flight: | 15.04.1942 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2697 kg | 5946 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 3235 kg | 7132 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | ? lb |
Rozpětí: Wingspan: | 10,000 m | 32ft 10in |
Délka: Length: | 8,660 m | 28ft 5in |
Výška: Height: | 2,750 m | 9ft |
Plocha křídla: Wing Area: | 17,15 m2 | 184.6 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 188,63 kg/m2 | 38.63 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Klimov M-105PA kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 809 kW (1 100 k) při 2 600 ot/min, 809 kW (1 100 k) v h= 2 000 m při 2 700 ot/min a 772,25 kW (1 050 k) v h= 4 000 m. Vrtule trojlistá VIŠ-61P nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm. | Klimov M-105PA twelve-cylinder liquid-cooled vee engine, rated at 1,085 hp for take-off at 2,600 rpm, combat power 1,085 hp at 6,562 ft at 2,700 rpm, and 1,036 hp at 13,123 ft driving a three-blade variable-pitch VISh-61P propeller of 9ft 10in diameter. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 415 l | 91.3 UK gallons (109.6 US gallons) |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 564 km/h v 4730 m | 350.5 mph in 15518 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | ? mph in ? ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 11,57 m/s | 2277.6 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 7,17 min do 5000 m | 7,17 min to 16404 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 8250 m | 27067 ft |
Dolet: Range: | 550 km | 341.8 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | ? mi |
Výzbroj: Armament: | 1x pevný kanón MPŠ-37 ráže 37 mm střílející osou vrtule s 20 granáty 2x pevný kulomet UBS ráže 12,7 mm levý 260 nábojů a pravý 190 nábojů Pumový náklad: 6x neřízená raketa RS-82 ráže 82 mm. | One fixed forward-firing 1.46 inch MPSh-37 cannon firing through the propeller spinner, 20 rounds and two fixed forward-firing 0,5 inch UBS machine-guns in the cowling, right 190 rounds and left 240 rounds. Bomb load: six rockets RS-82. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | - Kabina byla posunuta o 400 mm vzad, tím bylo zrušeno původní místo pro instruktora. - Střelba z kanónu působila nablaze na konstrukci letounu - praskliny na draku a netěsnosti motoru. - Zásah sedmatřicetimilimetrovým kanónem vytvořil díru o ploše cca 1 čtverečního metru, žádná samosvorná nádrž nedokázala takový zasah eliminovat. - Na vzdálenost 200 m střela prorážela pancíř o tloušťce 50 mm. | - |
Zdroje: Sources: | Hans-Heiri Stapfer, Yak Fighters in Action, Aircraft No. 78, Carrollton, Texas, Squadron/Signal Publications, Inc., 1986. ISBN 0-89747-187-3. Robert Bock, Monografie Lotnicze No. 47, Jak-7 Jak-9, Gdaňsk, AJ-Press, 1999, ISBN 83-7237-019-2 www.e-reading-lib.org http://ram-home.com/ram-old/yak-7family.html http://www.wio.ru/tacftr/yak.htm archiv autora |