Bombardér T-2990 se odmlčel - Vilém Bufka

Diskuse

Tuto dnes bohužel polozapomenutou knihu považuji bez přehánění za asi nejlepší dílo z české memoárové literatury o našich pilotech za druhé světové války. Autor knihy byl předválečný aktivní vojenský pilot - létal u 5. lp na Aero MB-200. Po okupaci odešel tradiční cestou přes Polsko do Francie, kde se jako jeden z mála bombardovacích letců aktivně zapojil do bojů, nejen jako pilot standartního Blochu MB-210, ale dokonce se dostal na několik akcí i za knipl Lioré-et-Olivier LeO-451 ! Po pádu Francie ho čekala další dobrodružná akce - měl malým letadýlkem typu Simoun přeletět Středozemní moře a dopravit do Alžíru emisara generála de Gaulla. Poté ho čekala cesta do Anglie, kde se stal pilotem v nově vzniklé 311 (Cz) BSq. Létal nejprve jako druhý pilot (např. u Františka Taibera), poté převzal jako skipper svůj stroj KX-T, s/n T-2990. V jeho osádce se vystřídala taková známá "esa" třistajedenáctky, jako např. por. Horák, kpt. Bečvář, por. Gellner a jiní. Zažil náhodnou likvidaci německého štábu v Le Havru jednou naslepo hozenou bombou za nulové viditelnosti, let v silné elektrické bouři, který odnesl těžkými omrzlinami a další .Na poslední nálet se vydal večer 22.6.1941, kdy při návratu z útoku na Wilhelmshafen byl jeho letoun nad Zuider See napaden Bf-110 mjr. Schnaufera a sestřelen. Zadní střelec F/Sgt Karel Valach, radista P/O Vilém Konštatský a navigátor P/O Leonhard Smrček zahynuli přímo na palubě letadla, přední střelec Sgt. Jan Hejna a druhý pilot P/O Alois Rozum se utopili při seskoku do moře, přežil jen těžce zraněný F/Sgt Bufka, kterého čekala anabáze po německých lágrech. Byl i ve známém Saganu odkud byl převezen jen několik měsíců před "velkým útěkem" do Barthu. Zde se dozvěděl o tom, že české letce čeká převoz do Prahy na gestapo a následné soudy za velezradu. Nechal si tedy od zajateckého lékaře bez anestézie (!!!) vyoperovat slepé střevo, aby odložil svůj transport a mohl vyrozumět očekávanou delegaci zástupců Mezinárodního červeného kříže. Jak známo, po informaci kterou MČK předal londýnské vládě, britský ministr zahraničí Eden pohrozil Němcům, že za každého popraveného českého letce budou zastřeleni dva němečtí zajatci vyšší hodnosti, což nepochybně českým letcům zachránilo život, jejich popravy byly odloženy tzv. "po vítězném konci války". Přesto se Bufka výslechům na Pečkárně nevyhnul, kde byl konfrontován i se známým konfidentem a udavačem Augustinem Přeučilem. Nakonec se dostal i do známého lágru pro nejnebezpečnější POW v Colditzu, kde se dočkal osvobození americkou armádou.
O Bufkově životě po válce mnoho nevím, pouze to, že spolu s A. Šiškou se aktivně zúčastnil odhalování německých válečných zločinů, mj. v r. 1965 oba svědčili v jedné věci u soudu v SRN. Zemřel někdy koncem 60. let na následky válečných útrap.
Bufkovy vzpomínky, podané formou vyprávění otci, jsou neobyčejně čtivě napsány, knihu doslova shltnete jedním dechem, přitom jsou faktograficky správné a přesné. Bohužel tato nádherná kniha vyšla pouze dvakrát, jednou ve dvou vydáních v letech 1965 a 1968, podruhé těsně po r. 1989, jednalo se o typickou "rychlokvašku", brožované vydání bez fotografií, faktografických příloh a v minimálním nákladu. Evil or Very Mad Přesto, komu se tato kniha dostane do ruky, neváhejte, nebudete litovat !!!!
URL : https://www.valka.cz/Bombarder-T-2990-se-odmlcel-Vilem-Bufka-t36026#133722 Verze : 0
Já mám vydání z roku 1967 (?), nakladatelství Svoboda, Praha. Bohužel také bez fotografií.
Ale mám slovenské vydání (Vydavateľstvo politickej literatúry, edícia Členská knižnica, Bratislava 1967) tam fotografie jsou.
Je to memoárová literatura, jejíž styl hraničí s beletrií. Opravdu velice čtivé. Rovněž doporučuji.
URL : https://www.valka.cz/Bombarder-T-2990-se-odmlcel-Vilem-Bufka-t36026#133775 Verze : 0
Obálka vydání z roku 1966
URL : https://www.valka.cz/Bombarder-T-2990-se-odmlcel-Vilem-Bufka-t36026#290384 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více