Čo je to ejektor?

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 55.755,- Kč Chci přispět
US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

Čo je to ejektor?

    Avatar
    Najmä pri tankových kanónoch som sa stretol s pojmom "ejektor". Má to asi niečo spoločné s plynmi v hlavni. Ako to vlastne funguje?
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/38219#145017Verze : 0
    Avatar
    Zjednodušeně řečeno je to zvětšení průměru vývrtu hlavně. Slouží k tomu, aby část spálených prachových plynů "předeběhla" střelu a plyny po otevření závěru nefoukly do prostoru osádky.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/38219#145019Verze : 0
    MOD
    Avatar
    No funguje to docela jednoduše Smile ale nevím jestli to dokážu popsat tak aby tomu někdo rozuměl Sad.
    V zásadě jde o to že už dávno se ukázalo že v pevnostech a dalších místech která jsou uzavřená se při střelbě z kanonů do prostor dostává zbytek spalin, u pevností se to obvykle řešilo odvětráním ale v tanku je to řešeno v poválečné době ejektorem. Ejektor je obvykle válcový nástavec na hlavni (nejvíc kolem prostředka ale třeba u T-54/55 je na konci) tenhle nástavec hlaveň obepíná a je utěsněný, do něj z hlavně vedou otvory které potom co je střela mina umožní aby se v něm část plynů s původním tlakem udržela a potom co ve vlastní hlavni tlak pomine se "vyfoukla" ven, směrem k ústí hlavně, tím jsou strženy i spaliny v oblasti závěrového konce hlavně a do uzavřeného prostoru tanku jich pak proniká podstatně méně. Nejjednodušší je to nakreslit, ale snad to pochopíš i z mého neumělého vysvětlení (už je to hodně dávno kdy jsem to probíral, takže snad jsem se nespletl, v principu se využívá toho že když je někde rychlé proudění plynů strhává to okolní plyn s sebou a vzniká podtlak (tedy ty plyny-spaliny- jsou jím odsáty).
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/38219#145020Verze : 0
    Avatar
    Dankešén Smile . V podstate som to pochopil. Len mi nie je jasné čo prinúti spaliny stlačené v ejektore "vyfúknuť" smerom von z hlavne, keď si spomínal, že odtiaľ odchádzajú keď pominie tlak spalín v hlavni. To by potom mohli ísť aj smerom dovnútra, nie? Že by tam boli nejaké smerovateľné záklopky?
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/38219#145148Verze : 0
    Avatar
    Pokud si to pamatuji tak otvora jsou šikmo směrem k ústí hlavně takže výfuk je tím směrem, uvědom si že jde o milisekundy a ty tlaky se mění v nich takže pokud vím tam žádné záklopky nejsou, ale mohu si to klidně plést (už je to leta kdy jsem se motal kolem T-54 Smile ) Možná se někdo z podobně postižených ozve.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/38219#145150Verze : 0
    Avatar
    Obrázek jak to funguje...a bitaxův popis funkce jinými slovy Very Happy


    po výstřelu zůstanou v hlavni plyny, které unikají nějakým otvorem, tj. ústím hlavně, protože jiný není zatím k dispozici.
    Problém je v tom, že hlaveň je dlouhá a "hubená" u moderních kanonů 45-60 ráží.
    To znamená, že dostat plyny až od závěru jde těžko, protože jakmile projektil opustí hlaveň dochází postupně k vyrovnání tlaku směrem od ústí k závěru. Tedy u závěru mají plyny ještě přetlak zatímco u ústí již ne.


    Když po dokončení zákluzu osádka otevře závěr zbytek spalin logicky vyrazí směrem do vozidla, protože nemá důvod putovat dlouhou hlavní až k ústí, když se mu pro vyrovnání tlaku otevřela mnohem snadnější cesta.


    Celá finta ejektoru je v tom, že v jeho dutině jsou plyny o vysokém tlaku, přesně takovém jáký tlačil projektil z hlavně. V okamžiku, kdy projektil hlaveň opustí a "otevře" se ústí mají plyny z ejektoru logicky snahu někam expandovat.


    Dozadu to nejde, závěr je ještě zavřený, protože hlaveň nedokončila zákluz, takže jedině dopředu směrem k ústí. Spaliny před sebou přitom tlačí k ústí hlavně, tedy ven.


    (existuje jakýsi zákon hovořící o vyrovnání tlaků...tuším to má na svědomí nějaký Pascal, to je to co přinutí plyny putovat směrem k ústí)


    Plyny z ejektoru, pohybující se směrem k ústí, jsou jako "zátka". Spaliny s podstatně nižším tlakem za sebou, nasávají jako píst v injekční stříkačce kapalinu a "vycucávají" je směrem k ústí hlavně.


    Celý tenhle proces musí skončit, než dělo dokončí zákluz a osádka otevře závěr, protože potom se spalinám otevře "snadnější cesta k vyrovnání tlaků" a kouzlo by nefungovalo. Proto hodně záleží na umístění ejektoru a jeho celkové konstrukci.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/38219#213026Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Princíp je v tom, že rýchlo prúdiaci plyn pod vysokým tlakom (z ejektoru) strháva so sebou aj plyn pod nízkym tlakom v zadnej časti hlavne a tým ho odsáva. Dôležité je to, že otvory sú vŕtané šikmo dopredu. Na podobnom princípe pracuje aj vodná alebo parná výveva.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/38219#213038Verze : 0
    Avatar
    obávám se, že z principu funkce vůbec nezáleží na tom, jak jsou otvory vrtané,
    fungovalo by to i kdyby byly kolmo, jen takhle je proudění "laminárnější"


    principem je využití Pascalova zákona v praxi Very Happy
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/38219#213050Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Přesně tak, na směru otvorů vůbec nezáleží, pokud jsou vrtány směrem dopředu je proudění samozřejmě o něco účinější (je tam méně vírů) ale pokud vím u některých ejektorů je vrtání kolmé (technologicky je to jednodušší a samozřejmě nedochází k poškozování hran otvorů) na principu to nic nemění. plyny se rozpínají a proudí směrem k ústí a strhávají s sebou značnou část plynů v zadní části hlavně.
    K ICEho popisu bych jen dodal že osádka závěr neotevírá Smile , pokud vím už od WWII je závěr kanonů poloautmatický, takže na konci zákluzu se otevře sám a vyhodí prázdnou nábojnici, po návratu hlavně pak buď nabíječ nebo nabíjecí automat zasune nový náboj a závěr uzavře. Na princip fungování ejektoru to samozřejmě nemá vliv, jen představa někoho jak v zadní poloze zákluzu ručně otevírá závěr mne trochu děsí Smile
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/38219#213244Verze : 0
    Avatar
    Dík za opravu...to jsem trošku zamlžil Embarassed
    to je pravda, s ručně ovládaným závěrem by nedosahovali takové rychlosti střelby, ostatně je to vidět i na většině filmových záběrů


    nicméně ruční otevírání klikou je na každém a když se sejde komplikovaná konstrukce se špatným nasazením, dojde i na něj (viz M551 Sheridan) Very Happy
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/38219#213245Verze : 0
    MOD
    Avatar
    samozřejmě že každý závěr jde otevřít i ručně Smile (už kvůli čištění, ale samozřejmě i kvůli případnému selhání. Šlo mi spíš o upřesnění že nábolnice je vyhazována na konci zákluzu a to by nabíječ asi nestíhal (vyhazoval by ji až po vrácení hlavně zpět) myslím že poloautomatka je docela stará tuším že už kanon Puteaux u FT-17 ji měl. Ale jak jsem už psal na činnost ejektoru to nemá vliv, ten funguje vždy stejně. pokud vím používá se od padesátých let a celkem s úspěchem.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/38219#213295Verze : 0
    Avatar
    Pochopil jsem Very Happy
    No nějak tak to muselo být jestli se nepletu tak v Británii se poprvé objevil na Conquerorech Mk.1 a Centurionech Mk.5
    V USA na M26A1 a M46
    V SSSR na T-54A a T-10A
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/38219#213327Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Skôr ako sa začal používať ejektor sa konštruktéri tiež snažili eliminovať problém spalín unikajúcich do bojového priestoru. Napríklad v ZSSR sa v prototype samohybného dela SU-130 používal stlačený vzduch, ktorý skôr ako sa otvoril záver vytláčal spaliny z hlavne....
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/38219#213339Verze : 0
    MOD