RF-8-GAZ-98
Obecná charakteristika
Dvoumístné útočné nepancéřované aerosaně, používané sovětskou armádou v období 2. sv. války a krátce i po ní.
Popis
Sáně měly protáhlý úzký, shora otevřený aerodynamicky tvarovaný trup. Vyroben byl jako trup letadla - tedy celkem 15 přepážek, propojených podélníky. Celek byl potažen překližkou. Přepážky č. 12 - 15 přecházely do pylonu se zpevněným ložem, nesoucím motorovou jednotku s vrtulí. Podlaha trupu byla ze silné překližky. Silové body, nesoucí závěsy poloos a tlumičů, byly ocelové, upevněné k trupu šrouby s podložkami. Na přídi byl umístěn velký automobilový reflektor. RF-8 spočíval na čtyřech lyžinách z nichž přední dvě byly řiditelné. Závěs předních i zadních lyží byl nezávislý, vytvořený jako svařená plechová pyramida s přírubou pro montáž lyží na poloosu s nohami s pružinovými tlumiči, zpevněnými další vodorovnou vzpěrou k trupu. Upevnění závěsu k silovým bodům na trupu bylo provedeno pomocí kloubových spojů. lyže byly opatřeny brzdami. Ty tvořily ocelové čepy. procházející vodícími trubkami a ovládané lanovým převodem od řidičova pedálu.
Lyže - smíšené konstrukce, ploché, obdélníkového tvaru. Skládaly se z dřevěného tělesa vpředu plynule zahnutého, s překližkovým potahem shora i zespoda a lemem z kovových profilů. Zespodu byly připevněny kovové skluznice, na kterých byly pro lepší jízdní vlastnosti podélné kovové lišty. Na vrchní straně lyže byla přibližně uprostřed jejich délky umístěna plechová svařovaná pyramida s pouzdrem pro navlečení na poloosu závěsu. Pyramida byla opatřena lemem, zahnutým v spodní části, kterým byla připevněna k tělesu lyže pomocí šroubů s plochou hlavou. Přední i zadní lyže byly shodné, ale pyramida zadních měla na zadní části přivařenu konzoli pro umístění kyvné brzdové páky a svisle umístěné vodící trubičky brzdového čepu. Z boku kolem pouzdra na zadní části pyramidy byla přivařena očka. Na nich, usazena na výkyvném závěsu, see nacházela vodící kladka brzdového lanka, které bylo připojeno ke kyvné klice vidličkou se spojkou a závitem pro regulaci napnutí lanka. Tažná síla letecké vrtule a brzdění aerosaní umožňovala řídí rychlost pohybu.
Řízení předních lyží bylo lanové. Na tyči řízení byl buben s drážkami, na který se otáčením volantu z jedné strany navíjelo a z druhé odvíjelo lano. To bylo systémem kladek vedeno k ovládání lyží. To bylo provedeno podobným bubnem, umístěným na tyči řízení, spojující obě lyže. Ta se pak vychylovala na pravou nebo levou stranu.
Dva členové posádky seděli v trupu za sebou v oddělených prostorech. Vpředu byl střelec za ním řidič. Toto uspořádání, podobné prvním dvoumístným stíhacím letounům z 1. sv. v., mělo střelci umožnit ovládat co největší postřelovaný prostor. Oba muži vyčnívali horní částí těla z otevřeného trupu, řidič měl před sebou ochranné sklo. Okolo střelcova stanoviště byl upevněn kovový oběžný kruh a na něm byl instalován kulomet DT - ДТ (Дегтярев танковый = Děkťarjev, tankový) ráže 7,62 mm. Oběh kulometu byl omezen na 300°. Toto omezení o 60° znemožňovalo v zápalu boje zbraň namířit dozadu na řidiče, motor a vrtuli. V horizontální rovině se kulomet pohyboval do 14° od roviny. V příďovém prostoru se nacházela zásoba 10 zásobníků pro kulomet a granátů pro případný boj zblízka.
V řidičově prostoru byly umístěny sloupek řízení, nožní pedály plynu, brzdy, rozkývání stroje a další. Řidič ovládal stroj pomocí volantu, brzdového a plynového pedálu. Zmiňovaný pedál rozkývání stroje měl speciální funkci. Když sáně delší dobu stály, docházelo často k přimrznutí lyžin ke sněhu. Tento speciální pedál byl napojen na pružiny lyžin na pravé straně. Několik zmáčknutí pedálu pružiny stáhlo, stroj se naklonil lehce na pravou stranu a při následném uvolnění pružin poskočil a odtrhl se tak od podkladu.
Za řidičovým stanovištěm byla v trupu uložena palivová nádrž o objemu 80 litrů a startovací baterie. Nad nimi byla potom umístěna pohonná jednotka - vodou chlazený automobilový motor GAZ M-1 s maximálním výkonem 50 koní při 2800 otáčkách za minutu. Nad řidičovu hlavu se tyčila maska chladiče vodního chlazení motoru. Protože šlo o automobilový motor, dvoulistá vrtule o průměru 235 cm nebyla uchycena přímo na klikový hřídel, ale k motoru byla připojena prostřednictvím reduktoru otáček. Vrtule dávala tah 205 - 215 kg Pro zmírnění přenosu vibrací, vznikajících při chodu motoru, byl usazen na gumových tlumičích. Motor a jeho příslušenství byl zakryt kapotou s odklápěcími bočními panely. Na uzlových bodech ukotvení motorové jednotky byla uchycena i trubková konstrukce, kryjící prostor otáčení vrtule. Ta byla z bezpečnostních důvodů natírána jasně červenou barvou. Použití kovové vrtule se ukázalo jako výhodné i v situacích, kdy stroje byly nuceny překonávat oblasti s keřovitým porostem, nebo se pohybovat po lesních cestách, kam se jiným typům aerosaní nedoporučovalo vstupovat. Kovová vrtule byla méně náchylná k poškození při náhodném kontaktu s vegetací než jinde používané vrtule dřevěné.
V létech 1942 a 43 vytvoříli bratři A. A. Beskurnikov a I. A. Beskurnikov (А. А. Бескурников и И. А. Бескурников), ještě upravenou varianta těchto saní, označovaná jako GAZ-98K. Do nich byl instalován letecký motor M-11 o výkonu 110 koní. Tím sice zmizela jejich výhoda, tj. použití méně deficitních automobilních motorů, ale saně získaly dynamičtější jízdní vlastnosti. Z této verze byla odvozena i neozbrojená štábní úprava s plně zakrytou kabinou limuzínového typu.
TTD
Osádka - 2 muži
Délka - 5. 11 m
Šířka - 2, 528 m
Výška (včetně vrtule) - 2, 71 m
Hmotnost - 0, 897 t
Cestovní rychlost - 50 km/h
Výzbroj - 1 x kulomet ráže 7, 62 mm a ruční granáty.
Prameny
extentech.sheetster.com
http://www.search.com/reference/RF-8
http://www.armor.kiev.ua/Tanks/WWII/sani/rf8.htm
http://fr.wikipedia.org/wiki/Aerosan
http://www.battlefield.ru/index.php?option=com
1–kroužek objímky kyvné poloosy přední lyže,2–kyvná poloosa,3–bromzová objímka,
4–kónusové šrouby páky řízení,5–páka řízení,6–kulový čep,7–poloosa s oky pro upevnění tlumiče a vzpěry,8–závěs,9–uzel upevnění na trup,10–vzpěra,11–šroubová regul. koncovka,1
1–zadní lyže,2–brzdový čep,3-závěs páky brzdy,4–páka brzdy,5–vidlička brzdy,6–regulační objímka napnutí brzd. lanka,7–táhlo brzdy,8–kladka brzd. lanka,9–brzdové lanko,10–konzola,11–objímka kyvné poloosy lyže,12–vratná pružina,13–těleso nosníku lyže,14–mat
Asi nejznámější obrázek
Pramen v textu
Obecná charakteristika
Dvoumístné útočné nepancéřované aerosaně, používané sovětskou armádou v období 2. sv. války a krátce i po ní.
Popis
Sáně měly protáhlý úzký, shora otevřený aerodynamicky tvarovaný trup. Vyroben byl jako trup letadla - tedy celkem 15 přepážek, propojených podélníky. Celek byl potažen překližkou. Přepážky č. 12 - 15 přecházely do pylonu se zpevněným ložem, nesoucím motorovou jednotku s vrtulí. Podlaha trupu byla ze silné překližky. Silové body, nesoucí závěsy poloos a tlumičů, byly ocelové, upevněné k trupu šrouby s podložkami. Na přídi byl umístěn velký automobilový reflektor. RF-8 spočíval na čtyřech lyžinách z nichž přední dvě byly řiditelné. Závěs předních i zadních lyží byl nezávislý, vytvořený jako svařená plechová pyramida s přírubou pro montáž lyží na poloosu s nohami s pružinovými tlumiči, zpevněnými další vodorovnou vzpěrou k trupu. Upevnění závěsu k silovým bodům na trupu bylo provedeno pomocí kloubových spojů. lyže byly opatřeny brzdami. Ty tvořily ocelové čepy. procházející vodícími trubkami a ovládané lanovým převodem od řidičova pedálu.
Lyže - smíšené konstrukce, ploché, obdélníkového tvaru. Skládaly se z dřevěného tělesa vpředu plynule zahnutého, s překližkovým potahem shora i zespoda a lemem z kovových profilů. Zespodu byly připevněny kovové skluznice, na kterých byly pro lepší jízdní vlastnosti podélné kovové lišty. Na vrchní straně lyže byla přibližně uprostřed jejich délky umístěna plechová svařovaná pyramida s pouzdrem pro navlečení na poloosu závěsu. Pyramida byla opatřena lemem, zahnutým v spodní části, kterým byla připevněna k tělesu lyže pomocí šroubů s plochou hlavou. Přední i zadní lyže byly shodné, ale pyramida zadních měla na zadní části přivařenu konzoli pro umístění kyvné brzdové páky a svisle umístěné vodící trubičky brzdového čepu. Z boku kolem pouzdra na zadní části pyramidy byla přivařena očka. Na nich, usazena na výkyvném závěsu, see nacházela vodící kladka brzdového lanka, které bylo připojeno ke kyvné klice vidličkou se spojkou a závitem pro regulaci napnutí lanka. Tažná síla letecké vrtule a brzdění aerosaní umožňovala řídí rychlost pohybu.
Řízení předních lyží bylo lanové. Na tyči řízení byl buben s drážkami, na který se otáčením volantu z jedné strany navíjelo a z druhé odvíjelo lano. To bylo systémem kladek vedeno k ovládání lyží. To bylo provedeno podobným bubnem, umístěným na tyči řízení, spojující obě lyže. Ta se pak vychylovala na pravou nebo levou stranu.
Dva členové posádky seděli v trupu za sebou v oddělených prostorech. Vpředu byl střelec za ním řidič. Toto uspořádání, podobné prvním dvoumístným stíhacím letounům z 1. sv. v., mělo střelci umožnit ovládat co největší postřelovaný prostor. Oba muži vyčnívali horní částí těla z otevřeného trupu, řidič měl před sebou ochranné sklo. Okolo střelcova stanoviště byl upevněn kovový oběžný kruh a na něm byl instalován kulomet DT - ДТ (Дегтярев танковый = Děkťarjev, tankový) ráže 7,62 mm. Oběh kulometu byl omezen na 300°. Toto omezení o 60° znemožňovalo v zápalu boje zbraň namířit dozadu na řidiče, motor a vrtuli. V horizontální rovině se kulomet pohyboval do 14° od roviny. V příďovém prostoru se nacházela zásoba 10 zásobníků pro kulomet a granátů pro případný boj zblízka.
V řidičově prostoru byly umístěny sloupek řízení, nožní pedály plynu, brzdy, rozkývání stroje a další. Řidič ovládal stroj pomocí volantu, brzdového a plynového pedálu. Zmiňovaný pedál rozkývání stroje měl speciální funkci. Když sáně delší dobu stály, docházelo často k přimrznutí lyžin ke sněhu. Tento speciální pedál byl napojen na pružiny lyžin na pravé straně. Několik zmáčknutí pedálu pružiny stáhlo, stroj se naklonil lehce na pravou stranu a při následném uvolnění pružin poskočil a odtrhl se tak od podkladu.
Za řidičovým stanovištěm byla v trupu uložena palivová nádrž o objemu 80 litrů a startovací baterie. Nad nimi byla potom umístěna pohonná jednotka - vodou chlazený automobilový motor GAZ M-1 s maximálním výkonem 50 koní při 2800 otáčkách za minutu. Nad řidičovu hlavu se tyčila maska chladiče vodního chlazení motoru. Protože šlo o automobilový motor, dvoulistá vrtule o průměru 235 cm nebyla uchycena přímo na klikový hřídel, ale k motoru byla připojena prostřednictvím reduktoru otáček. Vrtule dávala tah 205 - 215 kg Pro zmírnění přenosu vibrací, vznikajících při chodu motoru, byl usazen na gumových tlumičích. Motor a jeho příslušenství byl zakryt kapotou s odklápěcími bočními panely. Na uzlových bodech ukotvení motorové jednotky byla uchycena i trubková konstrukce, kryjící prostor otáčení vrtule. Ta byla z bezpečnostních důvodů natírána jasně červenou barvou. Použití kovové vrtule se ukázalo jako výhodné i v situacích, kdy stroje byly nuceny překonávat oblasti s keřovitým porostem, nebo se pohybovat po lesních cestách, kam se jiným typům aerosaní nedoporučovalo vstupovat. Kovová vrtule byla méně náchylná k poškození při náhodném kontaktu s vegetací než jinde používané vrtule dřevěné.
V létech 1942 a 43 vytvoříli bratři A. A. Beskurnikov a I. A. Beskurnikov (А. А. Бескурников и И. А. Бескурников), ještě upravenou varianta těchto saní, označovaná jako GAZ-98K. Do nich byl instalován letecký motor M-11 o výkonu 110 koní. Tím sice zmizela jejich výhoda, tj. použití méně deficitních automobilních motorů, ale saně získaly dynamičtější jízdní vlastnosti. Z této verze byla odvozena i neozbrojená štábní úprava s plně zakrytou kabinou limuzínového typu.
TTD
Osádka - 2 muži
Délka - 5. 11 m
Šířka - 2, 528 m
Výška (včetně vrtule) - 2, 71 m
Hmotnost - 0, 897 t
Cestovní rychlost - 50 km/h
Výzbroj - 1 x kulomet ráže 7, 62 mm a ruční granáty.
Prameny
extentech.sheetster.com
http://www.search.com/reference/RF-8
http://www.armor.kiev.ua/Tanks/WWII/sani/rf8.htm
http://fr.wikipedia.org/wiki/Aerosan
http://www.battlefield.ru/index.php?option=com
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
1–kroužek objímky kyvné poloosy přední lyže,2–kyvná poloosa,3–bromzová objímka,
4–kónusové šrouby páky řízení,5–páka řízení,6–kulový čep,7–poloosa s oky pro upevnění tlumiče a vzpěry,8–závěs,9–uzel upevnění na trup,10–vzpěra,11–šroubová regul. koncovka,1
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
1–zadní lyže,2–brzdový čep,3-závěs páky brzdy,4–páka brzdy,5–vidlička brzdy,6–regulační objímka napnutí brzd. lanka,7–táhlo brzdy,8–kladka brzd. lanka,9–brzdové lanko,10–konzola,11–objímka kyvné poloosy lyže,12–vratná pružina,13–těleso nosníku lyže,14–mat
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Asi nejznámější obrázek
Pramen v textu