SOV - NKL-16/41 (aerosaně)

     
Název:
Name:
NKL-16/41 NKL-16/41
Originální název:
Original Name:
НКЛ-16/41
Kategorie:
Category:
aerosane Snowmobile (aero sleigh)
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1940-DD.MM.1941 ?, ?
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1940-DD.MM.1941
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
-
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.1937
Obsluha:
Crew:
1 + 3 pasažieri
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnosti:
Weights:
? kg ? kg
Rozměry:
Dimensions:
dĺžka:
šírka:
výška:
length:
width:
height:
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
hviezdicový motor Švecov M-11 o výkone 100 ks radial cylinder engine Shvetsov M-11, power 100 hp
Výkony:
Performance:
max. rýchlosť: ? km/hod max. speed: ? km / h
Další údaje:
Other Data:
spotreba paliva na 100 km:
typ paliva:
fuel consumption per 100 km:
fuel type:
Uživatelské státy:
User States:
/ /
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Modelist-Konstruktor 10/1977 (Моделист-конструктор 1977, № 10)
Dašno, D.: Transport Krasnoj armii v velikoj otečestvennoj vojne, Avtomobilnyj archivnyj fond 2015, ISBN 978-5-9906332-0-9 (Дашно, Д.: Транспорт Красной армии в Великой отечественной войне, Автомобильный ахивный фонд 2015)
ru.wikipedia.org

SOV - NKL-16/41 (aerosaně) -


URL : https://www.valka.cz/SOV-NKL-16-41-aerosane-t39701#621710 Verze : 3
NKL-16/41

První verzi saní, ještě třílyžové koncepce, vytvořil tým pod velením N. M. Andrejeva (Н. М. Андреев) již v r. 1937. Po postupných úpravách, z nichž nejvýraznější byla změna na čtyřlyžovou konceci, byla v létech 1940 - 1941 zahájena sériová produkce typu, uznačovaná později jako NKL-16/41. Zajímavostí je fakt, že podle Příkazu GKO č. 51 z 19. srpna 1941 (Постановление ГКО № 516сс от 19.08.41 - ГОСУДАРСТВЕННЫЙ КОМИТЕТ ОБОРОНЫ = Státní výbor obrany) měly být do aerosaní montovány nikoli nové motory, ale motory sňaté z letadel poté, co odlétaly svůj resurs. Pro provoz v letadle již byly rizikové, ale v pozemním prostředku vyhovující. Od roku 1942 je vyráběna vylepšená varianta NKL-16/42. Celkem je tedy možné potkat trojí označení: NKL-16 pro předválečný model, NKL-16/41 pro první válečnou sérii a NKL-16/42 pro druhou sérii. Objednávka podle výše zmíněného nařízení zněla na 3 000 ks NKL-16, 1 500 ks NKL-26 a 500 ks NKL-32.

I když model NKL-16 byl zastoupen velice početně, nebyl jediným provozovaným typem. Ve výzbroji byly i typy NKL-34 a NKL-38, štábní neozbrojené limuzíny, nebo ještě starší NKL-12, nákladní saně, určené k obsluze polních letišť. Na své nákladové plošině vozily sudy s palivem, náhradní motory a podobné objemné předměty. Vyvinuty byly i bojové aerosaně NKL-32 (НКЛ-32), označované jako "Mobilní palebný bod" (передвижная пулеметная установка) - bojové aerosaně na 4 lyžích s dřevěným částečně pancéřovaným trupem pro 2 muže. Ti měli k dispozici jednak těžký kulomet DŠK nebo Berezin (Березин), spřažený s kulometem DT (ДТ). Zásoba střeliva byla 400 ks pro těžký a 1000 ks pro lehký kulomet, uložené v diskových zásobnících. Podle kvality cesty dosahovaly rychlosti 30 - 50 km/hod, vytrvalost jízdy minimálně 5 hodin. Pancéřování bylo tloušťky 8 mm, motor M-11F (М-11ф (форсированный = zesílený).

Informací o této variantě není příliš mnoho, většina pramenů jednotlivé verze ani neodlišuje. Proto podrobnější informace o konstrukci budou u textu k modelu 16/42. Pro zjednodušení možno konstatovat, že hlavní rozpoznávacím prvkem je uspořádání závěsu zadních lyží - model 41 má tlumič zadní poloosy uchycen k horní hraně trupu, model 42 má prodloužené tlumiče uchyceny k motorovému loži.

K obrázku s kulometnými sáňkami nutno podotknout, že jde o poměrně vzácný snímek, ukazující celkovou koncepci aerosaní. Většina snímků totiž obvykle ukazuje jen část stroje, popřípadě skupinu, ve které se detaily obtížně rozeznávají. Sáňky s těžkým kulometem jsou dosti charakteristickým doplňkem. Aerosaně totiž byly upraveny tak, aby byly schopny na saních přepravovat objemnější a hmotnější náklady. Přepravní kapacita jednotky se tak výrazně zvýšila. Podle ruských pramenů bylo dokonce možné na specielně upraveném laně za každým vozidlem táhnout i značný počet (prameny uvádějí 18 - 20) lyžařů, což urychlovalo přesun jednotek.

https://military.ya1.ru/index.php?newsid=429#
ru.wikisource.org
https://www.warlib.ru/index.php?id=000054
https://kmagazin.almanacwhf.ru
www.otvaga2004.narod.ru
URL : https://www.valka.cz/SOV-NKL-16-41-aerosane-t39701#225970 Verze : 2
Několik obrázků
pramen
www.otvaga2004.narod.ru
SOV - NKL-16/41 (aerosaně) - Je dobře vidět ještě původní třílyžová koncepce.
pramen v textu

Je dobře vidět ještě původní třílyžová koncepce.
pramen v textu

SOV - NKL-16/41 (aerosaně) - zima 1942/43
pramen v textu

zima 1942/43
pramen v textu

SOV - NKL-16/41 (aerosaně) - Na horní hraně trupu jsou dobře vidět roury vyvíječe kouřové clony. Rok 1941.

Na horní hraně trupu jsou dobře vidět roury vyvíječe kouřové clony. Rok 1941.
SOV - NKL-16/41 (aerosaně) - rok 1943 - němečtí vojáci prohlížejí kořistní NKL-16/41

rok 1943 - němečtí vojáci prohlížejí kořistní NKL-16/41
URL : https://www.valka.cz/SOV-NKL-16-41-aerosane-t39701#225983 Verze : 0
https://ser-sarajkin.narod2.ru

SOV - NKL-16/41 (aerosaně) - Ruční nahazování NKL 16 37

Ruční nahazování NKL 16 37
SOV - NKL-16/41 (aerosaně) - Aerosaně NKL 16 v sanitní verzi

Aerosaně NKL 16 v sanitní verzi
SOV - NKL-16/41 (aerosaně) - 1944 - NKL 16 u havárie Po-2

1944 - NKL 16 u havárie Po-2
URL : https://www.valka.cz/SOV-NKL-16-41-aerosane-t39701#542411 Verze : 2
foto, za povšimnutí stojí "sáňky" s kulometem
SOV - NKL-16/41 (aerosaně) -


URL : https://www.valka.cz/SOV-NKL-16-41-aerosane-t39701#151143 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více