Podvozok tanku Tetrarch

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 29.590,- Kč Chci přispět
Sraz 18.06.2017 Praha | US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

Podvozok tanku Tetrarch

    Avatar
    Zaujal ma podvozok tanku Tetrarch. V prvom príspevku sa píše, že toto vozidlo malo podvozok typu Christie (podobne ako tanky BT), teda mohlo jazdiť s pásmi alebo aj bez pásov na kolesách (aj keď som ešte nevidel žiadnu fotku, na ktorej bol bez pásov).


    Obyčajne má podvozok tanku hnacie, napínacie a pojazdové kolesá. Tetrarch mal 4 páry veľkých kolies. Zaujímalo by ma celkové usporiadanie jeho podvozku, ktoré kolesá boli poháňané, ktoré boli pojazdové a ako bolo potom vlastne vyriešené riadenie tanku, v prípade, keď nemalo pásy? Prvý pár kolies bolo možné natáčať?


    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/39944#152383Verze : 0
    MOD
    Avatar
    V prvním příspěvku (autor Kovran) se vůbec o jízdě tanku Tetrarch jen na kolech nemluví - zmíněna je pouze konstrukce podvozku typu Christie. Na vysvětlenou - tank T-34 měl přece taky podvozek konstrukce Christie - a jen na kolech jezdit nemohl... vysvětlím dále...
    Konstrukce A17 E1 Tetrarch vychází z typu Light Tank Mk VII A17 firmy Vickers Armstrong, vozidlo bylo označováno jako Purdah či PR tank, teprve po dalších úpravách mu byl přidělen název Tetrarch.
    Podvozek konstrukce Leslie Little využíval principu "volného pásu"....
    Řízení Tetrarchu bylo totiž založeno na možnosti posunovat (vlevo a vpravo) 2. a 3. pojezdová kola na každé straně, čímž docházelo k vytvoření "oblouku" pásu a vozidlo zatáčelo na stranu, kde byla kola "přisunuta či přitažena" směrem k bočnici... To vše umožňovala "volná" konstrukce pásu, který byl konstruován podobně/stejně jako u Universal Carrieru (tam se posunoval celý dvoukolý vozík)...
    Samozřejmě pro další zatočení vozidla bylo nutné brzdit pás na straně, kam mělo vozidlo točit - to se dělo přibržděním až zastavením hnacího kola na příslušné straně.
    Pokud se týče využití principu Christie podvozku - předchůdce Tetrarchu, výše zmiňovaný Light Tank Mk VII A17 Purdah se skutečně mohl (čistě teoreticky) pohybovat bez pásů, měl lichoběžníkové závěsy na prvních pojezdových kolech, která byla řiditelná...
    Nelze vyloučit (u typu A17 E1 Tetrarch), že vzhledem ke složitosti konstrukce byla část podskupin řízení předních pojezdových kol demontována a v praxi byl využíván pouze systém řízení vysunováním/zasunováním vnitřních pojezdových kol tak, jak byl popsán výše...

    V průběhu nasazení v rámci "D-Day" získaly osádky vozidel Airborne Armoured Reconnaissance Regiment, která měla podporovat výsadkáře, vcelku nepříjemnou zkušenost - do pásů jejich Tetrarchů se zaplétaly na zemi ponechané padáky a v několika případech v důsledku toho došlo k zastavení a znehybnění vozidel.
    Jsem přesvědčen o tom, že kdyby tyhle stroje byly schopné pohybu "jen na kolech", tak by řešení takového problému bylo velmi jednoduché - rozčepovat pásy, na kolech pokračovat v plnění úkolu kam až to terén dovolí... a oni ty padáky z pásů museli opálit!!!
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/39944#152390Verze : 0
    Avatar
    Palič, ďakujem za vyčerpávajúce a zrozumiteľné vysvetlenie.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/39944#152493Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Jen doplním že hnací kolo je to poslední, při pozorném pohledu si na fotce lze všimnout zubů které zapadají do otvorů v pásu. V reálu jsou dost malé (jinak to nejde nemohou být delší než je tloušťka článku pásu) a jejich záběr do článků zřejmě nebyl optimální, ale tank je celkem lehký takže to asi stačilo.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/39944#213578Verze : 0