Churchill AVRE

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 85.000,- Kč Chci přispět
US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

Churchill AVRE

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Churchill AVRE Churchill AVRE
    Originální název:
    Original Name:
    Churchill AVRE
    Kategorie:
    Category:
    ženijní tank engineering tank
    Výrobce:
    Producer:
    dílny Královských elektro a strojních inženýrů / Royal Electrical and Mechanical Engineers workshops ?
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1943-DD.MM.1945 ?
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    754 (konverze z Churchill III a Churchill IV / conversion of Churchill III a Churchill IV)
    Prototyp vyroben:
    Prototype Built:
    DD.MM.1943 ?
    Osádka:
    Crew:
    5
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Bojová hmotnost:
    Combat Weight:
    37648 kg 83000 lb
    Celková délka:
    Overall Length:
    7671 mm 25ft 2in
    Celková šířka:
    Overall Width:
    3251 mm 10ft 8in
    Celková výška:
    Overall Height:
    2794 mm 9ft 2in
    Světlá výška:
    Ground Clearance:
    508 mm 20in
    Pancéřování:
    Armour:
    25 - 152 mm 1.0 - 6.0 in
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Typ:
    Type:
    Bedford
    - motor s protiběžnými písty
    - benzínový, vzduchem chlazený
    - počet válců: 12
    - zdvihový objem: 21238 cm3
    - kroutící moment: 1302 Nm
    Bedford
    - opposed-piston engine
    - gasoline, air cooled
    - number of cylinders: 12
    - swept volume: 1296 cu in
    - torque: 960 lb.ft
    Výkon:
    Power:
    261 kW při 2200 ot/min 350 bhp at 2200 rpm
    Převodové ústrojí:
    Transmission:
    Merritt-Brown H4
    - manuální převodovka
    - počet stupňů: 4+1
    Merritt-Brown H4
    - manual gearbox
    - number of gears: 4+1
    Výkony:
    Performance:
     
    Rychlost na silnici:
    Road Speed:
    25 km/h 15.5 mph
    Rychlost v terénu:
    Cross-country Speed:
    ? km/h ? mph
    Jízdní dosah po silnici:
    Cruising Range on Road:
    193 km 120 mi
    Jízdní dosah v terénu:
    Cross-country Cruising Range:
    ? km ? mi
    Překonávání překážek:
    Obstacles Crossing:
     
    Svah:
    Gradient:
    30 ° 67 %
    Boční náklon:
    Side Slope:
    ? ° ? %
    Překročivost:
    Trench Crossing:
    3.05 m 120in
    Výstupnost:
    Vertical Obstacle:
    0.76 m 30in
    Brodivost:
    Fording Depth:
    1.02 m 40in
    Nástavba:
    Superstructure:
    Bobbin
    Fascine
    Small Box Girder
    Bullshorn Plough
    Bobbin
    Fascine
    Small Box Girder
    Bullshorn Plough
    Výzbroj:
    Armament:
    čepový minomet Petard
    - ráže: 290 mm
    - zásoba munice: 31 nábojů (střely "Flying Dustbin")
    - náměr: -8° až +15°
    - odměr: 360°



    kulomet BESA v korbě
    - ráže: 7,92 mm


    spřažený kulomet BESA
    - ráže: 7,92 mm
    - zásoba munice pro oba kulomety BESA: 450 nábojů
    Petard spigot mortar
    - calibre: 6.5 in
    - ammunition: 31 rounds ("Flying Dustbin" projectiles)
    - elevation: -8° to +15°
    - traverse: 360°



    BESA machine gun in the hull
    - calibre: 7,92 mm


    BESA co-axial machine gun
    - calibre: 7,92 mm
    - ammunition for both BESA machine guns: 450 rounds
    Uživatelské státy:
    User States:
    Poznámka:
    Note:
    - -
    Zdroje:
    Sources:
    Fletcher, D.: Mr. Churchill's Tank: The British Infantry Tank Mark IV, Schiffer, 1999
    Perrett, B.: Churchill Infantry Tank 1941-51, Osprey, 1993
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/40029#38566Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Vzápětí po trpkém zklamání z katastrofy operace Jubilee (nájezd na Dieppe) v srpnu 1942, začalo ve spojeneckých štábech vyhodnocování příčin neúspěchu této "zkoušky na invazi do Evropy", jak byla operace později historiky označována.


    Za jednu z příčin jejího neúspěchu byla označena neschopnost jednotek překonat nebo přímo ničit pobřežní zařízení a překážky, a s tím související neschopnost rozvíjet operaci směrem do vnitrozemí.

    Toto uvědomění si nutnosti zařadit do sestavy první a několika dalších útočných vln příslušníky ženijních jednotek s potřebným vybavením a výzbrojí, schopnou splnit velmi širokou škálu úkolů pod bezprostřední palbou bránícího se protivníka, dalo později vzniknout řadě specializovaných ženijních vozidel, nazývaných AVRE (Armoured či Assault Vehicle Royal Engineers). Za hybnou sílu vývoje speciálních zařízení pro vozidla Churchill AVRE je možno považovat kanadského ženijního poručíka Denovana (nezapomeňte, že nejtěžší ztráty nepodařeného útoku proti Dieppe nesli právě Kanaďané).

    Tato vozidla byla konstruována na podvozku starších pěchotních tanků Churchill III a Churchill IV a spolu s dalšími speciálními typy například na tancích Sherman nebo Centaur byla populárně nazývána Hobart’s Funnies (Hobartovy hračky, vtípky či srandičky) podle velitele 79. obrněné divize Britských královských ozbrojených sil. Právě v tomto svazku, který měl ve znaku býčí hlavu, konkrétně v 1st Assault Brigade byla soustředěna převážná většina těchto speciálních vozidel.


    Zde je přibližný výčet úkolů, pro něž byly Churchilly AVRE konstruovány:
    - přeprava (základních) pětičlenných týmů Royal Engineers s veškerým materiálem, vybavením a zvláště ženijním náloživem do prostoru plnění bližšího a následného úkolu a poskytování jim přímého krytí (a v neposlední řadě i úkrytu) v průběhu plnění těchto úkolů (při pokládání náloží, odminování apod.)
    - ničení obranných objektů protivníka s důrazem na zodolněné palebné objekty (opevněná stanoviště s palebnými prostředky)
    - ničení či vytváření průchodů přes přírodní překážky (příkopy, vodní toky, terénní stupně) či umělé překážky charakteru nevýbušných zátarasů (pobřežní zdi, protitankové příkopy včetně jejich přemostění
    - odminování, vytváření a značení průchodů v minových polích
    - zpevňování cest a vytváření průchodů v málo únosném terénu (v písku a na podmáčeném terénu)
    Těmto úkolům byly přizpůsobeny jak výzbroj a vnitřní vybavení, tak vezená a návěsná zařízení tanků AVRE.


    Za hlavní výzbroj (prakticky každého) Churchillu AVRE je možno označit vrhač demoličních náloží (v principu Spigot Mortar - čepový minomet) Petard ráže 290 mm, lafetovaný na věži tanku. Zbraň byla schopna vrhat střely (populárně nazývané Flying Dustbin - "létající popelnice") o hmotnosti přibližně 18 kg (z toho 16 kg vlastní nálož) na vzdálenost až 80 m, s rychlostí střelby 2-3 výstřely za minutu. Zbraň nebyla nabíjena zevnitř věže jako obvyklý tankový kanón, ale zvenku, z místa nabíječe sedícího v korbě vlevo od stanoviště řidiče vozidla. Nabíječ po odsunutí svého příklopu vyklopil hlaveň vrhače na vodorovném čepu směrem vzhůru a zespodu do ní zasunul střelu/nálož, poté opět sklopil hlaveň, čímž ji uzavřel. Čelo nálože bylo prakticky v úrovni ústí hlavně vrhače. Zbraň byla zaměřována a odpalována na cíl zevnitř věže.

    Churchilly AVRE byly vybaveny univerzálními montážními prvky a podle výše specifikovaných úkolů na nich mohla být instalována následující zařízení:


    pro překonávání terénních stupňů a příkopů či jiných výškových překážek
    - Fascine Carrier nesoucí svazek klestí/hatí a trubek pro zaplnění příkopu, kráteru po výbuchu, protitankového příkopu apod.
    - Log Carrier, nesoucí na rámu nad korbou a věží klády pro zpevnění málo únosného terénu či zaplnění příkopu, kráteru po výbuchu, protitankového příkopu apod.
    - SBG bridge, nesoucí buď jednodílnou či později skládací mostovku


    pro kladení náloží/ničení betonových (zodolněných) objektů
    - Explosive Charge Carrier Jones Onion - rám s až 1000 liber náloživa
    - Explosive Charge Carrier Light Carrot
    - Explosive Charge Carrier Goat


    pro odminování a vytváření průchodů v minových zátarasech
    - CIRD se zařízením Canadian Indestructible Roller Device, přivádějícím miny k výbuchu tlakem válců
    - Bullshorn s minovým vyorávačem
    - Jeffries plough s minovým vyorávačem


    pro zpevňování málo únosného terénu
    - Bobbin Carrier Type A, nesoucí dvě samostatné cívky latěmi nebo kovovými trubkami zpevněného pásu z několika vrstev tkaniny pro vytvoření přejezdu přes úsek nezpevněného terénu na rámech před vozidlem
    - Bobbin Carrier Type B, nesoucí jedinou cívku latěmi nebo kovovými trubkami zpevněného pásu z několika vrstev tkaniny pro vytvoření přejezdu přes úsek nezpevněného terénu na pevném rámu šikmo nahoře před věží vozidla
    - Bobbin Carrier Type C, nesoucí jedinou cívku latěmi nebo kovovými trubkami zpevněného pásu z několika vrstev tkaniny pro vytvoření přejezdu přes úsek nezpevněného terénu na hydraulicky sklopitelném rámu šikmo nahoře před věží vozidla


    Všechna zařízení, vyvinutá pro tanky Churchill AVRE je možno prakticky považovat za zařízení "jednorázového použití", proto byly jejich kotvící prvky konstruovány s možností jejich pyrotechnického rozpojení, zařízení tedy byla buď v případě poškození nebo bezprostředně po splnění úkolu zpravidla odhozena a vozidlo pokračovalo v dalším plnění úkolů bez nich.

    Nelze vyloučit, že výše uvedený přehled zařízení není úplný a je nutno si uvědomit, že ne všechna výše popsaná návěsná zařízení se v průběhu zkoušek ukázala jako účinná a v žádném případě nelze tvrdit, že byla v průběhu spojenecké kampaně v Evropě použita. V každém případě však použití tanků Churchill AVRE jak v průběhu bojů bezprostředně po "Dni D", tak později ve vnitrozemí osvědčilo koncepci vozidla jako takového a po válce byla řada dále rozvíjena typy Centurion AVRE a Chieftain AVRE s možností navěšení různých účelových zařízení.


    Na přiložených fotografiích jsou zachyceny tanky Churchill AVRE s některými z výše popsaných návěsných zařízení....








































    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/40029#152942Verze : 1
    Avatar
    Hromada roští vezená na korbě tanku Churchill, měla napomoci k překonávání protitankových stěn a příkopů, koryt potoků nebo prostě jen k zaplnění velkých děr na cestách. Ženijní jednotky používaly zvláště starší verze Churchillů, kupříkladu verzi Mk.IV, což bude patrně případ i vyobrazeného stroje, soudě podle obdélníkového postranního poklopu.

    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/40029#38585Verze : 0
    Avatar
    Jinak řečeno, na fotografii výše se jedná o Churchill AVRE Fascine Carrier (AVRE = Armoured Vehicle Royal Engineers, někdy uváděno jako Assault Vehicle...).
    Ač to není vidět, vozidlo na předchozím snímku je vyzbrojeno zbraní ráže 290 mm nazývanou Petard (principem činnosti šlo o Spigot Mortar), která vystřelovala nálože zvané Flying Dustbin ("létající popelnice").


    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/40029#152847Verze : 0
    Avatar
    Churchill AVRE, Bovington Tank Museum, 2008. Po skončení 2. světové války byl tank používán jako orientační bod na vojenské střelnici. Z totálního vraku byl následně rekonstruován do zcela funkčního stavu. Stroj je nyní vystaven ve zbarvení vozidla ze sestavy 79. obrněné divize. (©Radek Havelka)



    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/40029#380591Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Vlastni foto, pamatnik v Lion-sur-Mer, Normandie 2014









    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/40029#543826Verze : 0
    MOD