CAN - Ford C291Q / Chevrolet 8440

Tahač děl, 4x4 (Field Artillery Tractor)
V rámci specifikace tzv. CMP (Canadian Military Pattern - viz: /topic/view/31995/) byly pro armádu vyráběny i dělostřelecké tahače (FAT).


U firmy Chevrolet (patřící koncernu General Motors of Canada) byl tahač vyráběn s řadovým, šestiválcovým benzínovým motorem o objemu 3548ccm. Maximální ýkon motoru byl 63 kW.
Firma Ford vybavila svůj model tahače osmiválcem (V8) o objemu 3 917 ccm s výkonem 71kW. Oba tahače byly postaveny na krátkém podvozku o rozvoru 101 palců, ale s velkými dvacetipalcovými koly. Podvozek byl doplněn navijákem.


Rozvor: 2565 mm (101in)
Délka: 4 293 mm
Šířka: 2 286 mm
Výška: 2 438 mm
Hmotnost: 4 900 kg


Vozidla používala kabiny No 11 - 13. Nejznámější z nich - No13 je charakteristická svými "podseknutými" čelními okny. Integrovaná kabina je nad zadním prostorem sešikmena a bývá nad ní umístěn rám s nosičem rezervního kola.
Vozidla FAT, kategorie CMP u armád Commonwealthu postupně doplňovala a nahrazovala britské tahače Morris Commercial C8 Quad.


Hlavní odlišností mezi modely firem Ford a Chevrolet bylo použití jiné pohonné jednotky a jiného typu náprav. Chevrolet používal tradičně nápravy typu Banjo, zatímco Fordy měly nápravy Split.
Rozlišit oba automobily vizuálně lze také podle masky chladiče. Ford používal masku tvořenou drátěnou sítí (oka jsou čtvercová - orientována svisle/vodorovně), zatímco Chevrolet má masku vyseknutou z plechu, s kosočtvercovými otvory.
Rozdílný je i způsob připevnění hrazdy k nárazníku.



S těmito typy tahačů se do vlasti vrátili i dělostřelci Československé samostatné obrněné brigády od Dunkerque.
CAN - Ford C291Q / Chevrolet 8440 -


CAN - Ford C291Q / Chevrolet 8440 -


CAN - Ford C291Q / Chevrolet 8440 -


URL : https://www.valka.cz/CAN-Ford-C291Q-Chevrolet-8440-t40738#156955 Verze : 0
Snímky z přehlídky jednotek Československé samostatné obrněné brigády, 30. května 1945 v Praze.
Vozidla táhnou britské 25. liberní kanónové houfnice.
Do vlasti se dělostřelecký pluk ČSOB vrátil celkem s 36 ks těchto kanadských tahačů.
CAN - Ford C291Q / Chevrolet 8440 -


CAN - Ford C291Q / Chevrolet 8440 -


URL : https://www.valka.cz/CAN-Ford-C291Q-Chevrolet-8440-t40738#156958 Verze : 0
Je otázkou, proč byla přední okna kabiny No.13 "negativně skloněna " - zda to eliminovalo (případný) odraz světla ve sklech (tedy výrazný demaskující příznak) či to snižovalo míru a rychlost špinění těch skel a zvyšovalo účinnost stěračů nebo to prostě jen dávalo řidiči lepší výhled na překážky těsně před vysokou přídí vozidla - přesné odpovědi se s tak velkým odstupem času asi těžko dobereme...


Další možností identifikace výrobce vozidla je (samozřejmě) znak na mřížce chladiče - "oválek" pro Ford a "křídlatý kosočtverec" pro Chevrolet, na druhou stranu dobové snímky dokazují, že právě tyto znaky byly pravděpodobně tím prvním, co z vozidla v provozu zmizelo...


Oba snímky tahačů 1.čsob byly pořízeny v prostoru Strahov (nyní je tam točna tramvají), když kolona sjížděla z Vypichu (shromaždiště) po trase "dvaadvacítky" přes Pohořelec, Chotkovy sady ... na přehlídkovou trasu v centru Prahy.
URL : https://www.valka.cz/CAN-Ford-C291Q-Chevrolet-8440-t40738#156986 Verze : 0
Dodatek k předchozímu příspěvku. Na následujících snímcích jsou masky CMP Chevroletu a Forda s charakteristickými firemními znaky.
CAN - Ford C291Q / Chevrolet 8440 -


CAN - Ford C291Q / Chevrolet 8440 -


URL : https://www.valka.cz/CAN-Ford-C291Q-Chevrolet-8440-t40738#156995 Verze : 0
Taky je možno vidět tento štítek:
CAN - Ford C291Q / Chevrolet 8440 -


URL : https://www.valka.cz/CAN-Ford-C291Q-Chevrolet-8440-t40738#172113 Verze : 0
Chevrolet FAT vyfotografovaný 5.6.2009 v kempu v Tilly-sur-Seulles; Normandie.
Renovovaný stroj na snímcích nese marking divizního dělostřelectva ze sestavy
50th (Northumbrian) Infantry Division



zdroj: vlastní foto
CAN - Ford C291Q / Chevrolet 8440 -


CAN - Ford C291Q / Chevrolet 8440 -


CAN - Ford C291Q / Chevrolet 8440 -


CAN - Ford C291Q / Chevrolet 8440 -


URL : https://www.valka.cz/CAN-Ford-C291Q-Chevrolet-8440-t40738#316139 Verze : 0
Upozornil bych na nepřesnost v prvním příspěvku, sešikmená střecha NENÍ nad prostorem pro obsluhu děla, ale nad prostorem pro náklad, kde byla převážena munice a příslušenství k vlečenému dělu. Prostor pro obsluhu má samozřejmě střechu rovnou. Pozdější výroba měla střechu rovnou až dozadu.
Zdroj : vlastní zkušenost s těmito vozidly z různých srazů.
URL : https://www.valka.cz/CAN-Ford-C291Q-Chevrolet-8440-t40738#316146 Verze : 0

Citace - bitaxe :

Upozornil bych na nepřesnost v prvním příspěvku, sešikmená střecha NENÍ nad prostorem pro obsluhu děla, ale nad prostorem pro náklad, kde byla převážena munice a příslušenství k vlečenému dělu. Prostor pro obsluhu má samozřejmě střechu rovnou. Pozdější výroba měla střechu rovnou až dozadu.
Zdroj : vlastní zkušenost s těmito vozidly z různých srazů.



Ani toto tvrzení úplně není přesné. Máte pouze částečnou pravdu-sešimení střechy je převážně nad "kufrem", tedy nad zadním nákladním prostorem. Avšak toto sešikmení začíná již v prostoru nad zadními sedačkami obsluhy. (viz přiložené snímky)
CAN - Ford C291Q / Chevrolet 8440 - zdroj: vlastní foto

zdroj: vlastní foto
CAN - Ford C291Q / Chevrolet 8440 - zdroj foto: internet

zdroj foto: internet
CAN - Ford C291Q / Chevrolet 8440 - zdroj:http://www.mapleleafup.org/vehicles/softskin/fat.html

zdroj:www.mapleleafup.org
URL : https://www.valka.cz/CAN-Ford-C291Q-Chevrolet-8440-t40738#317576 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více