Micubiši Ki 1

Mitsubishi Ki-1 - přehled verzí
Mitsubishi Ki-1 - přehled verzí


"Armádní těžký bombardér Type 93"


Mitsubishi Ki-1-I
první vzlet 03/1933, bylo to mírně zvětšená kopie Junkersova K37, vyrobeno 70 letadel této verze


Mitsubishi Ki-1-II
mírně upravená verze, úpravy se týkaly především aerodynamiky. Operačně nasazen v Číně a Mandžusku až do konce třicátých let


Výrobce : Mitsubishi Jukogyo Kabushiki Kaisha


Celkem bylo vyrobeno: 118 letadel
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-Ki-1-t41719#163384 Verze : 0
Mitsubishi Ki-1
九三式重爆撃機
"Armádní těžký bombardér Type 93"


Historie:
• Rikugun Koku Hombu mělo možnost vyzkoušet v Mandžusku jednoplošný bombardér Junkers K.37. Tento bombardér byl vyroben švédskou filiálkou Junkerse a japonské armádní letectvo jej získalo jako dar od sponzora v únoru 1931. Letoun se v bojích osvědčil a tak velení letectva zaslalo v dubnu roku 1932 koncernu Mitsubishi Jukugyo K.K. specifikace na těžký bombardovací letoun, který měl unést 1 000 kg pumového nákladu a za cenu zmenšené zásoby paliva to mělo být až 1 500 kg. Ve specifikacích bylo více požadavků, z nichž některé byly v japonském letectvu, zcela nové. Možnost nouzového letu na jeden motor, několik na sobě nezávislých palivových nádrží, tato palivová soustava měla zabezpečit dodávku paliva i při prostřelení několika nádrží, nebo zvukovod, kterým se mohla osádka za letu dorozumívat. Neméně zajímavým požadavkem byla snadná možnost přepravy letadla po železnici, kromě jiného byl také stanoven termín dodávky prototypů - březen 1933.
• Konstrukční tým pod vedením inženýra Nabushira Nakaty pod vojenským dozorem kpt.Komamury navrhl mírně zvětšenou kopii Junkersova K 37. Jukersovy celokovové konstrukce letadel byly tehdy v oblibě, vývoj jeho vojenských letadel probíhal i v Japonsku, protože v Německu byl takový vývoj po prohrané světové válce zakázán. Japonské letectvo požadovalo celokovový bombardér a Junkers takové stroje měl, sice oficiálně jako civilní, ale právě vývoj v jiných zemích dal i jejich verze vojenské.
• Nově navržený čtyřmístný dolnoplošný letoun ač vypadal značně bojechtivě, ale již první vzlet přinesl zklamání. Například ve specifikacích požadovanou maximální rychlost letounu se nepodařilo dosáhnout, let na jeden motor byl téměř nemožný pro velké síly na řízení letounu. Velení letectva kupodivu ani neprotestovalo a ačkoliv zkoušky nebyly ještě ukončeny, byl prototyp přijat do výzbroje jako: "Armádní těžký bombardér Type 93". V systému Kitai byl označen jako Ki-1-I. Do konce roku 1933 továrna Mitsubishi dodala čtrnáct letounů.
• Letové vlastnosti nebyly ani trochu dobré, piloti zápasili s řízením. Bombardér byl zbytečně velký, tím i neobratný a těžký. Jedinou chválu si snad zasloužil zvukovod, který opravdu umožnil komunikaci obou pilotů a bombometčíka, který seděl v oddělené kabině. Konstruktéři se snažili nedostatky odstranit, motory byly uloženy níže a byly vyměněny za japonské typu Ha-2-II. Aerodynamické úpravy (nahrazení některých vlnitých plechů hladkými duralovými panely) dovolily i mírný nárůst výkonů, ale obliba této nové verze Ki-1-II zůstala i nadále velmi malá.
• Bojového nasazení se obě verze dočkaly na bojišti v Číně a v Mandžusku, nahradily zastaralé a také nepříliš oblíbené bombardéry Kawasaki Type 87. V první linii byly Ki-1 používány ještě koncem třicátých let, ale to již byly i beznadějně zastaralé...


Použité prameny:
Robert Mikesh, Japanese Aircraft 1910-1941 US Naval Institute Press, rok 1990, ISBN:10-1557505632
Tadashi Nozawa, Encyclopedia of Japanese Aircraft 1900-1945. Vol.1. Mitsubishi Aircraft.Shuppan-Kyodo rok 1981
www.aviastar.org
http://www.airwar.ru/enc/bww1/ki1.html
il2.sloboda.net
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-Ki-1-t41719#163407 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více