5. peruť RAF

No. 5 Squadron RAF - přehledové téma
5. peruť RAF
No. 5 Squadron RFC/RAF

období existence / Active
5. peruť RFC [1913-1918]
5. peruť RAF [1918-1920]
5. peruť RAF [1920-1947]
5. peruť RAF [1949-1951]
5. peruť RAF [1952-1957]
5. peruť RAF [1959-1965]
5. peruť RAF [1965-2003]
5. peruť RAF [2004- ]

motto
Frangas non flectas (lat. - Zlomíš, ale neohneš)

historie
Jednotka vzniká 26. července 1913 na letišti Farnborough.
Po vypuknutí 1. světové války se v srpnu 1914 přesunula do Francie, kde působí po celou dobu války. Jejími hlavními úkoly byl průzkum, řízení dělostřelecké palby, ale také denní a noční bombardovaní nepřátelských pozic. Po ukončení bojů se přesouvá do Německa, kde působí v rámci britských okupačních sil. V září 1919 se vrací do Velké Británie, kde je 20. ledna 1920 rozpuštěna.
Již 1. dubna 1920 je obnovena přečíslováním 48. perutě umístěné v Indii a po celé meziválečné období podporuje britské jednotky na severozápadě země (oblast dnešního Pákistánu). Po vyhlášení války Japonsku se zprvu jako lehká bombardovací a později (od února 1941) jako stíhací jednotka účastní bojů nad Barmou (dnešní Myanmar). V květnu 1945 je stažena z bojů a připravuje se na vylodění v Malajsii, to se ale díky brzkému konci války neuskutečnilo. V listopadu 1946 se vrací do severozápadního pohraničí a zde je 1. srpna 1947 rozpuštěna.
11. února 1949 je 595. peruť na základně Pembrey, určená ke spolupráci při výcviku protiletadlové obrany v oblasti Walesu a jihozápadní Anglie, přečíslována na 5. peruť, 25. září 1951 je však rozpuštěna.
Opět aktivována byla 1. března 1952 jako stíhací-bombardovací na základně Wunstorf v Německu, 12 října 1957 je ale znovu rozpuštěna.
20. ledna 1959 je další jednotka, tentokrát 68. peruť na základně Laarbruch v Německu, přejmenována na 5. peruť a nadále působí jako noční stíhací jednotka až do svého rozpuštění 7. října 1965.
Následující den je znovu aktivována na letišti Binbrook. Jako první je vyzbrojená letouny Lightning F.6 a je zařazena do systému protivzdušné obrany Velké Británie. V roce 1987 je přezbrojena na stíhací variantu letounu Tornado a v srpnu 1990 se společně s 29. perutí se jako první jednotka RAF přesunula do Saudské Arábie, kde se následně zapojila do bojových akcí v rámci operace Pouštní bouře (Desert Storm). V lednu 2003 je rozpuštěna
Zatím poslední kapitola v historii jednotky začíná 1. dubna 2004, kdy je opět zformována na základně Waddington jako průzkumná jednotka pro spolupráci s armádou a připravuje se na převzetí letounů Sentinel R.1

Bojová ocenění / Battle honours
Western Front
Mons
Neuve Chappelle
Ypres, 1915
Loos
Arras
Somme, 1918
Amiens
Hindenburg Line
Arakan
Manipur, 1944
Burma, 1944-1945

Waziristan, 1920-1925
Mohmand, 1927
North West Frontier, 1930-1931
North West Frontier, 1935-1939

zdroje
Halley, James J. The Squadrons of the Royal Air Force & Commonwealth 1918–1988. Tonbridge, Kent, UK: Air Britain (Historians) Ltd., 1988. ISBN 0-85130-164-9.
Jefford, Wing Commander C.G., MBE, BA, RAF(Retd.). RAF Squadrons, a Comprehensive record of the Movement and Equipment of all RAF Squadrons and their Antecedents since 1912. Shrewsbury, Shropshire, UK: Airlife Publishing, 1988 (second edition 2001). ISBN 1-85310-053-6.
Rawlings, John D.R. Coastal, Support and Special Squadrons of the RAF and their Aircraft. London: Jane's Publishing Company Ltd., 1982. ISBN 0-7106-0187-5.
http://en.wikipedia.org/wiki/No._5_Squadron_RAF
http://www.rafweb.org/Squadrons/Sqn001-5.htm
http://www.raf.mod.uk/organisation/5squadron.cfm
www.historyofwar.org
URL : https://www.valka.cz/5-perut-RAF-t42619#238194 Verze : 3
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více