Bell XP-77

     
Název:
Name:
Bell XP-77 Bell XP-77
Originální název:
Original Name:
Bell XP-77
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1944-DD.MM.1944 Bell Aircraft Corp., Buffalo, New York
Období výroby:
Production Period:
DD.12.1941-DD.09.1942 maketa
DD.MM.RRRR-DD.MM.1944
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2
Sn. 43-34915 a 43-34916
První vzlet:
Maiden Flight:
01.04.1944
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1296 kg 2857 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1667 kg 3675 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
1827 kg 4028 lb
Rozpětí:
Wingspan:
8.380 m 27ft 6in
Délka:
Length:
6.960 m 22ft 10in
Výška:
Height:
2.490 m 8ft 2in
Plocha křídla:
Wing Area:
9.29 m2 100,0 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
179,440 kg/m2 36.75 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Ranger V-770-7 vzduchem chlazený invertní vidlicový dvanáctiválec o výkonu 388 kW při 3 150 ot/min.
Vrtule kovová dvoulistá stavitelná Hamilton Standard o průměru 2 740 mm později
kovová dvoulistá stavitelná Aeroproducts o průměru 2 900 mm.
Ranger V-770-7 twelve-cylinder inverted-vee air-cooled engine, rated 520 hp at 3,150 rpm,
driving a two-blade metal variable-pitch Hamilton Standard propeller of the diameter 9ft or later a two-blade metal variable-pitch Aeroproducts propeller of the diameter 9ft 6,25in
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
197 l + 144 l v přídavné nádrži 52 US gallons and 38 US gallons in a drop tank.
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
531 km/h v 1200 m 330 mph in 3937 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
434.5 km/h v ? m 270 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
18.3 m/s 3600 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
3,75 min do 2743 m 3,75 min to 9000 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
9181 m 30120 ft
Dolet:
Range:
491 km 305 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
885.1 km 550 mi
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kulomet Colt-Browning M2 ráže 12,7 mm, 200 nábojů pro každý
Pumový náklad:
1x puma o hmotnosti 136 kg nebo
1x hlubinná nálož o hmotnosti 148 kg.
Two fixed forward-firing 0.5 inch Colt-Browning M2 machine-guns mounted in the fuselage nose, 200 rpg.
Bomb load: one 300 lb bomb or one 325 lb depth charge.
Uživatelské státy:
User States:
USA United States
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
William Green and Gordon Swanborough. WW2 Aircraft Fact Files, US Army Air Force Fighters, Part 1., London, Macdonald and Jane's Publishers Ltd., 1977, ISBN 0-356-08218-0.
Daniel Kovář, Bell XP-77, HPM, 1997, roč. 7, číslo 5, str. 5–7, ISSN 1210-1427
http://www.joebaugher.com/usaf_fighters/p77.html
http://www.aviastar.org/air/usa/bell_xp-77.php
www.fiddlersgreen.net
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Bell-XP-77-t42726#168501 Verze : 0
Bell XP-77


Historie: koncem třicátých let se i v USA se začalo uvažovat nad zařazením lehkých stíhacích letadel, která by navíc byla vyrobena z nedeficitních surovin. Díky velmi lehké konstrukci by mohl být takový stroj poháněn motorem, který by nemusel mít příliš velký výkon a výkonové parametry by byly na přijatelné úrovni. Podobné konstrukce vznikaly například i Francii, kde na základě sportovních letadel vznikaly stíhací letadla Caudron-Renault.
V roce 1941 USAAF požadovalo stavbu lehkého stíhacího letadla, které by dosahovalo výkonů tehdejších stíhacích letadel P-39D a P-40C, zajímavá byla i možnost udržet výrobu i při případném nedostatku duralu. Požadavky byly sestaveny do neoficiální specifikace Tri-4. Zde se uvažovalo i o max.rychlosti 644 km/hod s motorem o výkonu 400 koní.
Prácemi na prototypu byla pověřena firma Bell a její konstruktér Robert J. Woods. Tovární označení bylo D-6, byl to malý elegantní dolnoplošník s příďovým podvozkem, kabina byla dosti daleko vzadu. Pro pohon byl vybrán turbokompresorem přeplňovaný motor Ranger XV-770-9 o výkonu 575 koní, právě díky turbokompresoru měl letoun dosahovat skvělých 660 km/hod ve výšce 8 230 metrů. Měl, ale nedosahoval, protože přeplňovaný motor nebyl dostupný a tak v roce 1942 byl vestavěn motor sériově vyráběný Ranger V-770-6 o startovním výkonu 520 koní, ale byl nepřeplňovaný a výkon ve výšce 3 660 metrů byl pouze 450 koní. Nová byla také vrtule nyní Hamilton Standard o průměru 2 740 mm. Objednávka na původních 25 letadel byla seškrtána na šest a nakonec byla výroba zastavena po vyrobení dvou kusů. USAAF ve svých plánech počítalo s XP-77, takové bylo označení prototypů, jako se stíhačem, popřípadě stíhacím bombardérem pro domobranu v případě japonského vylodění na pobřeží USA. Letouny měly být také použity k protiponorkovému hlídkování, pro tento účel měl byt letoun ozbrojen hlubinnou pumou o hmotnosti 147 kilogramů.
Oba prototypy byly zkoušeny na základně Wright Field a trvaly do roku 1944. Tehdy již samozřejmě pominul zájem ze strany letectva a nebyl již žádný důvod, proč letoun vyrábět. Zkoušky ukázaly, že letoun je snadný na pilotáž a poměrně obratný, bohužel jeho výkony byly slabé.



Prameny:
W.Green a G.Swanborough: The Complete Book of Fighters; New York rok 1994
V.Němeček:Vojenska letadla 3.díl; Naše Vojsko; Praha rok 1992
HPM č. 5/97
http://www.samoloty.ow.pl/str002.htm
URL : https://www.valka.cz/Bell-XP-77-t42726#168734 Verze : 0
Trojpohledový náčrtek
Bell XP-77 -


URL : https://www.valka.cz/Bell-XP-77-t42726#168502 Verze : 0
Na fotce vypadá takhle (fotka je z http://www.aviation-history.com/bell/xp77-1.htm)
Bell XP-77 -


URL : https://www.valka.cz/Bell-XP-77-t42726#168506 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více