Grumman XP-50

     
Název:
Name:
Grumman XP-50 Grumman XP-50
Originální název:
Original Name:
Grumman XP-50
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.11.1940-14.05.1941 Grumman Aircraft Engineering Corp., Bethpage, New York
Období výroby:
Production Period:
DD.11.1940-14.05.1941
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1 (Ser No. 40-3057)
První vzlet:
Maiden Flight:
18.02.1941
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
3768 kg 8307 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
4789 kg 10558 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
5925 kg 13062 lb
Rozpětí:
Wingspan:
12,800 m 42ft
Délka:
Length:
9,730 m 31ft 11in
Výška:
Height:
3,660 m 12ft
Plocha křídla:
Wing Area:
28,24 m2 304,0 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
175,992 kg/m2 36.05 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Wright R-1820-67/69 Cyclone vzduchem chlazený hvězdicový devítiválec, motory byly protiběžné o výkonu 895 kW (1 217 k).
Vrtule trojlistá s konstantní rychlostí otáček.
Wright R-1820-67/69 Cyclone nine-cylinder air-cooled radial engines fitted with turbosuperchargers, these being geared to counter-rotate to offset the effects of propeller torque, rated at 1,200 hp for take-off,
driving a three-blade constant-speed propellers.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
820 - 1 790 l 180.4 to 393.7 UK gallons (216.6 to 472.9 US gallons)
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
682.4 km/h v 7620 m 424 mph in 25000 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
510.2 km/h v 3048 m 317 mph in 10000 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
20,0 m/s 3937 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
5,0 min do 6096 m 5,0 min to 20000 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
12192 m 40000 ft
Dolet:
Range:
941.5 km 585 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
2011.7 km 1250 mi
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kanón Hispano-Suiza ráže 20 mm, po 60 nábojích a
2x pevný kulomet Colt-Browning M2 ráže 12,7 mm, po 500 nábojích.
Pumový náklad: 2x 45,4 kg puma.
Two fixed forward-firing 0.79 inch cannon, 60 rpg and
two fixed forward-firing 0.50 inch Colt-Browning M2 machine-guns, 500 rpg, all mounted in the nose.
Bomb load: Two 100 lb bombs under wings.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Všechny výkonostní parametry jsou pouze vypočtené. Circular Proposal 39-775 was issued in March 1939. Grumman submitted Model 41, an XF5F-1 except for its armament, landing gear and lengthened nose.
The XP-50 flew for the first time on February 18, 1941, with Grumman test pilot Robert L. Hall at the controls. Early tests were encouraging, and the XP-50 handled much better than did the XF5F-1. Furthermore, the supercharged engines of the XP-50 gave it a much better performance at medium and high altitudes. However, on May 14, 1941 the XP-50 experienced an inflight turbosupercharger explosion while on a flight over Long Island Sound, and pilot Robert Hall was forced to parachute to safety. The loss of the aircraft brought an abrupt end to the XP-50 program.
Zdroje:
Sources:
William Green, War Planes of the Second World War, Volume Four: Fighters, London: MacDonald & Co. Publishers Ltd., 1961 (Sixth impression 1969), ISBN 0-356-01448-7.
David Lucabaugh and Bob Martin, Grumman XF5F-1 & XP-50 Skyrocket, Naval Fighters Number Thirty-one., Simi Valley, California, 1995, ISBN 0-942612-31-0.
L+K č. 19/1990, Letadla 39-45, Grumman XP-50, Václav Němeček, ISSN 0024-1156
http://home.att.net/~jbaugher1/p50.html
www.nationalmuseum.af.mil
www.daveswarbirds.com
aeroweb.brooklyn.cuny.edu
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Grumman-XP-50-t43573#172447 Verze : 0
Grumman XP-50 Skyrocket


Historie:
Tento letoun byl prvním pokusem „námořní firmy“ Grumman o získání armádní zakázky. USAAC hledal již koncem roku 1939 náhradu za Lockheedův P-38 Lightning a tak objednal jeden prototyp dvoumotorového stíhacího letounu, který vycházel z námořního XF5F-1, tento letoun ve své době vzbuzoval velkou pozornost a to zejména svým bojechtivým vzhledem.


Grumman postavil nový stroj, který byl vybaven příďovým podvozkem a na rozdíl od námořního XF5F-1 měl již od samého začátku příď, která daleko přesahovala náběžnou hranu křídla. V této přídi našla své místo poměrně mohutná výzbroj dvou kanónů a dvou velkorážových kulometů. Letoun byl vybaven účinným pancéřováním pilota a nádrže paliva byly chráněny samosvornými obaly.


Devítiválcové motory Cyclone měly opačný smysl otáčení, aby letoun nebyl ovlivněn gyroskopickým moment vrtulí. Motory byly účinně přeplňovány turbokompresory, takový způsob přeplňování měl zaručit letounu dobré výškové vlastnosti. Bohužel, právě turbokompresor byl příčinou ztráty jidiného prototypu. Stalo se tak již při prvním letu (podle některých pramenů prototyp vzlétl již v únoru 1941), kdy došlo k jeho roztržení a k požáru a výbuchu motoru, to vedlo ke zničení celého letounu, zkušební pilot Robert Hall se zachránil padákem. Daňové poplatníky přišla tato záležitost na tehdy ohromných 353 828 dolarů a v dalším vývoji XP-50 se již nepokračovalo. Grumman získal ještě zakázku na projekt XP-65, tento projekt volně navazoval na XP-50, ale nedočkal se realizace, protože P-38 Lightning dokázal držet krok s novými požadavky USAAF.
URL : https://www.valka.cz/Grumman-XP-50-t43573#172448 Verze : 2
Fotografie a obrázek Skyrocketu
Grumman XP-50 -


Grumman XP-50 -


Grumman XP-50 -


URL : https://www.valka.cz/Grumman-XP-50-t43573#172451 Verze : 0
Prototyp XP-50, nedatované snímky.


www.warbirdinformationexchange.org

Grumman XP-50 -


Grumman XP-50 -


Grumman XP-50 -


Grumman XP-50 -


Grumman XP-50 - motorová skúška

motorová skúška
URL : https://www.valka.cz/Grumman-XP-50-t43573#537194 Verze : 1
Trojpohledový náčrtek
Grumman XP-50 -


URL : https://www.valka.cz/Grumman-XP-50-t43573#172449 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více