Supermarine Spitfire Mk.XVI

Supermarine Spitfire LF Mk.XVI
     
Název:
Name:
Supermarine Spitfire LF Mk.XVI Supermarine Spitfire LF Mk.XVI
Originální název:
Original Name:
Supermarine Spitfire LF Mk.XVI
Kategorie:
Category:
stíhací-bombardovací letoun fighter-bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1944-DD.08.1945 Castle Bromwich Aircraft Factory, Castle Bromwich
Období výroby:
Production Period:
DD.09.1944-DD.08.1945 série
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
asi 750 z celkem 1 054 vyrobených Spitfirů Mk.XVI
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.07.1944
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2715 kg 5986 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3906 kg 8611 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
4309 kg 9500 lb
Rozpětí:
Wingspan:
11,230 m 36ft 10,12in
Délka:
Length:
9,550 m 31ft 3,98in
Výška:
Height:
3.850 m 12ft 7,56in
Plocha křídla:
Wing Area:
22,48 m2 241.97 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
173,75 kg/m2 35.59 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Packard Merlin 266, kapalinou chlazený dvanáctiválec přeplňovaný dvourychlostním dvoustupňovým kompresorem o výkonu 1 282 kW.
Vrtule čtyřlistá Rotol s konstantními otáčkami o průměru 3 220 mm.
Packard Merlin 266 Vee, twelve-cylinder liquid-cooled vee engine with a two-speed two-stage supercharger, rated at 1,720 hp,
driving four-blade Rotol propeller of the constant speed type, of 10ft 9in diameter.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
554 l v interních nádržích a max. 409 l v přídavné nádrži pod trupem (v praxi tato velká nádrž nebyla použita)
122 UK gallons in internally tanks and one drop tank up to 90 UK gallons.
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
667.9 km/h v 7620 m 415 mph in 25000 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
403.9 km/h v 6096 m 251 mph in 20000 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
17,1 m/s 3366.1 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
5,66 min do 6096 m 5,66 min to 20000 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
13900 m 45604 ft
Dolet:
Range:
708.1 km 440 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
1279.4 km 795 mi
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kanón Hispano Mk.II ráže 20 mm v křídlech (120 granátů pro každý) a
4x pevný kulomet Browning II ráže 7,69 mm v křídlech (300 nábojů pro každý).
Pumový náklad: do hmotnosti 454 kg (2x 113 kg pod křídly a/nebo 1x 227 kg pod trupem).
Two fixed forward-firing 0.79 Hispano Mk.II cannon, 120 rpg and
four fixed forward-firing 0.303 Browning Mk.II, 300 rpg.
Bomb load: Up to 1,000 lb bombs (one under the fuselage rated at 500 lb, two under the wing rated at 250 lb each).
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Všechny Spitfiry Mk.XVI byly vyrobeny pro boj v nízkých operačních výškách označení LF, toto určení není dáno rozpětím křídla, ale je zde určující motor, který byl optimalizován pro tyto výšky.
Spitfiry Mk.XVI většinou měly křídla s "useknutými" konci křídel (rozpětí 9,930 m).
Oproti verzi LF Mk.XVIE (vyráběné od 02. 1945) měla tato verze křídla typu "C" a neměla snížený trup, kapkovitou kabinu a zahrocenou SOP. V praxi se však zahrocená SOP s větší plochou dostala i na zde uvedenou verzi (při větších opravách).
Ještě jeden rozdíl zde byl - horní trupová nádrž paliva měla u verze LF Mk.XVIE objem o 41 l menší.
All Mk XVI aircraft produced were of the Low-Altitude Fighter (LF) variety. This was not determined by the length of the wings (clipped wings were fitted to most LF Spitifres), but by the engine, which had been optimised for low-altitude operation. All production Mk XVIs had clipped wings for low altitude work and were fitted with the rear fuselage fuel tanks with a combined capacity of 75 UK gallons. Many Mk.XVIE featured cut-down rear fuselages with "bubble" canopies. On these aircraft the rear fuselage tank capacity was limited to 66 UK gallons.
Further technical details of the LF.Mk XVI are: fitted with a "C" type wing (Two 0.79 inch cannons and four 0.303 inch machine guns, or four 0.79 inch cannons).
All Spitfire Mk.XVIs were built by Castle Bromwich.
Zdroje:
Sources:
David Donald, The Complete Encyclopedia of World Aircraft, Barnes & Nobles Books, rok 1997, ISBN-10: 0760705925
Cyril R. Russell, Spitfire Odyssey, My Life At Supermarines 1936-1957, Kingfisher Railway Productions, UK rok 1985, ISBN: 0 946184 186
Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1
www.xs4all.nl
http://www.airwar.ru/enc/fww2/spit16.html
www.boris.elknet.pl
www.sprucegoose.org
http://en.wikipedia.org/wiki/Supermarine_Spitfire
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-XVI-t45032#214426 Verze : 0
Letouny Spitfire Mk.XVI odpovídaly verzi Mk.IX. Jedinou změnou byl americký motor Packard Merlin 266, který byl licenční verzí motoru Rols-Royce Merlin 66. Původně se plánovalo, že obě verze budou označeny stejně (tedy Mk.IX), americký motor ale vyžadoval speciální sadu nářadí a měl několik odlišných dílů, že bylo nakonec rozhodnuto označit tyto letouny jako Mk.XVI.
Většina letounů byla dokončena s křídlem typu E se zkráceným rozpětím, protože se letoun používal hlavně jako stíhací bombardér. Letouny pozdějších sérií též dostaly kapkovitý překryt kabiny.
Výroba letounu začala v říjnu 1944 a jako první je dostaly v listopadu perutě čísel 66., 127., 229., 322., 453. a 602.
První letoun tohoto typu byl ztracen 26. listopadu, když byl během ozbrojeného průzkumu zasažen flakem stroj SM178 F/Sgt Wadeho od 127. perutě. Pilot doletěl do spojeneckých linií, kde pro nedostatek paliva havaroval a zranil se.
V květnu 1945 tvořily Spitfiry Mk.XVI výzbroj jedenácti perutí 2nd TAF a tří perutí Fighter Command.
Poslední prvoliniovou jednotkou RAF, která typ používala, byla 63. peruť, která je vyřadila v květnu 1948, Royal Auxiliary Air Force (RAuxAF - Pomocné letecké síly) je používaly do června 1951 (612. peruť).



Prameny:
Franks N.: Fighter Command Losses of WW2, volume 3, Midland Publishing, Leiceter, 2000
Price A.: Late Marque Spitfire Aces 1942-45, Osprey Pub., Oxford, 2000
www.vflintham.demon.co.uk
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-XVI-t45032#214441 Verze : 0
Nahoře Spitfire F Mk.XVIE (plné rozpětí, kanóny a velkorážné kulomety, kapkovitá kabina a zahrocená SOP).
Dolní fotografie Spitfire F Mk.XVI s křídlem typu "C"
Zdroj uveden výše
Supermarine Spitfire Mk.XVI -


Supermarine Spitfire Mk.XVI -


URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-XVI-t45032#214428 Verze : 0
FMTS Halmstad, vlastni foto
vlastnikem je Biltema
Supermarine Spitfire Mk.XVI -


Supermarine Spitfire Mk.XVI -


Supermarine Spitfire Mk.XVI -


URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-XVI-t45032#539440 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více