História vzniku vrtuľníku Mi-2
V druhej polovici päťdesiatych rokov vznikla v Sovietskom zväze požiadavka na nový typ ľahkého viacúčelového vrtuľníka.Konštrukčná kancelária M. L. Mila začala pracovať na modernizácii známeho a masovo rozšíreného vrtuľníka Mi-1. Prestavba sa dotýkala najmä použitia novej pohonnej turbokompresorovej jednotky a uplatnenia nových poznatkov z oblasti aerodynamiky, konštrukcie a technológie výroby.
Nový vrtuľník označený ako V-2 vzlietol na prvý let 22.septembra 1961 a pilotoval ho G. V. Alfjorov. Prvé dva prototypy Mil Mi-2 slúžili v bývalom Sovietskom zväze na uskutočňovanie podnikových a štátnych skúšok. Po úspešných skúškach bola technická a výrobná dokumentácia na základe medzinárodnej dohody odovzdaná poľskému leteckému závodu WSK Swidnik.
Príprava na výrobu vrtuľníkov sa začala v roku 1964 pod typovým označením SM-3.Prvý skúšobný let vrtuľníka zostaveného z dielcov privezených zo Sovietskeho zväzu uskutočnili 26. augusta 1965 sovietsky piloti. Skúšobný let vrtuľníka Mi-2 (ser. č. 520001) zostaveného z dielcov vyrobených v Poľsku uskutečnila 4. novembra 1965 osádka zložená z poľských pilotov. Na začiatku sériovej výroby došlo k dohode medzi Poľskou ľudovou republikou a Sovietskym zväzom, v rámci ktorej sa poľská strana vzdala označenia SM-3 v prospech sovietskeho označenia Mi-2.
Samotná sériová výroba sa začala v roku 1965 a do ukončenia výroby v roku 1988 bolo vyrobených viac ako 5400 kusov.
Zdroj : Turza Peter, pplk. v,v. Sovietsko – poľský vrtulník Mi-2 – OBRANA č.6 2010 MO SR
V druhej polovici päťdesiatych rokov vznikla v Sovietskom zväze požiadavka na nový typ ľahkého viacúčelového vrtuľníka.Konštrukčná kancelária M. L. Mila začala pracovať na modernizácii známeho a masovo rozšíreného vrtuľníka Mi-1. Prestavba sa dotýkala najmä použitia novej pohonnej turbokompresorovej jednotky a uplatnenia nových poznatkov z oblasti aerodynamiky, konštrukcie a technológie výroby.
Nový vrtuľník označený ako V-2 vzlietol na prvý let 22.septembra 1961 a pilotoval ho G. V. Alfjorov. Prvé dva prototypy Mil Mi-2 slúžili v bývalom Sovietskom zväze na uskutočňovanie podnikových a štátnych skúšok. Po úspešných skúškach bola technická a výrobná dokumentácia na základe medzinárodnej dohody odovzdaná poľskému leteckému závodu WSK Swidnik.
Príprava na výrobu vrtuľníkov sa začala v roku 1964 pod typovým označením SM-3.Prvý skúšobný let vrtuľníka zostaveného z dielcov privezených zo Sovietskeho zväzu uskutočnili 26. augusta 1965 sovietsky piloti. Skúšobný let vrtuľníka Mi-2 (ser. č. 520001) zostaveného z dielcov vyrobených v Poľsku uskutečnila 4. novembra 1965 osádka zložená z poľských pilotov. Na začiatku sériovej výroby došlo k dohode medzi Poľskou ľudovou republikou a Sovietskym zväzom, v rámci ktorej sa poľská strana vzdala označenia SM-3 v prospech sovietskeho označenia Mi-2.
Samotná sériová výroba sa začala v roku 1965 a do ukončenia výroby v roku 1988 bolo vyrobených viac ako 5400 kusov.
Zdroj : Turza Peter, pplk. v,v. Sovietsko – poľský vrtulník Mi-2 – OBRANA č.6 2010 MO SR