Takže po delší době nějaké zprávy z Thajska:
Pátek, 22.9.2006
CDR se již transformovalo do CDRM což znamená The Council for Democratic Reform under Constitutional Monarchy (CDRM) (Výbor pro demokratickou reformu v rámci konstituční monarchie) - tedy bylo přidána poslední část z důvodu respektu ke svému panovníkovi
Jak jsem již zmiňoval hlavním cílem CDRM byla snaha o snížení korupce a odstranění tzv. klientelismu (jak je to nazýváno v ČR) bývalého premiéra Thaksina. Prvním z kroků se tak v neděli stal 22. příkaz, který jednoznačně odděluje politiku a správu země - podle tohoto nařízení tak všichni místní úředníci nesmí vykazovat žádnou politickou aktivitu. Druhým důvodem, který není moc zmiňován, je také snaha zamezit protestům těchto úředníků, kteří sympatizují s odvolaným premiérem
Dále zřejmě budou posilována některá nařízení vůči novinářům, neboť dochází k šíření falešných zpráv, které mají za cíl destabilizovat (což potenciálně hrozí masakrem) - původcem těchto zpráv jsou přívrženci expremiéra, kteří se snaží o normalizaci. Problémem však zůstává, že expremiér má stále silný zvuk v zahraničí a tak zejména světová média popisují situaci jednoznačným způsobem.
Nicméně celkově se na tento náznak cenzury objevují různé názory - i v rámci jedněch novin se objevují dva protichůdné názory. Nicméně všeobecně řečeno však na té nejvyšší úrovni nejsou žádná cenzurní omezení a žádná omezení vůči médiím v podstatě neexistují. Jeden z deníků tuto situaci charakterizoval jako:
"Media organisations are merely asked to present news that is accurate and constructive for the sake of public peace." (Média jsou hlavně žádána aby předkládala zprávy přesné a konstruktivní s ohledem na veřejný pořádek), což jednoznačně protiřečí s tím, co prezentují světová média !!
Sobota, 23.9.2006
Nově vznikajícím problémem jsou také snahy o destabilizaci určitých regionů s čínskou či muslimskou menšinou - jedná se zejména o severní Thajsko - oblast Fang (Chiang Mai, etc.), kde dochází k silným snahám od etnických Číňanů Haw - a oblast sousedící s Malajsií. Otevřenou otázkou zůstává podpora ze strany Číny. V každém případě však již bylo odhaleno několik radiostanic a ilegálních televizních kanálů, které podněcovaly snahu k deintegraci Thajského království.
Z tohoto důvodu může dojít k dalšímu monitorování médií, což je zatím současnými thajskými médii jednoznačně popíráno. Samozřejmě zejména ze zahraničí je však tato potenciální možnost kritizována všemi pseudoochránci lidských práv, atd..
Neděle, 24.9.2006
CDRM zřídilo zvláštní komisi National Counter Corruption Committee, která se má zabývat odhalováním korupce a jiných podvodných jednání, kterých se dopustili úředníci spjatí s expremiérem. V případě, že dojde k potvrzení korupce, atd. Thaksin bude zřejmě souzen a následně pak budou zabavena jeho aktiva a majetek. Tyto kroky budou pouze učiněny v případě, že soud shledá Thaksina vinným z bodů obžaloby, neboť CDRM se již poučilo z předchozích podobných zabavování majetků bez soudního rozhodnutí jako v roce 1997 či 1974, kdy byly zabaveny majekty tehdejších politiků, nicméně soudem bylo toto prohlášeno za neplatné a naopak došlo k soudům s tehdejšími vůdci vojáků, kteří podobná opatření provedli.
Společně s tím tato komise již vymezila termín pro všechny členy bývalé vlády, aby jednoznačně deklarovali veškerá svá aktiva a majetek. Datum pro tuto deklaraci je stanoveno na 18. října. Tato deklarace pak bude samozřejmě podkladem pro další potenciální soudní proces.Toto ustanovení se také vztahuje na asistenty, vojenské generály, poradce, atd. kteří spolupracovali s bývalým kabinetem Thaksina.
Toto nařízení tak reaguje na odhalený dokument zhruba 200 různých případů převodů majetků, podvodných transakcí, falšování dokumentů, atd., které byly provedeny během posledních dvou let. Tyto nalezené dokumenty pak budou s největší pravděpodobností porovnány s předanými deklaracemi a dalšími dokumenty z registru majetků. Podezřelými případy jsou tak multi-miliardová konstrukce na odpadní vody Samut Prakan, společnost Expressway a 6,2-miliardová kompenzace od Rapid Transit Authority pro společnost BBCD Joint Venture a také dále různé falešné miliardové pokuty a faktury v rámci Ministertsva zemědělství, atd..
Pondělí, 25.9.2006
Byl stanoven základní koncept ústavní reformy, neboť současná ústava jednoznačně neodpovídá potřebám oddělení mocí jak legislativních tak výkonných, které byly pod kontrolou jedné politické moci (rozuměj politické strany), což způsobovalo jednoznačné možnosti klientelismu a korupce. V podstatě tak neexistoval vůbec žádný systém kontrol a vyvažování (checks-and-balances) , resp. díky kontrole jednou politickou stranou u obou mocí došlo k tomu, že tento systém byl naprosto bezmocný. Proto v současné nové ústavě se spíše kloní k evropskému či US pojetí velmi striktního pojetí oddělení mocí, včetně soudní.
Vznikly další agentury jejichž cílem je především snížit korupci a vyřešit problémy předešlé vlády, jmenovitě pak:
1) Anti-Money Laundering Office - Kancelář proti praní peněz
2) Office of the Auditor-General - Kancelář generálního auditora
3) Office of the Securities and Exchange Commission - Kancelář komise pro cenné papíry a burzu
4) Revenue Department - Příjmové oddělení zabývající se mapováním příjmů a daněmi
Proběhlo několik kol průzkumů veřejného mínění a z většiny vyplývá, že většina Thajců takovéto vojenské řešení jednoznačně schvaluje - od 65% do 85%. Samozřejmě dochází k diferencím dle regionů a obecně je Bangkok jednoznačně tomuto řešení nakloněn a naopak jižní oblasti či severní oblasti přijímají toto řešení spíše chladněji.
Také se však začínají silněji ozývat hlasy odkazující na morální dilema (Je správné zajistit si práva a výkon soudní moci pomocí totalitních či autoritářských nástrojů??) a nestandardní řešení situace, které se ve vyspělejších krajinách tohoto světa nepraktikuje. Vzhledem k tomu, že Thajsko by se rádo počítalo mezi vyspělejší krajiny (přijatelné jak pro investory, tak návštěvníky této země), je otevřená otázka zda byla nastoupená cesta ta správná a zda to odpovídá demokratickému přístupu.
Můj osobní komentář
Co se týče krátkodobých cílů je jasné, že vize CDRM a dalších přívrženců byla jednoznačně jasně definována - tedy nová ústava, průběh následujících 13 měsíců (volba premiéra, reforma, atd.), prošetření korupce premiéra, politické změny ve směru menšin, oddělení moci politické a výkonné, nicméně problémem však zůstává co dál - tedy vize. Problémem je, že asi došlo k podcenění dlouhodobějších cílů, protože není přesně jasné kam je snaha Thajsko směřovat. Není tak vůbec jasné, kam se bude snažit gen. Sonthi a CDRM Thajsko směřovat jak ekonomicky, tak politicky. Po posledním puči se Thajsko stalo součástí globalizované ekonomiky, značně provázané s finančními toky, atd., což v případě odklonu od této liberalizační a ekonomicky zaměřené politiky (včetně dodržování mezinárodních smluv) může mít dopad na ekonomiku země a potažmo také tohoto regionu (více viz. krize v roce 1997) a tedy dopady dále na ekonomiku Japonska, Koreje, atd.
P.S. Konečně jsem také pochopil situaci kolem Gen Ruengroje Mahasaranonta. Tento generál v rámci své funkce Supreme Commander byl zároveň také velitelem státní zpravodajské služby. Vzhledem k těmto pozicím a také svému spíš kladnému postoji k bývalému premiérovi Thaksinovi bylo vedení rebelů nuceno v průběhu prvních dnů tohoto člověka neutralizovat, protože hrozila možnost destabilizace a tedy možnost krvavého střetu dvou různých vojenských frakcí. Společně s tím byl také potenciální hrozbou pro upevňování pozice generála Sonthiho.
Pátek, 22.9.2006
CDR se již transformovalo do CDRM což znamená The Council for Democratic Reform under Constitutional Monarchy (CDRM) (Výbor pro demokratickou reformu v rámci konstituční monarchie) - tedy bylo přidána poslední část z důvodu respektu ke svému panovníkovi
Jak jsem již zmiňoval hlavním cílem CDRM byla snaha o snížení korupce a odstranění tzv. klientelismu (jak je to nazýváno v ČR) bývalého premiéra Thaksina. Prvním z kroků se tak v neděli stal 22. příkaz, který jednoznačně odděluje politiku a správu země - podle tohoto nařízení tak všichni místní úředníci nesmí vykazovat žádnou politickou aktivitu. Druhým důvodem, který není moc zmiňován, je také snaha zamezit protestům těchto úředníků, kteří sympatizují s odvolaným premiérem
Dále zřejmě budou posilována některá nařízení vůči novinářům, neboť dochází k šíření falešných zpráv, které mají za cíl destabilizovat (což potenciálně hrozí masakrem) - původcem těchto zpráv jsou přívrženci expremiéra, kteří se snaží o normalizaci. Problémem však zůstává, že expremiér má stále silný zvuk v zahraničí a tak zejména světová média popisují situaci jednoznačným způsobem.
Nicméně celkově se na tento náznak cenzury objevují různé názory - i v rámci jedněch novin se objevují dva protichůdné názory. Nicméně všeobecně řečeno však na té nejvyšší úrovni nejsou žádná cenzurní omezení a žádná omezení vůči médiím v podstatě neexistují. Jeden z deníků tuto situaci charakterizoval jako:
"Media organisations are merely asked to present news that is accurate and constructive for the sake of public peace." (Média jsou hlavně žádána aby předkládala zprávy přesné a konstruktivní s ohledem na veřejný pořádek), což jednoznačně protiřečí s tím, co prezentují světová média !!
Sobota, 23.9.2006
Nově vznikajícím problémem jsou také snahy o destabilizaci určitých regionů s čínskou či muslimskou menšinou - jedná se zejména o severní Thajsko - oblast Fang (Chiang Mai, etc.), kde dochází k silným snahám od etnických Číňanů Haw - a oblast sousedící s Malajsií. Otevřenou otázkou zůstává podpora ze strany Číny. V každém případě však již bylo odhaleno několik radiostanic a ilegálních televizních kanálů, které podněcovaly snahu k deintegraci Thajského království.
Z tohoto důvodu může dojít k dalšímu monitorování médií, což je zatím současnými thajskými médii jednoznačně popíráno. Samozřejmě zejména ze zahraničí je však tato potenciální možnost kritizována všemi pseudoochránci lidských práv, atd..
Neděle, 24.9.2006
CDRM zřídilo zvláštní komisi National Counter Corruption Committee, která se má zabývat odhalováním korupce a jiných podvodných jednání, kterých se dopustili úředníci spjatí s expremiérem. V případě, že dojde k potvrzení korupce, atd. Thaksin bude zřejmě souzen a následně pak budou zabavena jeho aktiva a majetek. Tyto kroky budou pouze učiněny v případě, že soud shledá Thaksina vinným z bodů obžaloby, neboť CDRM se již poučilo z předchozích podobných zabavování majetků bez soudního rozhodnutí jako v roce 1997 či 1974, kdy byly zabaveny majekty tehdejších politiků, nicméně soudem bylo toto prohlášeno za neplatné a naopak došlo k soudům s tehdejšími vůdci vojáků, kteří podobná opatření provedli.
Společně s tím tato komise již vymezila termín pro všechny členy bývalé vlády, aby jednoznačně deklarovali veškerá svá aktiva a majetek. Datum pro tuto deklaraci je stanoveno na 18. října. Tato deklarace pak bude samozřejmě podkladem pro další potenciální soudní proces.Toto ustanovení se také vztahuje na asistenty, vojenské generály, poradce, atd. kteří spolupracovali s bývalým kabinetem Thaksina.
Toto nařízení tak reaguje na odhalený dokument zhruba 200 různých případů převodů majetků, podvodných transakcí, falšování dokumentů, atd., které byly provedeny během posledních dvou let. Tyto nalezené dokumenty pak budou s největší pravděpodobností porovnány s předanými deklaracemi a dalšími dokumenty z registru majetků. Podezřelými případy jsou tak multi-miliardová konstrukce na odpadní vody Samut Prakan, společnost Expressway a 6,2-miliardová kompenzace od Rapid Transit Authority pro společnost BBCD Joint Venture a také dále různé falešné miliardové pokuty a faktury v rámci Ministertsva zemědělství, atd..
Pondělí, 25.9.2006
Byl stanoven základní koncept ústavní reformy, neboť současná ústava jednoznačně neodpovídá potřebám oddělení mocí jak legislativních tak výkonných, které byly pod kontrolou jedné politické moci (rozuměj politické strany), což způsobovalo jednoznačné možnosti klientelismu a korupce. V podstatě tak neexistoval vůbec žádný systém kontrol a vyvažování (checks-and-balances) , resp. díky kontrole jednou politickou stranou u obou mocí došlo k tomu, že tento systém byl naprosto bezmocný. Proto v současné nové ústavě se spíše kloní k evropskému či US pojetí velmi striktního pojetí oddělení mocí, včetně soudní.
Vznikly další agentury jejichž cílem je především snížit korupci a vyřešit problémy předešlé vlády, jmenovitě pak:
1) Anti-Money Laundering Office - Kancelář proti praní peněz
2) Office of the Auditor-General - Kancelář generálního auditora
3) Office of the Securities and Exchange Commission - Kancelář komise pro cenné papíry a burzu
4) Revenue Department - Příjmové oddělení zabývající se mapováním příjmů a daněmi
Proběhlo několik kol průzkumů veřejného mínění a z většiny vyplývá, že většina Thajců takovéto vojenské řešení jednoznačně schvaluje - od 65% do 85%. Samozřejmě dochází k diferencím dle regionů a obecně je Bangkok jednoznačně tomuto řešení nakloněn a naopak jižní oblasti či severní oblasti přijímají toto řešení spíše chladněji.
Také se však začínají silněji ozývat hlasy odkazující na morální dilema (Je správné zajistit si práva a výkon soudní moci pomocí totalitních či autoritářských nástrojů??) a nestandardní řešení situace, které se ve vyspělejších krajinách tohoto světa nepraktikuje. Vzhledem k tomu, že Thajsko by se rádo počítalo mezi vyspělejší krajiny (přijatelné jak pro investory, tak návštěvníky této země), je otevřená otázka zda byla nastoupená cesta ta správná a zda to odpovídá demokratickému přístupu.
Můj osobní komentář
Co se týče krátkodobých cílů je jasné, že vize CDRM a dalších přívrženců byla jednoznačně jasně definována - tedy nová ústava, průběh následujících 13 měsíců (volba premiéra, reforma, atd.), prošetření korupce premiéra, politické změny ve směru menšin, oddělení moci politické a výkonné, nicméně problémem však zůstává co dál - tedy vize. Problémem je, že asi došlo k podcenění dlouhodobějších cílů, protože není přesně jasné kam je snaha Thajsko směřovat. Není tak vůbec jasné, kam se bude snažit gen. Sonthi a CDRM Thajsko směřovat jak ekonomicky, tak politicky. Po posledním puči se Thajsko stalo součástí globalizované ekonomiky, značně provázané s finančními toky, atd., což v případě odklonu od této liberalizační a ekonomicky zaměřené politiky (včetně dodržování mezinárodních smluv) může mít dopad na ekonomiku země a potažmo také tohoto regionu (více viz. krize v roce 1997) a tedy dopady dále na ekonomiku Japonska, Koreje, atd.
P.S. Konečně jsem také pochopil situaci kolem Gen Ruengroje Mahasaranonta. Tento generál v rámci své funkce Supreme Commander byl zároveň také velitelem státní zpravodajské služby. Vzhledem k těmto pozicím a také svému spíš kladnému postoji k bývalému premiérovi Thaksinovi bylo vedení rebelů nuceno v průběhu prvních dnů tohoto člověka neutralizovat, protože hrozila možnost destabilizace a tedy možnost krvavého střetu dvou různých vojenských frakcí. Společně s tím byl také potenciální hrozbou pro upevňování pozice generála Sonthiho.