Messerschmitt Me 209 V1

     
Název:
Name:
Messerschmitt Me 209 V1 Messerschmitt Me 209 V1
Originální název:
Original Name:
Messerschmitt Me 209 V1
Kategorie:
Category:
experimentální letoun experimental aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1938-DD.05.1939 Messerschmitt AG, Augsburg /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1938-DD.05.1939
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
3 (V1-V3)
První vzlet:
Maiden Flight:
01.08.1938
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1700 kg 3748 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
? kg ? lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
2515 kg 5545 lb
Rozpětí:
Wingspan:
7,80 m 25ft 7,08in
Délka:
Length:
7,80 m 25ft 7,08in
Výška:
Height:
2,98 m 9ft 9,31in
Plocha křídla:
Wing Area:
10,55 m2 113.56 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
238,38 kg/m2 48.82 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Daimler-Benz DB 601 Re V o maximálním výkonu 2037 kW/2770 k
třílistá stavitelná vrtule
Daimler-Benz DB 601 Re V, max power 2732 hp
three-bladed variable-pitch propller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
7821) km/h v ? m 485.9 1) mph in ? ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
? m ? ft
Dolet:
Range:
? km ? mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
- -
Uživatelské státy:
User States:
- -
Poznámka:
Note:
1) rekordní rychlost (průměr po čtyřech průletech) 755,14 km/h 1) closed-circuit speed record 469.22 mph
Zdroje:
Sources:
Němeček, Václav. Nejrychlejší letadla světa: Messerschmitt Me 209 V-1, L+K 1993/01.
Mühlbauer, Wolfgang. Messerschmitt Me 209: Le sprinter d'Augsburg, Le Fana d'Aviation 2008/10.
Messerschmitts Weltrekorder, Klassiker der Luftfahrt 2010/04.
Nowarra, Heinz J. Die deutsche Luftrüstung 1933-1945, Band 3: Flugzeugtypen Henschel-Messerschmitt. Bernard & Graefe Verlag, Koblenz 1993. ISBN 3-7637-5467-9.
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Me-209-V1-t46087#528538 Verze : 0
V období před 2. sv. válkou soupeřili spolu firmy Heinkel a Messerschmitt o to, čí konstrukce dosáhne vyšší maximální rychlosti a tím pádem ustanoví nový rychlostní rekord. Firma Messerschmitt tak začala v roce 1937 práci na projektu označeném Projekt 1059. RLM tento projekt přijalo a udělilo mu označení Me 209. Byly objednány tři prototypy s tím, že kromě rekordního stroje bude také postaven prototyp stíhací verze stroje.
Tento první prototyp s výrobním číslem Werk-Nr. 1185 a civilní poznávací značkou D-INJR byl zalétán 1. srpna 1938 dr. ing. Hermannem Wursterem na letišti Augsburg-Hauenstetten. Stroj jako takový měl mnoho závad jako pronikání splodin do kabiny, podvozek se nedal zatáhnout při rychlostech větších jak 250 km/h, motor nepracoval rovnoměrně, špatné chlazení způsobovalo jeho přehřátí. Při manévrech ve větších rychlostech měl podvozek tendenci se samovolně vysouvat. Olej vytékal a špinil štítek kabiny. a samozřejmě výhled byl ještě horší než ze "stodevítky". Stroj měl tendenci k náhlému přechodu do střemhlavého letu. Rovněž kormidla pracovala neuspokojivě.
Letoun jako takový tedy nesplňoval požadavky na něj požadované. Nicméně z důvodu zničení druhého prototypu a ustanovení nového rychlostního rekordu konkurencí od Heinkelu bylo rozhodnuto stroj upravit a to hlavně zástavbou nového motoru Daimler-Benz DB 601 ARJ (DB 601 V10).
Takto upravený stroj pak dne 26. dubna 1939 v tmavomodrém nátěru pilotován Fritzem Wendelem překonal rychlostní rekord Heinkelu He-100 V8, který činil 746 km/h o 9,176 km/h a navýšil tak rekordní rychlost až na 755,138 km/h, tento rekord zůstal nepřekonán až do 16. srpna 1969, kdy američan Darryl G. Greenamyer na upraveném letounu Grumman F8F-2 Bearcat nazvaném Conquest I dosáhl rychlosti 776,449 km/h.
Němci tohoto úspěchu využili také v propagandě kde však bylo nařízeno aby byl tento letoun ve všech publikacích představován jako Bf 109 R – tedy jako vývojový postup na této verzi.
V současné době je část stroje (trup i když asi ne zcela kompletní) k vidění v leteckém muzeu v Krakově, nicméně letoun potřebuje projít rekonstrukcí.


MURAWSKI, Marek J. Letadla Luftwaffe 1933-45 : Část 2. 1. vyd. Intermodel, 1997. 262 s. (16 s. bar. příloh). ISBN 80-901976-3-9
Messerschmitt Me 209 V1 -


URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Me-209-V1-t46087#179764 Verze : 1
Messerchmitt Me 209 V1
Messerschmitt Me 209 V1 -


URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Me-209-V1-t46087#179750 Verze : 0
Několik fotek z Krakovského muzea (Muzeum Lotnictwa Polskiego)
Messerschmitt Me 209 V1 - zdroj: vlastní archív

zdroj: vlastní archív
Messerschmitt Me 209 V1 - zdroj: vlastní archív

zdroj: vlastní archív
Messerschmitt Me 209 V1 - zdroj: vlastní archív

zdroj: vlastní archív
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Me-209-V1-t46087#278276 Verze : 0
http://www.airwar.ru/enc/fww2/me209.html

Messerschmitt Me 209 V1 -


Messerschmitt Me 209 V1 -


Messerschmitt Me 209 V1 -


Messerschmitt Me 209 V1 -


URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Me-209-V1-t46087#528539 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více