De Havilland D.H.100 Vampire FB Mk.5

     
Název:
Name:
De Havilland D.H.100 Vampire FB Mk.5 De Havilland D.H.100 Vampire FB Mk.5
Originální název:
Original Name:
De Havilland D.H.100 Vampire FB Mk.5
Kategorie:
Category:
stíhací-bombardovací letoun fighter-bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.07.1949-DD.03.1951 The de Havilland Aircraft Co. Ltd., Hatfield
DD.03.1951-DD.11.1951 The de Havilland Aircraft Co. Ltd., Hawarden
DD.05.1948-DD.10.1951 The English Electric Co. Ltd., Preston
DD.MM.1950-DD.MM.195R Société nationale des constructions aéronautiques du Sud-Est, Marignane
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1948-DD.MM.1951 Vampire FB Mk.5
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1123 de Havilland / English Electric Vampire FB Mk.5
67 de Havilland / English Electric Vampire FB Mk.51
120 SNCASE Vampire FB Mk.51
První vzlet:
Maiden Flight:
29.06.1948 Vampire FB Mk.5
21.12.1950 SNCASE Vampire FB Mk.51
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
3290 kg 7253 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
? kg ? lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
5606 kg 12360 lb
Rozpětí:
Wingspan:
11.58 m 38ft
Délka:
Length:
9.37 m 30ft 9in
Výška:
Height:
2.69 m 8ft 10in
Plocha křídla:
Wing Area:
24.34 m2 262 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
jednoproudový turbojet
Počet motorů:
Number of engines:
1
Typ:
Type:
de Havilland Goblin 2 o tahu 13.79 kN de Havilland Goblin 2, thrust 3100 lb.st.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
1482 l 326 UK gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
861 km/h v ? m 535 mph in ? ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
20.6 m/s 4050 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
12192 m 40000 ft
Dolet:
Range:
1882.9 km 1170 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
4x pevný 20mm kanon Hispano Mk.V
8x neřízená raketa RP-3 pod centroplánem
2x 225 kg bomba pod křídly
Four fixed forward-firing 0.79 inch Hispano Mk.V cannons
8x RP-3 rocket under the mid-wing
2x 500 lb bomb under the wings
Uživatelské státy:
User States:
















Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Jackson, A.J. de Havilland aircraft since 1909, Naval Institute Press, Annapolis 1987. ISBN 0-87021-896-4
Thetford, Owen. Aircraft of the Royal Air Force since 1918, Putnam Aeronautical Books, London 1976. ISBN 0-37010-056-5
Mason, Francis K. The De Havilland Vampire Mk.5 & Mk.9, Profile No.48. Profile Publications, Leatherhead, 1965
Harrison, W. A. De Havilland Vampire, Warpaint No.27. Hall Park Books, Milton Keynes 2000, ISSN 1363-0369
http://www.airvectors.net/avvamp_1.html
www.lietadla.com/lietadla/anglicke/vampire2.htm

De Havilland D.H.100 Vampire FB Mk.5 -


URL : https://www.valka.cz/De-Havilland-D-H-100-Vampire-FB-Mk-5-t46343#342064 Verze : 0
V roce 1947 už bylo vedení RAF rozhodnuto používat jako hlavní stíhací typ Gloster Meteor a Vampire tak ztratil možnost uplatnit se zde ve své původní roli. De Havilland ale obratem navrhl bitevní úpravu vampiru, což se shodovalo se zájmem RAF o rok dříve projeveným o bitevní Vampire Mk.IV jako náhradu za Tempesty. Ministerstvo zásobování ovšem požadovalo použití motoru Rolls-Royce Nene, v té době už pokusně vestavěného do prototypů Vampire Mk.II. Problémy se zástavbou o 150 kg těžšího motoru nakonec vedly k tomu, že byl projekt Vampire Mk.IV navzdory silnému zájmu Kanady ukončen. Nový bitevník proto měl být založen na stíhací verzi F.3 s osvědčeným motorem Goblin, na kterém měly být uplatněny ostatní změny, původně zamýšlené pro Vampire IV. To znamenalo zesílená křídla bez koncových oblouků, zesílený podvozek, vystřelovací sedadlo, pancíř okolo motoru a výzbroj jednak původními čtyřmi kanony v přídi, jednak dvěma petisetliberními bombami pod křídly a osmi neřízenými raketami. Práce na maketě nové verze, označené GA Mk.5 a poté FB Mk.5, se ale zastavily v červenci 1947 po smrti Geoffreye de Havillanda mladšího v troskách pokusného letounu D.H.108 Swallow. Nakonec byl tedy první stroj nové verze hotov až v příštím roce a 23. června 1948 provedl VV214 první vzlet. Navzdory zadání se nepodařilo vestavět do vampiru vystřelovací sedadlo, protože na tehdejší typy byl trup příliš úzký. Jeden stroj dostal původně požadovaný motor Nene, aby byl poté prodán do Francie jako prototyp FB Mk.51. Hlavním výrobcem měla být společnost English Electric, ovšem výroba se rozeběhla i v Hatfieldu, kde bylo postaveno asi 300 kusů. První sériové stroje převzala RAF ještě v roce 1948.

Vzhledem k zhoršování mezinárodní situace po Berlínské krizi bylo rozhodnuto významně modernizovat a rozšířit jednotky taktického letectva umístěného v Německu. FB.5 byl jedním ze základních typů této modernizace, takže se nakonec dostal k celkem 19 perutím, např. 3., 4., 67. a 266. Na konci roku 1952 byly peruti 2. taktické letecké armády ve Wunstorfu přezbrojen na Venom FB.1 a do roku 1954 byly postupně všechny jednotky v Německu přezbrojeny na Venomy a Sabre. Vampiry FB.5 také sloužily u šesti perutí na Středním východě a u dvou na Dálném východě. 60. peruť na základně Tengah v Singapuru dostala FB.5 v prosinci 1950 a již počátkem příštího roku zasahovala proti komunistickým povstalcům v Malajsii.

Největším zahraničním uživatelem této verze se stala Francie, která, po zkušebním provozu Vampirů F.1, od roku 1949 koupila od RAF celkem 94 FB.5. Vampiry FB.5 a francouzské licenční FB.51 se účastnily boje proti povstalcům v Tunisu v roce 1951 a také proti Alžířanům v letech 1955-1961. Ve stejném období několik vampirů převzalo i francouzské námořnictvo, které je používalo jako cvičné. Také Italové si pořídili FB.5, šlo ale jen o pět strojů pro ověření, následovaných už exportními a licenčními verzemi.

Deset strojů v roce 1950 koupila Jižní Afrika, kde se staly prvními stroji poměrně veliké vampíří flotily. Jeden Vampire FB.5 se navzdory embargu v roce 1949 dostal dokonce do Egypta. Venezuela podobně získala v letech 1949-1952 hned 24 strojů, později doplněných cvičnými T.55, a venezuelské vampiry patřily mezi stroje použité při vojenské vzpouře v roce 1958. Posledními dvěma známými uživateli Vampire FB.5 byl Nový Zéland, který koupil v roce 1952 8 vyřazených a zgenerálkovaných strojů pro doplnění stavu svých FB.52, a v letech 1955-1956 koupil dalších 21. Další čtyři vyřazené britské vampiry FB.5 a tři FB.9 si našly za americké peníze v roce 1958 cestu do Libanonu.
De Havilland D.H.100 Vampire FB Mk.5 -


URL : https://www.valka.cz/De-Havilland-D-H-100-Vampire-FB-Mk-5-t46343#349655 Verze : 0
Perutě RAF používající Vampire FB Mk.5

PeruťKódová písmena Období PeruťKódová písmenaObdobí
3 J5 05.1949-05.1953 118 A 05.1951-06.1954
4 B 07.1950-10.1953 130 - 08.1953-02.1954
5 B 03.1952-06.1954
03.-06.1954
145 B 03.1952-08.1954
6 - 09.1949-02.1954 185 - 09.1951-05.1953
11 EX, L 08.1950-12.1952 213 AK  12.1949-05.1952
14 CX 02.1951-07.1954 234 W 08.1952-01.1954
16 EG 12.1948-06.1954 247 - 11.1949-05.1952
20 L 11.1952-01.1954 249 - 01.1950-05.1952
26 XC, J 04.1949-12.1953 266 L, A 08.1952-03.1953
04.1954-07.1954
28 - 02.1951-04.1952 501 - 03.1951-03.1957
32 - 06.1950-06.1952 502 V9 04.1951-02.1957
54 - 10.1949-04.1952 602 LO 01.1951-02.1957 
60 - 12.1950-04.1952 603 -04.1951-02.1957 
67 - 09.1950-06.1953 605 - 03.1951-031957 
71 L 09.1950-10.1953 607 - 06.1951-03.1957
72 FG 11.1949-05.1953 608 - 03.1951-03.1957
73 - 05.1950-02.1952 609 PR  11.1950-01.1951 
93 - 11.1950-04.1954 612 - 06.1951-03.1957
94 A 12.1950-06.1954 613 - 02.1951-03.1957
98 L 02.1951-08.1953 614 - 12.1951-03.1957 
112 T, A 05.1951-02.1954 - - -


Další jednotlivé stroje létaly u 45., 111. a 151. peruti, 226, 229, 233, 236 Operational Conversion Units, 202, 203, 206, 208, 210 Advanced Flying Schools, Central Flying School, Central Navigation and Control School, Central Navigation School, Far East Training Squadron, 1, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 Flying Training Schools, 102, 103 Flying Refresher Schools, Royal Air Force Ferry Command a u mnoha dalších jednotek a na jednotlivých základnách jako spojovací.  

Zdroj:
www.vflintham.demon.co.uk via web.archive.org
http://www.rafweb.org/
forum.valka.cz
URL : https://www.valka.cz/De-Havilland-D-H-100-Vampire-FB-Mk-5-t46343#352284 Verze : 0
Zahraniční uživatelé Vampiru FB Mk.5
Foreign users of Vampire FB Mk.5


Země/CountryObdobí/Period Počet/NumberJednotky/Units
Austrálie 1949-1952 1 21. peruť*
Egypt 1949-1951 1 ?
Francie1949-1961 126 ?**
Itálie 50/55 16 ?
Libanon 58-? 1 ?***
Nový Zéland 1956-1971 29 No.1 TTS, ...
Jihoafrická unie 1950-1960 10 ?
Venezuela 1950-197524 ?


* zkušební pro vývoj FB.31
** další v licenci jako SNCASE Mistral
*** předváděcí letoun zakoupený vládou

Zdroj
www.worldairforces.com
http://www.adf-serials.com/nz-serials/
URL : https://www.valka.cz/De-Havilland-D-H-100-Vampire-FB-Mk-5-t46343#342395 Verze : 0
http://www.airwar.ru/enc/fighter/vampfb6.html

De Havilland D.H.100 Vampire FB Mk.5 - FB.5 v barvách No.3/4 Civilian Anti-Aircraft Co-operation Unit, 1959.

FB.5 v barvách No.3/4 Civilian Anti-Aircraft Co-operation Unit, 1959.
URL : https://www.valka.cz/De-Havilland-D-H-100-Vampire-FB-Mk-5-t46343#635560 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více