CZK - Tatra 50 (valníkový přívěs)

nyní nechť jazykozpytci omluví moji češtinu, zacituji z dobového letáku vydaného automobilkou Tatara někdy ve dvacátých letech století dvacátého Laughing


Přívěsný vůz
K racionelnímu využití těžkých nákladních vozů se odporučuje používání vozů přívěsných, čímž se zvýší rentabilita vozu.


Technický popis přívěsného vozu


Kola
jsou osvědčené konstrukce a největší trvanlivosti, se zalisovanými ocelovými náboji s jasanovými loukotěmi a špicemi, které se pomocí ocelových hlavic na loukotě opírají.
Přes loukotě natažen jest ocelový základní ráf, na který se dá nalisovati obruč buď z plné gumy neb železná s dřevěnou výplní.


Osy
jsou vyrobeny ze zvláště houževnaté speciální oceli o 45-55 kg mm2 pevnosti, 50 st. kontrakce a 20-22 st. prodloužení a opatřeny volně nasazenými bronzovými pouzdry, myzanými kosistenčním tukem


Pera
z nejlepší perové oceli, měkká a pružná, dle zatížení správně dimensovaná. Všechna 4 pera stejných rozměrů.


Rám
jest zhotoven z váleneho (pozn. myšleno válcovaného) U-železa, za tepla nýtovaný a v rozích plechy vyztužený.


zdroj
muzeum TATRA Kopřivnice
Autoalbum TATRA ISBN 809009156-3
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-50-valnikovy-prives-t47521#185806 Verze : 0
Otočný předek
jest zhotoven též z U železa, za tepla nýtován a v rozích vyztužen a jeste tak konstruován, že dovoluje zatoření vozu do nejmenšího poloměru


Karoserie (pozn. myšleno korba)
Nosníky jsou zhotoveny z tvrdého dřeva, podlaha a postranice z měkkého dřeva, železem okovaného. Postarnice jsou 500 mm vysoké a sklopné. Přední stěna může býti též sklopena, zadní čelo jest pevné a jest na něm sedadlo brzdaře. Železné klíče (pozn. zřejmě karháky) zaručují rychlé a správné rozebrání a sestavení postranic.


Brzda
působí litinovým špalkem ne brzdové kotouče zadních kol (pozn. myšleno ocelové obruče, aby nedošlo k záměně s kotoučovými brzdami Laughing )
a dá se klikou se sedadla brzdičova uvésti v činnost. Pro příkrá stoupání jest ještě nákolník a vzpěra pohotově.
(pozn. myšleno horská vzpěra...v principu k rámu upevněná vzpěra, která se dala v horských oblastech sklopit zhruba pod 45 st úhlem šikmo dozadu a volně vléci pod vozidlem. V případě, že řidič stoupání nezvládl, brzdy nestíhaly, a hrozilo couvnutí vozu, vzpěra se zpětný pohybem vzpříčila a pohybu vzad zabránila)


Plachta
jest z nepromokavé látky a jest přes oblouky natažena a provazy připevněna. Brzdič jest chráněn střechou a přikrývkou. Laughing


Přívěsné zařízení
Mimo přívěsného zařízení k motorovému vozu jest přívěs opatřen ještě vojí a vahami pro potah (zicher ist zicher Laughing )


Nátěr
vzdoruje povětrnosti a dle přání opatří se vůz nápisy.


zdroj
muzeum TATRA Kopřivnice
Autoalbum TATRA ISBN 809009156-3
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-50-valnikovy-prives-t47521#185815 Verze : 0
Číselná udání (pozn. myšleno TTD)


Nosnost 2000 kg nebo 3000 kg
Vlastní váha 1500 nebo 1700 kg
Rozměr plošiny 4200x1750 mm
Výška plošiny od země 1120 mm
Rozchod kol 1360 mm
Vzdálenost os 3300 mm (pozn. dnes rozvor)
Průměr obručí 820 mm


Mimo zde popsaného přívěsu vyrábíme přívěsy na každou žádanou nosnost a posloužíme na přání zvláštní nabídkou


zdroj
muzeum TATRA Kopřivnice
Autoalbum TATRA ISBN 809009156-3
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-50-valnikovy-prives-t47521#185816 Verze : 0
Zde jest výrobek ctěným zákazníkům ku spatření v podobě subvenčního nákladního vlaku sestávajícího ze 4t motorového vozu TL-4 a 3 t přívěsného vozu


zdroj
muzeum TATRA Kopřivnice
Autoalbum TATRA ISBN 809009156-3



No nekupte to Wink


P.S. Brzdařova "sklopná střecha" je takový ten trojúhelníček na tenkých vzpěrách vzadu za plachtou
CZK - Tatra 50 (valníkový přívěs) -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-50-valnikovy-prives-t47521#185817 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více