CZK - G-13

G-13
     
Název:
Name:
G-13 G-13
Originální název:
Original Name:
G-13
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1946-DD.MM.1949 Škodovy závody n.p., Plzeň /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1946-DD.MM.1949
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
158
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.1945 (?)
Osádka:
Crew:
4
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
16000 kg 35274 lb
Celková délka:
Overall Length:
6270 mm 20 ft 6 ⅞ in
Celková šířka:
Overall Width:
2526 mm 8 ft 3 ½ in
Celková výška:
Overall Height:
2100 mm 6 ft 10 ⅝ in
Světlá výška:
Ground Clearance:
425 mm 1 ft 4 ¾ in
Pancéřování:
Armour:
čelo - 60 mm
boky - 20 mm
zadok - 20 mm
strop - 8 mm
front - 60 mm
sides - 20 mm
rear - 20 mm
top - 8 mm
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Praga AE (zážihový vodou chladený 6-valec objemu 7.754 cm3)1)

neskôr

Saurer CH2DRM (vznetový 8-valec s valcami do V (60°) s objemom 11.640 cm3)2)
Praga AE (6 cyl., gasoline, water cooled, 7.754 ccm)1)

later

Saurer CH2DRM (V8, diesel, 11.640 ccm)2)
Výkon:
Power:
1181) / 111.92) kW při 25001) / 20002) ot/min 158.21) / 1502) bhp at 25001) / 20002) rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
Praga-Wilson (5+R) Praga-Wilson (5+R)
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
422) km/h 262) mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
162) km/h 102) mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
2002) km 1242) mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
1502) km 932) mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
25 ° 56 %
Boční náklon:
Side Slope:
? ° ? %
Překročivost:
Trench Crossing:
1,5 m 59 in
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,65 m 26 in
Brodivost:
Fording Depth:
1,1 m 43 in
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
7,5 cm StuK 40 L/48 (41 nábojov) 7,5cm StuK 40 L/48 (41 rounds)
Vedlejší:
Secondary:
7,5 mm guľomet Fliegerabwehr Maschinengewehr 1938 (600 nábojov) 7,5 mm machine gun Fliegerabwehr Maschinengewehr 1938 (600 rounds)
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Rádiostanica:
SE-202 (štandard)
SE-200 (veliteľské vozidlá)
SE-206 (montované v neskoršom období)
Radio station:
SE-202 (standard)
SE-200 (Command vehicle)
SE-206 (Assembled in a later period)
Zdroje:
Sources:
Vladimír Francev, Charles K. Kliment, Milan Kopecký - Jagdpanzer 38(t) Hetzer, MBI, rok vydania 2001, ISBN: 80-902238-9-3
www.militaerfahrzeuge.ch
URL : https://www.valka.cz/CZK-G-13-t481#588858 Verze : 0

Úvod


G-13 byla modifikace stíhače tanků Hetzer vyráběná pro Švýcarsko. Lišila se především kanónem Stuk 40, jenž byl standardní výzbrojí samohybných děl Sturmgeschütz III. (Doplnil RAD 28.2.2023).


Historie kontraktu


Již koncem roku 1945 projevili Švýcaři zájem o 200 až 300 vozů. Po různých průtazích přebírá švýcarská delegace prvních osm vozů 11. října 1946. Stíhače se stavěly ve stejném provedení jako pro německou armádu, ale bez kulometné lafety, radiovybavení a s adaptovaným kanónem 7,5 cm StuK 40, charakteristickým úsťovou brzdou.


Expedice stíhačů G-13 podle podnikového archivu Škoda Plzeň:

     
Datum expedice
Počet dodaných vozů
10.12.1946
8 vozů válečné výroby
03.06.1947
13 vozů novovýroby
06.06.1947
12 vozů novovýroby
28.07.1947
25 vozů novovýroby
31.10.1947
24 vozů novovýroby
20.12.1947
26 vozů novovýroby
30.09.1947
12 vozů novovýroby
30.11.1948
18 vozů novovýroby
16.02.1950
20 vozů novovýroby
Celkem
158



Při plnění dodávky se v roce 1948 projevil vliv přechodu na socialistické hospodaření. Tak skončil v roce 1950 největší československý tankový obchod druhé poloviny 40. let 20. století.


Služba


Švýcaři zařadili Pzj.G-13 do tří tankových oddílů, které se skládaly ze tří rot a velitelství:


Panzerjäger Abteilung 21 (1949-1965), později Panzerjäger Bataillon 21 (1965-1970)
Panzerjäger Abteilung 22 (1949-1965), později Panzerjäger Bataillon 22 (1965-1970)
Panzerjäger Abteilung 23 (1949-1965), později Panzerjäger Bataillon 23 (1965-1970)


V letech 1952-1954 došlo u vozů z oddílů č. 22 a č. 23 k výměně původních motorů Praga AE za diesely Saurer-Arbon CH2DRM o 110 kW. Došlo také k dozbrojení kulometem Furrer vz. 38 kalibru 7,5 mm. Lafetován byl v plně otočném třmenu vztyčeném za horním vstupním příklopem.


Dále doplnili stíhač na povrchu řadou úchytů pro nářadí a náhradní články pásů a velkou plechovou schránku na drobné vybavení. Na pravém boku bylo umístěno celé náhradní pojezdové kolo. Na horní straně motorového prostoru se objevil buben se 600 metry telefonního kabelu a pod ním schránka na polní telefon, kterým mohla doprovazející pěchota komunikovat s osádkou vozu bez použití radiostanice, která byla též v každém stíhači zamontována (1SE202 o výkonu 30 Wattů).


Stíhače G-13 sloužily plných dvacet let než je nahradily tanky Centurion britského původu. V letech 1971-1972 byly staženy od jednotek a uloženy ve skladech.
Švýcarské G-13 nesly registrační značky 78000-78157, později doplnené o písmeno "M" (M78000 - M78157).


Vladimír Francev, Charles K. Kliment, Milan Kopecký - Jagdpanzer 38(t) Hetzer, MBI, rok vydania 2001, ISBN: 80-902238-9-3
militaerfahrzeuge.ch

CZK - G-13 -


URL : https://www.valka.cz/CZK-G-13-t481#42052 Verze : 11

Švajčiarska registračná značka (M 78xxx)
Číslo korby
Zachované (lokalita)
Poznámka
78000



78001



78002
10
Vojenská základňa, Bure (Švajčiarsko)
vojnová produkcia
78003

Armeemuseum, Burgdorf (Švajčiarsko)
vojnová produkcia Fgst.Nr. 323832
78004



78005



78006



78007

Armádna základňa, Thun (Švajčiarsko)
Momentálne nesie nekorektné označenie 78009
78008



78009



78010

Lehrsammlung der Panzertruppenschule Zwölfaxing (Švajčiarsko)
Fgst.Nr. 23816
78011

Schweizerisches Militärmuseum, Full (Švajčiarsko)

78012

Vojenská strelnica, Vugelles (Švajčiarsko)

78013

Musée des Blindés, Saumur (Francúzsko)

78014



78015



78016



78017



78018



78019



78020



78021



78022

Armeemuseum, Burgdorf (Švajčiarsko)

78023

Vojenská základňa, Aigle (Švajčiarsko)

78024
17
Bastogne Historical Center, Bastogne (Belgicko)

78025



78026



78027

National Museum of Military History, Diekirch (Luxembursko)

78028

Battle of Normandy Museum, Bayeux (Francúzsko)

78029

Armeemuseum, Burgdorf (Švajčiarsko)

78030



78031



78032



78033



78034



78035



78036



78037



78038



78039

Sammlung Historische Panzer, Thun (Švajčiarsko)

78040



78041



78042
35
Panzermuseum, Thun (Švajčiarsko)

78043



78044



78045



78046

Flying Heritage Museum, Everett (USA)

78047



78048

Auto + Technik Museum, Sinsheim (Nemecko)

78049



78050



78051

Texas Military Museum, Camp Mabry, Austin (USA)

78052



78053

National War and Resistance Museum Overloon (Holandsko)

78054

Armeemuseum, Burgdorf (Švajčiarsko)/Militärmuseum Wildegg (Švajčiarsko)

78055



78056



78057

American Heritage Museum, Hudson (USA)

78058

Bitburg (Nemecko)

78059



78060



78061



78062



78063



78064



78065

Imperial War Museum, Duxford (Veľká Británia)

78066



78067



78068



78069



78070



78071
64
Royal Tank Museum KADD (Jordánko)
Neskôr prečíslovaný na M-78196.
78072



78073



78074



78075

Maginot Line Memorial Way, Barst (Francúzsko)

78076



78077



78078



78079



78080



78081



78082



78083

Súkromné vlastníctvo (Veľká Británia)

78084



78085

2nd Panzer Division Association (USA)

78086



78087



78088



78089



78090

U.S. Army Armor & Cavalry Collection, Fort Benning (USA)

78091

Arsenalen Tank Museum, Strängnäs (Švédsko)

78092



78093



78094



78095



78096



78097



78098



78099



78100



78101

Súkromné vlastníctvo (Írsko)

78102



78103



78104



78105



78106



78107



78108



78109



78110



78111



78112

Auto + Technik Museum, Sinsheim (Nemecko)

78113
126
Heintz Barracks, Bastogne (Belgicko)

78114



78115



78116



78117



78118



78119



78120



78121

Pré-Giroud Fort Museum, Le Day (Švajčiarsko)

78122



78123



78124



78125

Schweizerisches Militärmuseum, Full (Švajčiarsko)

78126



78127



78128

Hilfikon (Švajčiarsko)

78129



78130



78131



78132



78133



78134



78135



78136



78137

National War and Resistance Museum Overloon (Holandsko)

78138



78139



78140



78141



78142



78143



78144



78145

Kevin Wheatcroft Collection (Veľká Británia)

78146



78147



78148



78149



78150

Mémorial Maginot de Haute-Alsace, Uffheim (Francúzsko)

78151

Infanterie Museum, Hammelburg (Nemecko)

78152

Armádna základňa, Hinwil (Švajčiarsko)

78153



78154

Musée des Blindés, Saumur (Francúzsko)

78155

Deutsches Panzermuseum, Munster (Nemecko)

78156



78157

Súkromné vlastníctvo, Vriezenveen (Holandsko)

78158






Bez ID švajčiarského registračného čísla, prečíslované vozidlá:
Musée de la Bataille des Ardennes la-Roche-en-Ardenne (Belgicko - č. korby 166)
Armeemuseum, Burgdorf (Švajčiarsko) - M-78198
Museum in Zeughaus Schaffhausen - M-78192
MM Park, La Wantzenau - Fgst. Nr. 323240 (Škoda)
Lehar Military Vehicles, Zabřeh (Česká republika) - č. korby 129
Ontario Regiment Museum, Oshawa, Ontario (Kanada) - č. korby 121
Othmarsingen (Švajčiarsko) - M-78193
? - M-78199
Strawberry Hill Vineyard historic vehicle collection Newent (Veľká Británia) - 46
Kevin Wheatcroft Collection (Veľká Británia) - č. korby 152 (žlto-zelená kamufláž s markingom 211)
Kevin Wheatcroft Collection (Veľká Británia) - č. korby 27
súkromný vlastník (USA) - č. korby 157


https://www.facebook.com/groups/307283852755257
http://the.shadock.free.fr/Surviving_Panzers.html
URL : https://www.valka.cz/CZK-G-13-t481#714378 Verze : 24
...
CZK - G-13 -


CZK - G-13 -


CZK - G-13 -


URL : https://www.valka.cz/CZK-G-13-t481#42054 Verze : 0
...
CZK - G-13 -


CZK - G-13 -


URL : https://www.valka.cz/CZK-G-13-t481#42056 Verze : 0
Jeden u nás na Moravě rekonstruovaný stroj.

Dolin

CZK - G-13 -


CZK - G-13 -


CZK - G-13 -


URL : https://www.valka.cz/CZK-G-13-t481#183079 Verze : 1
Stroje z muzeí v Sinsheimu a Saumuru. Podle mě se jedná o švýcarské G-13.

vlastní archiv

CZK - G-13 - Sinsheim

Sinsheim
CZK - G-13 - Sinsheim

Sinsheim
CZK - G-13 - Sinsheim - bok

Sinsheim - bok
CZK - G-13 - Saumur

Saumur
CZK - G-13 - Saumur - zadek

Saumur - zadek
URL : https://www.valka.cz/CZK-G-13-t481#224118 Verze : 2
Muzeum v Bruselu.

vlastní archiv

CZK - G-13 -


CZK - G-13 -


URL : https://www.valka.cz/CZK-G-13-t481#310324 Verze : 1
Vlastní foto - Brusel 2005

CZK - G-13 -


CZK - G-13 -


CZK - G-13 -


CZK - G-13 -


CZK - G-13 -


CZK - G-13 -


CZK - G-13 -


CZK - G-13 -


URL : https://www.valka.cz/CZK-G-13-t481#380391 Verze : 1
Jagdpanzer 38(t) ("černá 233"), Panzermuseum Munster, léto 2009. Vozidlo bylo vyrobeno v roce 1946 pro švýcarskou armádu jako G13. V roce 1971 se dostalo do Panzertruppenschule v Munsteru, kde bylo rekonstruováno do podoby "Hetzeru" sloužícího u 2. roty Oddílu stíhačů tanků 272.


Vlastní foto







URL : https://www.valka.cz/CZK-G-13-t481#403209 Verze : 1
Fotky Hetzeru z Musee Memorial 1944 bataille de Normandie - Bayeux. Foceno v srpnu 2005.


Vlastní foto

CZK - G-13 -


CZK - G-13 -


URL : https://www.valka.cz/CZK-G-13-t481#162200 Verze : 1

Diskuse

Chtěl jsem se zaptat odborníků na stroj před expozicí v Bayeux - Musee Memorial 1944 bataille de Normandie (2x foto je na druhé straně - Ropák). Je to opravdu válečný stroj nebo ne?
Na tomto konkrétním stroji jsem si všiml několika detailů :
- nestejné napínací kola (levé je osmidírové a pravé čtyřdírové)
- dva druhy pojezdových kol (nýtované i svařované)


Stroje ze Sinsheimu podle mě nejsou ani jeden válečná produkce stejně tak Saumurský "Hetzer".


Edit (brano): Ide o pôvodné švajčiarske stíhače G-13.
CZK - G-13 - Detail pravé strany

Detail pravé strany
CZK - G-13 - značka na gumě

značka na gumě
CZK - G-13 - Levá strana

Levá strana
CZK - G-13 - Dva druhy pojezdů

Dva druhy pojezdů
URL : https://www.valka.cz/CZK-G-13-t481#224116 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více