Wakamiya
Druh: nosič hydroplánů
Třída: Wakamiya
Stát: Japonsko
Založení kýlu: 1900
Spuštění na vodu: 21. 9. 1901, Duncan, Port Glasgow (GBR) jako parník SS Lethington
Dokončení: 10.1901 (?!)
Zařazení do služby: 1. 6. 1915 (oficiálně jako válečná loď, jinak 1914 - viz Historie)
Vyřazení ze služby: 1. 4. 1931
Délka: 111,25 m (nejběžnější údaj, dále se objevuje 111,24 m; 111,3 m)
Šířka: 14,7 m (nejběžnější údaj, dále 14,6 m; 14,68 m)
Ponor: 5,8 m (nejběžnější údaj, dále 5,77 m; 5,78 m)
Výtlak: 5 895 t (ojediněle uváděno i 5 900 t)
Výtlak max.: 7 720 t (ojediněle uváděno i 7 600 t)
Pohon: parní stroj, 1 590 ihp (uváděno též 1 591 či 1 600 ihp), 1 šroub
Kotle: 3 (uhlí)
Palivo: 851 t uhlí
Rychlost: 10 uzlů (uváděno i 9,5 uzlu)
Výzbroj: 2 x 76,2/40 (2xI), 2 x 47 (2xI)
Letadla: 4 hydroplány, z toho 2 v rezervě
Posádka: 234 mužů (zcela ojediněle uvedeno i 230 mužů)
Historie:
Nejstarší japonský nosič letounů.
Původně britský obchodní parník SS Lethington (4 421 t, rejdařství W.R.Rea, Belfast) zajatý japonským torpédovým člunem za rusko-japonské války 12. ledna 1905 při plavbě v ruských službách z Cardiffu do Vladivostoku.
14. února 1905 přejmenován na Okinoshima Maru.
1. září 1905 přejmenován na Wakamiya Maru.
22. března 1907 pronajat rejdařstvím Nippon Yusen Kaisha (NYK).
9. března 1912 reklasifikován na transportní loď.
1913 vrácen japonskému námořnictvu a konvertován na nosič hydroplánů. Oficiální klasifikace stále transportní loď.
V srpnu 1914 vyslán k podpoře spojeneckého útoku na německou základnu Tsingtao, během akce poškozen najetím na minu a opravován v Sasebu.
1. června 1915 obnovil službu, reklasifikován na loď obrany pobřeží 2. třídy a přejmenován na Wakamiya.
1. dubna 1920 reklasifikován na letadlovou loď.
Od dubna 1924 zkušební lodí.
1. dubna 1931 vyřazen.
1932 sešrotován.
Podrobnosti:
V roce 1912 byl v Japonsku vytvořen Námořní vzduchoplavecký výzkumný výbor, jenž vyslal šest důstojníků do Francie a USA za účelem získání informací k nákupu hydroplánů a výcviku v jejich řízení a údržbě. Typy nakonec získány dva, americký Curtiss a francouzský Farman. Někdy v letech 1913-1914 (prameny se rozcházejí) pak byla transportní loď Wakamiya Maru konvertována na nosič hydroplánů Farman (celkem čtyři hydroplány, dva operační a dva rezervní).
V srpnu 1914 byl Wakamiya Maru vyslán k podpoře útoku na Tsingtao, jeho Farmany prováděly průzkum a bombardování, při kterém se jim (jmenovitě T. Onishimu) údajně podařilo potopit malou německou minonosku a poškodit pobřežní zařízení. Je možné, že se jednalo o první úspěšný útok palubních letounů v dějinách.
V roce 1920 byl Wakamiya oficiálně klasifikován jako letadlová loď a na jeho příď byla instalována vzletová paluba, jenž měla zřejmě sloužit k nabytí zkušeností pro stavěnou letadlovou loď Hosho. První vzlet proběhl 20. června 1920.
V roce 1924 byl Wakamiya nahrazen přestavěným tankerem Notoro a od té doby byl používán jako zkušební loď.
Zdroje:
archiv autora; homepage2.nifty.com; hazegray.org; globalsecurity.org; theshiplist.com; military.sakura.ne.jp; homepages.fh-giessen.de; naval-history.net; earlyaviators.com; nihonkaigun.modellmarine.de
Druh: nosič hydroplánů
Třída: Wakamiya
Stát: Japonsko
Založení kýlu: 1900
Spuštění na vodu: 21. 9. 1901, Duncan, Port Glasgow (GBR) jako parník SS Lethington
Dokončení: 10.1901 (?!)
Zařazení do služby: 1. 6. 1915 (oficiálně jako válečná loď, jinak 1914 - viz Historie)
Vyřazení ze služby: 1. 4. 1931
Délka: 111,25 m (nejběžnější údaj, dále se objevuje 111,24 m; 111,3 m)
Šířka: 14,7 m (nejběžnější údaj, dále 14,6 m; 14,68 m)
Ponor: 5,8 m (nejběžnější údaj, dále 5,77 m; 5,78 m)
Výtlak: 5 895 t (ojediněle uváděno i 5 900 t)
Výtlak max.: 7 720 t (ojediněle uváděno i 7 600 t)
Pohon: parní stroj, 1 590 ihp (uváděno též 1 591 či 1 600 ihp), 1 šroub
Kotle: 3 (uhlí)
Palivo: 851 t uhlí
Rychlost: 10 uzlů (uváděno i 9,5 uzlu)
Výzbroj: 2 x 76,2/40 (2xI), 2 x 47 (2xI)
Letadla: 4 hydroplány, z toho 2 v rezervě
Posádka: 234 mužů (zcela ojediněle uvedeno i 230 mužů)
Historie:
Nejstarší japonský nosič letounů.
Původně britský obchodní parník SS Lethington (4 421 t, rejdařství W.R.Rea, Belfast) zajatý japonským torpédovým člunem za rusko-japonské války 12. ledna 1905 při plavbě v ruských službách z Cardiffu do Vladivostoku.
14. února 1905 přejmenován na Okinoshima Maru.
1. září 1905 přejmenován na Wakamiya Maru.
22. března 1907 pronajat rejdařstvím Nippon Yusen Kaisha (NYK).
9. března 1912 reklasifikován na transportní loď.
1913 vrácen japonskému námořnictvu a konvertován na nosič hydroplánů. Oficiální klasifikace stále transportní loď.
V srpnu 1914 vyslán k podpoře spojeneckého útoku na německou základnu Tsingtao, během akce poškozen najetím na minu a opravován v Sasebu.
1. června 1915 obnovil službu, reklasifikován na loď obrany pobřeží 2. třídy a přejmenován na Wakamiya.
1. dubna 1920 reklasifikován na letadlovou loď.
Od dubna 1924 zkušební lodí.
1. dubna 1931 vyřazen.
1932 sešrotován.
Podrobnosti:
V roce 1912 byl v Japonsku vytvořen Námořní vzduchoplavecký výzkumný výbor, jenž vyslal šest důstojníků do Francie a USA za účelem získání informací k nákupu hydroplánů a výcviku v jejich řízení a údržbě. Typy nakonec získány dva, americký Curtiss a francouzský Farman. Někdy v letech 1913-1914 (prameny se rozcházejí) pak byla transportní loď Wakamiya Maru konvertována na nosič hydroplánů Farman (celkem čtyři hydroplány, dva operační a dva rezervní).
V srpnu 1914 byl Wakamiya Maru vyslán k podpoře útoku na Tsingtao, jeho Farmany prováděly průzkum a bombardování, při kterém se jim (jmenovitě T. Onishimu) údajně podařilo potopit malou německou minonosku a poškodit pobřežní zařízení. Je možné, že se jednalo o první úspěšný útok palubních letounů v dějinách.
V roce 1920 byl Wakamiya oficiálně klasifikován jako letadlová loď a na jeho příď byla instalována vzletová paluba, jenž měla zřejmě sloužit k nabytí zkušeností pro stavěnou letadlovou loď Hosho. První vzlet proběhl 20. června 1920.
V roce 1924 byl Wakamiya nahrazen přestavěným tankerem Notoro a od té doby byl používán jako zkušební loď.
Zdroje:
archiv autora; homepage2.nifty.com; hazegray.org; globalsecurity.org; theshiplist.com; military.sakura.ne.jp; homepages.fh-giessen.de; naval-history.net; earlyaviators.com; nihonkaigun.modellmarine.de