MiG-21F-13 0111

Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 0,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 747 příspěvků vloženo, 1995 editováno a 769 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

MiG-21F-13 0111

    Avatar

    Typ:
    Type:
    MiG-21F-13
    0111
    MiG-21F-13
    0111
    Výrobce:
    Manufacturer:
    Aero Vodochody Aero Vodochody
    Datum výroby:
    Date of production:
    XX.XX.1964
    Výrobní číslo letounu:
    Construction number:
    460111
    Číslo letounu:
    Serial number:
    0111
    Provozovatel:
    User:
    ČESKOSLOVENSKÁ SOCIALISTICKÁ REPUBLIKA CZECHOSLOVAKIA
    Pohonná jednotka:
    Engine:
    XX.XX.1964 - 26.9.1964 Tumanskij R-11F-300 / G33537046
    Výzbroj:
    Armament:
    XX.XX.1964 NR-30 / X
    Datum převzetí:
    Commissioned:
    9.9.1964
    Datum vyřazení:
    Written off:
    26.9.1964
    Vojenský útvar:
    Unit:
    9.9.1964 - 26.9.1964 11.slp 9.9.1964 - 26.9.1964 11st fighter regiment
    Útvarové označení:
    Unit marking:
    XX.XX.1964 - 26.9.1964 0111
    Poznámka:
    Note:
    9.9.1964 Přelet k útvaru
    26.9.1964 Sestřelen


    Průběh sestřelení:
    26.9.1964 odstartovaly ze 14:00 z letiště Žatec dva MiGy-21F-13 k provedení tzv. Čajky (úkolový let při kterém letouny představovaly cvičné cíle pro letectvo PVO spřáteleného státu) nad NDR. Velitelem dvojice byl pplk.Štefan Bolcha a na čísle s ním letěl v letounu MiGy-21F-13 0111 mjr.Václav Ohem.Oba letouny nastoupaly do výšky 13000 metrů (mjr.Václav Ohem letěl o 1000 metrů níže s odstupem 2-3 km za velitelem). Z letiště Merseburgu byl odstartován hotovostní MiG-21F zařazený do stavu sovětské 1.IAD. Stíhač byl naveden na zadní MiG na který měl provést zteč fotokulometem. Namísto toho došlo k odpálení jedné IR řízené střely R-3S,která MiG mjr.Ohema zasáhla do oblasti výtokové trysky. Pilot zaregistroval prudký pokles otáček motorů a s vědomím že došlo k pouhému vysazení motoru se pokusil dvakrát o jeho opětovné nahození. Poté co se letoun postupně dostal ve výšce 4500 metrů do polohy na zádech, provedl pilot katapultáž.
    Při vyšetřování se zjistilo že letoun byl napaden na přímý rozkaz velení 1.IAD, které byla sice "Čajka" ohlášena ale naše MiGy považovalo za skutečné narušitele (letouny měly dle dohody vypnuté palubní odpovídače IFF SRO-2).


    MiG-21F-13 0111 byl prvním ztraceným letounem tohoto typu v Československu


    Celkový nálet letounu v československém letectvu 10 hodin 40 minut
    9.9.1964 Transfered to unit
    26.9.1964 Shot down


    Analyse of accident:
    On 26.9.1964 at 14:00 took off two MiGs-21 from Žatec airbase as trainig formation for practices of East Germany anti aircraft defence. Leader of the formation was lt.col.Štefan Bolcha, second plane (this MiG-21F-13 no.0111) was piloted by maj.Václav Ohem.
    Both planes climbed to 13000 meters (second plane flew 1000 meters lower and 2000 - 3000 meters behind the leader) and fly over East Germany. From Merseburg airfield was scrambled soviet interceptor MiG-21F from 1st fighter division which was ordered to intercept czechoslovak planes and "attack" them byl photocamera. Unfortunatelly, soviet pilot fired one IR missile R-3S which hit second MiG to exhaust nozzle.maj.Ohem registered that engine has failed and he made two unsuccesful attemps for his restart.Because both attemps has failed, maj.Ohem escaped from plane by ejection seat in 4500 meters when plane turned over
    During investigation was found that command of 1st fighter division knew about this flight but they considered that this planes are real enemies (according the orders, their IFF SRO-2 were turned OFF).


    This MiG-21F-13 was first MiG-21F-13 which was lost in Czechoslovak air force


    Total flight time in Czechoslovak Air Force 10 hours 40 minutes
    Prameny:
    Reference:

    Literatura:
    Bibliography:
    Článek "Čajky" a sestřely mezi spojenci autora Radima Špalka uveřejněný na serveru www.valka.cz
    Článek “MiG-21/Ve znamení delty“ autora Radima Špalka uveřejněný na serveru www.valka.cz
    Article "Čajky" a sestřely mezi spojenci by Radim Špalek published on www.valka.cz
    Article “MiG-21/Ve znamení delty“ by Radim Špalek published on www.valka.cz
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/51400#195832Verze : 0
    Avatar

    Základní kamufláž
    Basic camouflage
    XX.XX.1964 - 26.9.1964 XX.XX.1964 - 26.9.1964
    Horní plochy:
    Upper surfaces:
    Barva kovu lakovaného bezbarvým lakem Natural metal finish
    Spodní plochy:
    Lower surfaces:
    Barva kovu lakovaného bezbarvým lakem Natural metal finish
    Provedení výsostných znaků
    National recognition marking
    --
    Trup:
    Fuselage:
    Standardní tříbarevný kruhový československý výsostný znak s modrým lemem na svislé ocasní ploše Standard tree-colour czechoslovak roundel with blue border on vertical fin
    Horní plochy křídel:
    Upper surfaces of wings:
    Standardní tříbarevný kruhový československý výsostný znak s modrým lemem Standard tree-colour czechoslovak roundel with blue border
    Spodní plochy křídel:
    Lower surfaces of wings:
    Standardní tříbarevný kruhový československý výsostný znak s modrým lemem Standard tree-colour czechoslovak roundel with blue border
    Označení letounu v rámci útvaru
    Unit marking
    --
    Trup:
    Fuselage
    --
    Horní plochy křídel:
    Upper surfaces of wings:
    --
    Spodní plochy křídel:
    Lower surfaces of wings:
    --
    Zvláštní a příležitostné označení letounu
    Special and individual marking
    - -
    Trup:
    Fuselage:
    --
    Horní plochy křídel:
    Upper surfaces of wings:
    --
    Spodní plochy křídel:
    Lower surfaces of wings:
    --
    Další informace --
    Poznámka:
    Note:
    --
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/51400#307900Verze : 0
    Avatar
    Výrobní (sériové) číslo: 460111
    Číslo motoru: G33537046
    Předání k útvaru: 9.9.1964 (11.slp)
    Zničen 26.9.1964
    Celkový nálet letounu 10:40



    Zdroje:
    vlastní záznamy a dokumentární materiály získané během aktivní služby v čs.letectvu
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/51400#210097Verze : 0