Typ: Type: | MiG-21MF | |
Výrobce: Producer: | Moskevský strojírenský závod Prapor práce, Moskva | |
Datum výroby: Date of Production: | 27.06.1971 | |
Výrobní číslo: Construction Number: | 964313 | |
Sériové číslo / imatrikulace: Serial Number / Registration Code: | DD.08.1971-15.10.1977 4314 | |
Datum vyřazení z provozu: Date of Decommissioning: | 15.10.1977 zničen při nehodě | 15.10.1977 destroyed in crash |
Poznámka: Note: | Zničen při katastrofě (15.10.1977), U 9.slp byl v době katastrofy technikem letounu npor.Jan Bosňák, K letecké nehodě došlo při plnění úkolu vyšší pilotáže. Letoun řízený majorem Moťkou narazil ve 14. minutě po vzletu do země 1,5 km západně obce Želeč. K nárazu došlo pod úhlem 30° rychlostí 1400-1500 km/h v levém náklonu 70-90°. Motor letounu pracoval v režimi FORSÁŽ. Letoun nejméně v posledních 10 vteřinách před nárazem do země nebyl řízen. Pilot neprovedl katapultáž, nevyslal o situaci žádnou zprávu. S řídícím létání korespondoval naposledy ve třetí minutě letu. Automatický registrátor parametrů byl při nárazu zničen, včetně jeho údajů. Pilot byl podle zdravotní dokumentace k plnění letového úkolu způsobilý.V jeho přípravě na let a v zabezpečení letu nebyly zjištěny nedostatky. Rovněž v přípravě techniky nebyly zjištěny nedostatky. Do organizace a řízení letové akce rušivě zasáhlo částečné omezení leteckého provozu v souvislosti s letem státní důležitosti. Vyšetřováním však nebyla prokázána souvislost tohoto omezení se zapříčiněním katastrofy. Soudně lékařská expertiza shledala u pilota fyzickou zátěž odpovídající buď plnému vypětí fyzických sil, nebo pasivnímu přetížení značným násobkem v průběhu letu, nevylučuje snížení práceschopnosti pilota v průběhu letu ze zdravotních příčin. Hlavní příčina katastrofy nemohla být zjištěna pro vysoký stupeň destrukce letounu, desintegrace těla pilota a nedostatek objektivních důkazů či svědectví o průběhu letu. Vyšetřovací komise se přiklání k závěru, že s největší pravděpodobností došlo pod vlivem velkého zatížení k selhání pilota ze zdravotních příčin. Opírá se o fakt, že pilot v poslední fázi letu nesnížil tah motoru vypnutím forsáže, což byl v dané situaci prvotní a nejjednodušší žádoucí úkon, že nevybíral letoun z klesání, neprovedl katapultáž, ani nepodal zprávu. | - |
Zdroje: Sources: | Článek “MiG-21/Ve znamení delty“ autora Radima Špalka uveřejněný na serveru www.valka.cz Gordon, Yefim; Dexter, Keith; Kommisarov, Dmitriy. Mikoyan MiG-21. Midland Publishing, Hinckley 2008. ISBN 978-1-85780-257-3. Якубович, Николай. Истребитель МиГ-21: Руссжкий Дух против фантомов, миражей и громовержцев ISBN 978-5-699-58827-5. Якубович, Николай. Боевые самолеты Микояна: Есть только МИГ... Яуза, Москва 2009. ISBN 978-5-699-34100-9. Беляков, Р.А.; Мармен, Ж. Самолеты МиГ 1939-1995. Авико Пресс, Москва 1996. ISBN: 5-86309-033-2. MiG-21, 4+ Publication, 1991 ruslet.webnode.cz www.leteckabadatelna.cz |