Satnik Ljudevit Bencetic
Nar. 26.12.1910 v Záhřebu.
Pilotní výcvik nastoupil u 7. VP v roce 1930, o dva roky později byl vyřazen jako vojenský pilot. Při vypuknutí války s Německem sloužil v neletové funkci u 12. Bazna Ceta Vazduhoplovnog Zavoda v Kraljevu.
V květnu 1941 vstoupil do vojenského letectva chorvatského státu, o dva měsíce byl povýšen do hodnosti nadporucnik.
Následovalo nasazení na východní frontě v řadách 15. letky JG 52, v rámci svého prvního turnusu dosáhl 14 potvrzených a jednoho nepotrvzeného sestřelu. Při svém druhém turnusu přidal jedno potvrzené a jedno nepotvrzené vzdušné vítězství. Do konce roku 1943 narostlo jeho skore na 250 bojových letů. Od července do září 1943 sloužil jako instruktor u JG 104.
Později sloužil u přepravní služby u Flugzeugüberführung Geschwader 1 ve Vídeňském Novém městě, než převzal velení 3./Kroatien Jagdgruppe 1 (později přejmenované na 3./JGr Kro) v prosinci. V únoru 1944 byl povýšen do hodnosti satnik. V září 1944 při zrušení většiny jednotek chorvatského letectva převzal velení nad 14.LJ létající na MS 406 v sestavě 5. Zrakoplovna Luka. Bencetic letěl několik protipartyzánských misí. V listopadu 1944 převzal velení 13. Zrakoplovno Jato operující z letiště u Bjelovaru. Bencetic se stal posledním skorujícím chorvatským stíhačem druhé světové války, když 23.4.1945 sestřelil východně od Záhřebu Mustang v barvách RAF.
Po válce prchnul do Rakouska, byl však vrácen Brity k odsouzení do Jugoslávie. Díky amnestii v červenci 1945 byl propuštěn, čehož využil k emigraci do západního Německa, kde žila jeho manželka – bývalá Luftwaffe helferin Hella Strampa. Později Ljudevit Bencetic změnil své jméno na Ludwig Stampa. Zemřel koncem roku 1980 v Mainz Kastel.
Zdroj: Croatian Aces od World War 2 – Osprey 49
Nar. 26.12.1910 v Záhřebu.
Pilotní výcvik nastoupil u 7. VP v roce 1930, o dva roky později byl vyřazen jako vojenský pilot. Při vypuknutí války s Německem sloužil v neletové funkci u 12. Bazna Ceta Vazduhoplovnog Zavoda v Kraljevu.
V květnu 1941 vstoupil do vojenského letectva chorvatského státu, o dva měsíce byl povýšen do hodnosti nadporucnik.
Následovalo nasazení na východní frontě v řadách 15. letky JG 52, v rámci svého prvního turnusu dosáhl 14 potvrzených a jednoho nepotrvzeného sestřelu. Při svém druhém turnusu přidal jedno potvrzené a jedno nepotvrzené vzdušné vítězství. Do konce roku 1943 narostlo jeho skore na 250 bojových letů. Od července do září 1943 sloužil jako instruktor u JG 104.
Později sloužil u přepravní služby u Flugzeugüberführung Geschwader 1 ve Vídeňském Novém městě, než převzal velení 3./Kroatien Jagdgruppe 1 (později přejmenované na 3./JGr Kro) v prosinci. V únoru 1944 byl povýšen do hodnosti satnik. V září 1944 při zrušení většiny jednotek chorvatského letectva převzal velení nad 14.LJ létající na MS 406 v sestavě 5. Zrakoplovna Luka. Bencetic letěl několik protipartyzánských misí. V listopadu 1944 převzal velení 13. Zrakoplovno Jato operující z letiště u Bjelovaru. Bencetic se stal posledním skorujícím chorvatským stíhačem druhé světové války, když 23.4.1945 sestřelil východně od Záhřebu Mustang v barvách RAF.
Po válce prchnul do Rakouska, byl však vrácen Brity k odsouzení do Jugoslávie. Díky amnestii v červenci 1945 byl propuštěn, čehož využil k emigraci do západního Německa, kde žila jeho manželka – bývalá Luftwaffe helferin Hella Strampa. Později Ljudevit Bencetic změnil své jméno na Ludwig Stampa. Zemřel koncem roku 1980 v Mainz Kastel.
Zdroj: Croatian Aces od World War 2 – Osprey 49