Typ: Type: | Mi-17 | |
Výrobce: Producer: | Kazaňský vrtulníkový závod | |
Datum výroby: Date of Production: | DD.10.1984 | |
Výrobní číslo: Construction Number: | 108M01 | |
Sériové číslo / imatrikulace: Serial Number / Registration Code: | 18.10.1984-19.12.2002 0801 19.12.2002-DD.MM.2005 3C-QSE DD.MM.2005-DD.MM.RRRR N25299 | |
Datum vyřazení z provozu: Date of Decommissioning: | DD.MM.RRRR neznámý | DD.MM.RRRR unknown |
Poznámka: Note: | Jedná se o vůbec první Mi-17 dodanou do Československa. Vrtulník byl v roce 1997 ostaven v LOK a je určen k rozebrání na náhradní díly. Vrtulník v roce 2001 odkoupila firma Realprogres od armády společně s vrtulníky 0804, 0806, 0810, 0813 a 0815. Ve spolupráci s firmou ČLS a specialisty výrobce vrtulníků do nich LOK při GO instaloval avioniku firmy Garmin s radiovýškoměrem firmy Rockwell Collins. Vrtulníky byly dokončeny do konce roku 2002. 0801 byl dokončen jako poslední, protože bylo potřeba dokoupit náhradní díly, které na něm během odstavení chyběly. V roce 2002 ho odkoupil státní podnik LOK. Je prodán armádě USA pro tajné služby a 19.12.2002 odvezen letounem An-124 na Island pod provizorní registrací 3C-QSE (Rovníková Guinea). V současné době (od roku 2005) létá pro AB SAD (Air Branch Special Activities Division), leteckou součást CIA, v Iráku pod označením N25299 v pískově žlutém zbarvení. Oficiálně ve vlastnictví firmy LLH Services. | This is the very first Mi-17 delivered to Czechoslovakia. The helicopter was built in LOK in 1997 and is intended for disassembly into spare parts. The helicopter was bought by Realprogres from the army in 2001 together with helicopters 0804, 0806, 0810, 0813 and 0815. In cooperation with ČLS and helicopter manufacturer specialists, LOK at GO installed Garmin avionics with a Rockwell Collins radio altimeter. The helicopters were completed by the end of 2002. 0801 was the last to be completed, because it was necessary to buy spare parts that were missing during the shutdown. In 2002, it was bought by the state-owned company LOK. He was sold to the US Army for secret services and on December 19, 2002, he was taken by plane An-124 to Iceland under the temporary registration 3C-QSE (Equatorial Guinea). It is currently (since 2005) flying for AB SAD (Air Branch Special Activities Division), an air component of the CIA, in Iraq under the designation N25299 in a sandy yellow color. Officially owned by LLH Services. |
Zdroje: Sources: | Марковский, В., Приходченко, И. Незаменимый Ми-8 - полвека в строю. Эксмо, Москва 2012. ISBN 978-5-699-57879-5. Мороз, Сергей. Многоцелевой вертолет Ми-8. Издательский центр Экспринт, Москва 2005. ISBN 5-94038-073-5. Михеев, В. Р. Московский вертолётный завод имени М. Л. Миля. Эксмо, Москва 2007. ISBN 5-98734-003-9. Якубович, Николай. Боевые вертолеты СССР и России. Эксмо, Москва 2013. ISBN: 978-5-699-61542-2. ruslet.webnode.cz russianplanes.net |