Il-14T 3148

     
Typ:
Type:
Il-14T
Výrobce:
Producer:
Avia n.p., závod Jiřího Dimitrova, Letňany /
Datum výroby:
Date of Production:
DD.MM.1959
Výrobní číslo:
Construction Number:
913148
Sériové číslo / imatrikulace:
Serial Number / Registration Code:
DD.MM.1959-22.08.1964 3148
Datum vyřazení z provozu:
Date of Decommissioning:
22.08.1964 zničen při nehodě
22.08.1964 destroyed in crash
Poznámka:
Note:
za snížené viditelnosti narazil do vrcholků stromů kóty 380 u obce Hůrka. zahynula šestičlenná osádka a čtyři cestující. -
Zdroje:
Sources:
http://www.khs.at/prag/43.htm
ruslet.webnode.cz
URL : https://www.valka.cz/Il-14T-3148-t53871#200286 Verze : 2
     
Stát:
Country:
Československá socialistická republika (1960-1990) Czechoslovak Socialist Republic (1960-1990)
Datum převzetí:
Commissioned:
DD.MM.1959
Datum vyřazení:
Decommissioned:
DD.MM.RRRR
Provozovatel:
Operator:
DD.MM.1959-22.08.1964 1. dopravní výsadkový letecký pluk
DD.MM.1959-22.08.1964 1st Transport Airborne Regiment
Označení:
Marking:
 
Taktické označení:
Tactical Marking:
DD.MM.1959-22.08.1964 3148
Výsostné znaky:
Aircraft Insignia:
DD.MM.1959-22.08.1964 standardní (high visibility)
DD.MM.1959-22.08.1964 standard (high visibility)
Zvláštní a příležitostné označení:
Special and Occasional Marking:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Kamufláž a zbarvení:
Camouflage and Color Scheme:
 
Kategorie:
Category:
DD.MM.1959-22.08.1964 standardní vojenská
DD.MM.1959-22.08.1964 standard military
Barvy:
Colors:
DD.MM.1959-22.08.1964 kov, stříbrná
DD.MM.1959-22.08.1964 metalic, silver
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
http://www.khs.at/prag/43.htm
ruslet.webnode.cz
URL : https://www.valka.cz/Il-14T-3148-t53871#601493 Verze : 1

Letecká katastrofa dne 22. srpna 1964




Srpen 1964 se do historie čs. letectva zapsal leteckou katastrofou při které vyhaslo hned 10 životů. V prostoru kóty 380 u obce Hůrka, došlo ke kontaktu letounu se stromy, v důsledku čehož se letoun zřítil. Stroj se po trati Přerov - Hranice na Moravě - Mošnov vracel z periodické technické prohlídky. Počasí bylo velice nepříznivé, mrholilo v nízké oblačnosti. Pilot přesto naléhal na dispečera o let ve výšce pouhých 100 metrů. V prostoru katastrofy pak dohlednost klesla pod 1 kilometr. Do toho byly vrcholy kopců kryty hustou mlhovinou. Výborně hodnocený pilot a instruktor, kapitán letounu, mjr. Emanuel Mikšík ani jeho posádka ve složení st. pilot kpt. František Teplý, letovod npor. Ladislav Antoš, radista npor. Zbyněk Flek palubní technik kpt. Jiří Juštík a st. pal. kontrolor kpt. Bohuslav Janke, tak let nezvládla. Zahynuli také všichni 4 pasažéři - technici útvaru. Ztráta letounu byla ohodnocena na 4 689 517,96 Kčs.


Zdroj:
Režňák, L.: Ocelový hřebec Mig-19 a československé letectvo 1958-1972, Cheb 2017. ISBN-978-80-7573-012-1.

Il-14T 3148 - Trosky letounu na místě katastrofy
(Režňák 2017, 345)

Trosky letounu na místě katastrofy
(Režňák 2017, 345)

URL : https://www.valka.cz/Il-14T-3148-t53871#724483 Verze : 4
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více