Rozhodl jsem se otevřít tuto diskusi kvůli tomu, že hodně pramenů se v tomto tématu rozchází.. Doufám že tohle téma už tady na serveru valka.cz nebylo rozebíráno
URL : https://www.valka.cz/Stihaci-Esa-RAF-t54207#200881
Verze : 0
Touto problematikou (i když vyčleněnou na letouny Spitfire) se zabývá tento článek
URL : https://www.valka.cz/Stihaci-Esa-RAF-t54207#200882
Verze : 0
Reklama
Co přesně myslíš tím, že hodně pramenů se v tomto tématu rozchází.. Udávané počty vítězství?
URL : https://www.valka.cz/Stihaci-Esa-RAF-t54207#200883
Verze : 0
No něco podobného se zde řešilo možná ti trochu pomůže tento příspěvek (lepší pročíst celé téma) :
URL : https://www.valka.cz/Stihaci-Esa-RAF-t54207#200889
Verze : 0
V onom příspěvku se několikrát říká, že u německých es se podařilo potvrdit jejich nároky po válce. To není zas tak úplně pravda a liší se to jednotku od jednotky a v různých časových obdobích. Asi nejlepším příkladem jsou JG 26 a JG 2. Zatímco u první se dá v období 1941-42 dohledat velká část jejich nároků, u JG 2 už to tak slavné není a moc to "nesedí". V druhé polovině války už to není moc přesné ani u JG 26. (neznám stav na východní forntě, ale asi to bude podobné) - důvodů je samozřejmě spousta. U RAF je situace obrácená, v letech 1941-42/43 nároky ztráty nesedí, poté už celkem dobře. Důvodu je opět hodně a jedním opravdu je, že stíhači RAF stříleli "špatně". V roce 1943 (asi, nejsem si přesně jist) byly založeny specialní školy letecké střelby, byl zaveden gyroskopický zaměřovač a výsledky se rapidně zlepšily. Celkově je tato problematika velmi složitá a já nejsem zastáncem poupravování oficiálně přiznaných "skór" pilotům. Badatelé by měli zjistit jak to je a uvést to ve své práci - např. pilot AA nárokje 5 sestřelů, podařilo se potvrdit jeden.
URL : https://www.valka.cz/Stihaci-Esa-RAF-t54207#200918
Verze : 0
Reklama
Ještě horší by mohlo být ověřování sestřelů u pilotů SSSR.Vzhledem k tomu že mnozí (např. Rečkalov) své sestřely prodávali nebo se započítávali jinému pilotovi tak by v tom by brzo mišmaš.Ostatně nedávno se měla objevit tabulka z které vyplývá že Kožedub byl v SSSR až na třetím místě.
URL : https://www.valka.cz/Stihaci-Esa-RAF-t54207#200928
Verze : 0
chtěl jsem spíš poukázat na pojem sestřel a vzdušné vítězství. Některé zdroje uvádí jedno a ostatní to druhé. Proto si myslím že některé zdroje se rozcházejí kvůli těmto dvoum pojmům, aspoň v některých případech si myslím.
URL : https://www.valka.cz/Stihaci-Esa-RAF-t54207#200929
Verze : 0
Citace - Darkfold :
Ostatně nedávno se měla objevit tabulka z které vyplývá že Kožedub byl v SSSR až na třetím místě.
samozřejmě záleží na metodice počítání (samostatné, společné sestřely)
kontroverzního Fedorova s jím uváděným počtem více jak stem sestřelů do toho nepočítám, protože různá přepočítávání a ověřování to redukují na polovinu.
Šestakov, Lev Lvovič 74 [29+45] (20+44,22+36,23+44)(8 SpCW) Bobrov, Vladimir Ivanovič 67 [43+24] (13+4 SpCW) Pokryškin, Alexandr Ivanovič 65 [59+6] (53+6, +2 OTG) Rečkalov, Grigorij Andrejevič 62 [56+6] (56+5,57) Kožedub, Ivan Nikitovič 62 (+2 P-51 Mustang at 1945)
obecně platí že i vzájemné porovnání mezi státy naráží na různá úsilí díky různým použitým metodikám oficiálních přiznávání sestřelů.
URL : https://www.valka.cz/Stihaci-Esa-RAF-t54207#200939
Verze : 0
Letos by měla v Rusu vyjít kniha jednoho z jejich předních historiků, kde by měla být aktualizovaná tabilka es podle archivních záznamů. A prý tam budou velké změny.
Myslím, že to používání různých termínu v tom nějaké zmatky opravdu dělá. U RAF to asi nejlépe vysvětlil historik John Foreman - zde se totiž mluví o nárocích (claims), tedy pilot přistál a řekl: nárokuji jeden letoun zničený a jeden poškozený, a když měl svědky, záznam z fotokulometu apod. byl mu NÁROK potvrzen. Nárok ovšem nemusí znamenat, že nárokované letadlo bylo sesteleno nebo poškozeno. To si myslím, že je právě práce badatelů/historiků, kteří by to měli potvrdit nebo vyvrátit. Něměli by ale hýbat s pilotovým "skérem".Takže, když má. např Boyd 15+3-5+1-4 vítězství, znaménáto vlastně, že má 15+3-5+1-4 potvrzených nároků (ve skutečnosti nemusel nic trefit) A podobé to bude u všech letectev, jen podmínky potvrzení nároku jsou jiné, podle mě (až na pár vyjímek) neměli piloti důvod si něco vymýšlet.
A to porovnání mezi státy je opravdu nemožné, např. Francouzi sčítali jisté i pravděpodobné, v Bulharsku byl např. čtyřmotorový letoun za tři vítězství (spíš body) atd.
URL : https://www.valka.cz/Stihaci-Esa-RAF-t54207#200945
Verze : 0
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.