Jak-23 0101

     
Typ:
Type:
Jak-23
Výrobce:
Producer:
Tbiliský letecký závod č. 31 G. Dimitrova, Tbilisi /
Datum výroby:
Date of Production:
DD.MM.1950
Výrobní číslo:
Construction Number:
10101
Sériové číslo / imatrikulace:
Serial Number / Registration Code:
DD.12.1950-DD.12.1950 0101
DD.12.1950-22.10.1952 KR-10
22.10.1952-07.05.1953 HF-10
07.05.1953-01.11.1954 IF-10
01.11.1954-DD.MM.1956 HX-51
Datum vyřazení z provozu:
Date of Decommissioning:
DD.MM.1956 zrušen a předán do muzea
DD.MM.1956 decommisioned and transferred to museum
Poznámka:
Note:
Dne 19.6.1952 vysadil za letu motor - příčinou byl vadný regulátor paliva. -
Zdroje:
Sources:
Gordon, Y.; Komissarov, D.; Komissarov, S. OKB Yakovlev: A History of the Design Bureau and its Aircraft. Midland Publishing, Hinckley 2005. ISBN 1-85780-203-9.
Gunston, Bill; Gordon, Yefim. Yakovlev Aircraft since 1924. Putnam Aeronautical Books, London 1997. ISBN 0-85177-872-0.
Gordon, Yefim. Early Soviet Jet Fighters. Midland Punlishing, Hinckley 2002. ISBN 1-85780-139-3.
Krumbach, J.; Vraný, J.; Hurt, Z. Ilustrovaná historie letectví: Avia BH-21, Jakovlev Jak-15, -17 a -23, Supermarine Spitfire Mk.IX a XVI. Naše vojsko, Praha 1986.
ruslet.webnode.cz
URL : https://www.valka.cz/Jak-23-0101-t54446#209957 Verze : 3
     
Stát:
Country:
Československá republika (1944-1960) Czechoslovak Republic (1944-1960)
Datum převzetí:
Commissioned:
DD.12.1950
Datum vyřazení:
Decommissioned:
DD.MM.1956
Provozovatel:
Operator:
DD.12.1950-01.06.1951 5. stíhací letka
01.06.1951-01.10.1951 Proudové výcvikové středisko letectva
01.10.1951-07.05.1953 1. letka
07.05.1953-01.10.1953 51. letecký stíhací pluk
01.10.1953-01.11.1954 7. letecký stíhací pluk
01.11.1954-DD.MM.1956 3. stíhací letecký pluk
DD.12.1950-01.06.1951 5th Fighter Squadron
01.06.1951-01.10.1951 Air Force Jet Training Centre
01.10.1951-07.05.1953 1st Squadron of 11th Air Fighter Regiment
07.05.1953-01.10.1953 51st Air Fighter Regiment
01.10.1953-01.11.1954 7th Air Fighter Regiment
01.11.1954-DD.MM.1956 3rd Fighter Air Regiment
Označení:
Marking:
 
Taktické označení:
Tactical Marking:
DD.12.1950-DD.12.1950 0101
DD.12.1950-22.10.1952 KR-10
22.10.1952-07.05.1953 HF-10
07.05.1953-01.01.1954 IF-10
01.11.1954-DD.MM.1956 HX-51
Výsostné znaky:
Aircraft Insignia:
DD.12.1950-DD.MM.1956 standardní (high visibility)
DD.12.1950-DD.MM.1956 standard (high visibility)
Zvláštní a příležitostné označení:
Special and Occasional Marking:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Kamufláž a zbarvení:
Camouflage and Color Scheme:
 
Kategorie:
Category:
DD.12.1950-DD.MM.1956 standardní vojenská
DD.12.1950-DD.MM.1956 standard military
Barvy:
Colors:
DD.12.1950-DD.MM.1956 kov, stříbrná
DD.12.1950-DD.MM.1956 metalic, silver
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Gordon, Y.; Komissarov, D.; Komissarov, S. OKB Yakovlev: A History of the Design Bureau and its Aircraft. Midland Publishing, Hinckley 2005. ISBN 1-85780-203-9.
Gunston, Bill; Gordon, Yefim. Yakovlev Aircraft since 1924. Putnam Aeronautical Books, London 1997. ISBN 0-85177-872-0.
Gordon, Yefim. Early Soviet Jet Fighters. Midland Punlishing, Hinckley 2002. ISBN 1-85780-139-3.
Krumbach, J.; Vraný, J.; Hurt, Z. Ilustrovaná historie letectví: Avia BH-21, Jakovlev Jak-15, -17 a -23, Supermarine Spitfire Mk.IX a XVI. Naše vojsko, Praha 1986.
ruslet.webnode.cz

Jak-23 0101 - S-101 HX-51

S-101 HX-51

Web autora : https://www.airplanephoto.net/hkpmprostejov/jak-23/img00004.htm

URL : https://www.valka.cz/Jak-23-0101-t54446#201363 Verze : 3
Kbely 2009, vlastní foto
Jak-23 0101 -


Jak-23 0101 -


URL : https://www.valka.cz/Jak-23-0101-t54446#318846 Verze : 0
.
Jak-23 0101 - Zdroj:
https://www.facebook.com/photo/?fbid=1217091982136257&set=pcb.319762422818179

Zdroj:
www.facebook.com

URL : https://www.valka.cz/Jak-23-0101-t54446#682032 Verze : 0

Diskuse

Myslím, že co se týká letounu výrobního čísla 10101 tak v tom máte trochu hokej. Doporučuji článek v HPM 9/2001 a tabulku v HPM 7/2003. Myslel jsem, že uvádíte pouze označení se kterými byly letadla v provozu. Kde jste viděli na Jaku 23 označení HF?
URL : https://www.valka.cz/Jak-23-0101-t54446#209902 Verze : 0
Co se výrobního (evidenčního) čísla týče tak toto mi zatím není přesně známo protože v literatuře jsou uváděny pro stejné číslo obě označení.Bylo by možné toto opravit/doplnit dle vámi zmíňených publikací (nejsou mi přístupné)?


Ad HF.Dle knihy S.Vystavěl:11.stíhací INVAZNÍ obdržely Jaky (s vyjímkou KR-12 zničeného při katastrofě) označení HF-XX rozkazem ke dni 22.10.1952 (strana 33).Nepředpokládám že by na trupech zůstaly původní kódy KR
URL : https://www.valka.cz/Jak-23-0101-t54446#209919 Verze : 0
Jediné co je jisté, že letoun 10101 nesl označení HX - 51. je to ten co je dnes v muzeu. Další jistota je, že s tímto označením sloužil v Brně. Počátkem šedesátých let byl z přerovského vojenského letiště (kde zřejmě zůstal po opravě) převezen na sportovní letiště v Kroměříži kde byl do roku 1967. Byl to jen drak bez motoru. Pak jej převzalo v muzeum v Praze. Označení HF sice měly letouny mít, ale neexistuje jediný důkaz, že tomu tak skutečně bylo. Zbytek po víkendu
URL : https://www.valka.cz/Jak-23-0101-t54446#209927 Verze : 0
Problém je že číslo letounu co je v muzeu není původní (letoun byl přemalován,důvody mi nejsou známy).HX-51 ve skutečnosti nesl letoun 10102


Poprosím S.Vystavěla ať se sem k problematice označení HF,IR a HX vyjádří a uvede to na pravou míru
URL : https://www.valka.cz/Jak-23-0101-t54446#209929 Verze : 0
O změně označení S-101 z "KR" na "HF" existuje opis TR velitele 11. lp č. 57/52 z 22.10.1952 o přidělení letounů mechanikům do rojů s novým označřením příslušnosti v souladu s předpisem čj, 0047684 MNO-VL ze 4.9.1952. Opis pořídil pracovník VÚA ještě před "potopou v srpnu 2002" a poskytl mě jej.
Spolu s "přidělením" S-101 pro 1. a 2. roj (bez zničeného ev.č. 10103!) je poprve zaznamenán i první CS-102 s kódem JH-01, C-2.753 - HF-27, C-2.537 - HF-28; C-2.786 - KF-48 a C-2.807 - KF-49 u 3. roje. (Viz. "11. stíhací INVAZNÍ" str. 33)
URL : https://www.valka.cz/Jak-23-0101-t54446#209940 Verze : 0
Nedaří se mě dokončit..
Že došlo ke změně, potvrdil VL. Muras (st.technik letky) - HIL/ náč. ILS VL a PVOS,
A. Kopka (technik roje) a J. Křížek (mechanik HF-19).


Článek M.Irry vznikl PŘED tím, než byly známy informace pracovníků VÚA (Dr. Minařík, Dr. Šlosar).


V květnu 1953 "přešel" - spolu s předáním S-101 do Mladé J. Březina a stal se velitelem 51. lp (od podzimu 7. lsp) a taky V. Muras jako st. technik 1. letky.


Do Brna "předali" koncem října 1954 10 letadel S-101 KE 3. slp...
URL : https://www.valka.cz/Jak-23-0101-t54446#209954 Verze : 0
Evidenční čísla u přiřazených kódů" existují a určitě souhlasí pro 11. lp.
"Číslování" u 51./7. lp není spolehlivě dokladováné - vychází však z tehdejšího "úzu":
IR-10 měl velitel letky, dále postupně. Tento letoun s číslem 10101 uvedl Vl. Muras, protože to byl v MLADÉ "JEHO" letoun. Ostatní že "šly postupně".
Brno ???
URL : https://www.valka.cz/Jak-23-0101-t54446#209961 Verze : 0
Číslo 10101 a označení HX - 51 je určítě původní, pamatuji si ho a je doloženo na fotkách z roku 1961. To že v muzeu je přemalovaný HX - 57 na 51 jsou báchorky. Ta mašina je původní, v roce 1968 prodělala opravu v Přerově. Byly doplněny chybějící věci jako např. motor, budíky, kryt kabiny atd. atd. Pokud je označení HF dokladováno v let. zápisníku či někde jinde tak se omlouvám. Nové věci vyplavávají na povrch neustále.
URL : https://www.valka.cz/Jak-23-0101-t54446#209962 Verze : 0
K tomu HX-51 jak jsem koupil tak prodávám.Je to uvedeno v Triádě na stránkách 70-71 (je tam i fotka HX-57 s viditelným označením před budovou VHU odkud byl údajně přemístěn do Kbel a zde při renovaci přemalován).


Poprosil jsem ICEho aby se ve Kbelích poptal jak to nakonec doopravdy bylo.
URL : https://www.valka.cz/Jak-23-0101-t54446#209963 Verze : 0
Vdobě kdy stál HX - 57 v Praze tak HX - 51 stál v Kroměříži. Bohužel se dodnes nenašel nikdo kdo věděl výr. č. 57. Jinak foto z Kroměříže jsou k nahlédnutí na www.czfree-ol.cz
URL : https://www.valka.cz/Jak-23-0101-t54446#209965 Verze : 0
Přidávám úryvek z knihy "Chlapci létejte pomalu a při zemi" o historii letišti v Kroměříži, který vysvětlí kterak se objevil Jak 23 na sportovním letišti.
„Únos“ Jakovleva 23
V Československu byly zařazeny k vojenskému letectvu v roce 1949 do výzbroje letouny Jak-23, tenkrát také označované S-101, a to v počtu dvanácti kusů. Ve výzbroji ale nebyly dlouho, počátkem padesátých let byly nahrazeny letouny MiG-15. Asi osm nebo devět strojů bylo poté údajně prodáno do Polska. U nás v republice podle dostupných údajů zůstaly dva: HX-51 (drak s číslem na směrovce S 101 - 10.101) na vojenském letišti v Přerově a HX-57, umístěný na nádvoří Vojenského historického ústavu. Ten byl ale ještě před vznikem Muzea letectví sešrotován.
HX-51 se ocitl v roce 1961 na kroměřížském letiště. Hlavním aktérem celé akce „únosu“ (dnes, kdy už je vše promlčené, by se dalo říct, že to letadlo normálně čmajzli) byl místní plachtař Vladimír Procházka, člověk, který také kromě jiného měl na starosti veškeré technické aparáty, které se kdy na letišti vyskytly.
Dospěl k závěru ne zcela nepodobnému osudu radiostanice: zde bude pro daný letoun důstojnější místo, než v Přerově - před prodejnou Arma. Vzal si z práce vojenskou Tatru 111, k ní Pragu RN z letiště a vyrazil s dalšími členy aeroklubu „na lup“ do Přerova na letiště. Naši „únosci“ drak rozebrali, trup naložili na Tatru, křídla na Pragovku. Motor a přístrojové vybavení bylo již dříve vojáky vymontováno. Pak už nic nebránilo, aby vyrazili směrem k domovu.
Dalo by se říci, že „lup“ dokonce nikdo ani moc nesháněl, natolik bylo jednání únosců suverénní. Po příjezdu na letiště stroj smontovali a postavili vedle hangáru nedaleko pomníčku Koubka a Kotka. Byli příjemně překvapeni, když při ukládání letadla na sokl postřehli šplouchání. Zjistili, že v nádržích zůstalo přes dvě stě litrů kerosenu čili leteckého petroleje. Velmi se potom hodil na různé údržbářské práce.
Jak-23 v dalších létech sloužil kroměřížským klukům k „létání“ s balíkem slámy pod zadkem místo padáku, aby viděli ven.
Také za pěkného počasí se na křídlech krásně opalovalo a když už se to nedalo vydržet, vlezlo se pod křídlo do stínu. Odtud se poklidně sledoval cvrkot na letišti. Takže tak se ocitl na místním letišti „tryskáč“, který byl jako typ prvním proudovým letounem, který sloužil v naší armádě.
URL : https://www.valka.cz/Jak-23-0101-t54446#210388 Verze : 0
S časovým odstupem si dovolím "vrátit" ke službě a označování letounů Jak-23/S-101 v čs. letectvu:


(Všechny byly dodány v bednách v prosinci 1950 ke Stíhací letce 5 do Mladé - (od 01.01.1951 "přejmenované na 5. slt) po smontování od konce března první seznamovací lety)


1. Letouny byly po celou dobu jejich služby označeny v souladu nařízením S-101 (původní ozn. - v tomto případě Jak-23 platilo až od r. 1956, tedy po jejich vyřazení a je tedy fakticky špatně).



2. Průběh služby:


a) 5. stíhací letka 01.01.1951-31.05.1951
ozn. KR-10 (typové číslo S-101-10101), KR-11 (typové číslo S-101-10102),až KR-20, (typové číslo S-101-101..)



b) Proudové výcvikové středisko letectva 01.06.1951-30.09.1951
ozn. KR-10 až KR-20


c) 11. letecký stíhací pluk proudový 01.10.1951-07.05.1953
ozn. KR-10 až KR-20 01.10.1951-DD.10.1952
ozn. HF-10, HF-11, HF-13 až HF-20 DD.10.1952-07.05.1952


Proč "létaly" S-101 až do podzimu 1952 s "kódy" 5. slt/PVSL?
Zatím, co ostatní letecké pluky 3. ld (1.,5., 8. lp) měly pro ozn příslušnost znaky již z "minulosti", nově vzniklé pluky, podřízené 15. leteckému sboru
(jednalo se postupně o 11.,15.,9.,17.,16.,19. lspp) "dostaly" přidělené "kódy" pro letouny až v souladu s předpisem
"čj.0047684 MNO-VL ze 4. září 1952-rozpoznávací znaky letadel - přidělení 15. leteckému sboru".


V tomto "mezidobí" ani letadla S-102, která dostal 11. lsp v závěru r. 1951 a 01.04.1952 předal 15. lsp neměla "kódy" ozn. příslušnosti ( stejně jako C-2 "Arada")


Proto se mohlo stát, že ještě 15.10.1952 tragicky zahynuvší ppor. Čermák "letěl" v KR-12 (S-101-10103).

Ve výše uvedeném TR č. 57/52 je jmenovitě uveden celý technický sestav - mj.:
Starší technik letky: strš. Muras Vladimír


Přidělení letounů mechanikům:
HF-10 rt. Škorpík Jaroslav
HF-11 strš. Daniel Václav
HF-13 rt. Polášek Jiří
HF-14 strš. Frolek Jan
HF-15 strš. Jamrich Miloslav
HF-16 rt. Novák František
HF-17 strš. Buštík Miroslav
HF-18 rt. Málek František
HF-19 rt. Krížek Ján (ještě žije v Žatci)
HF-20 rt. Chlebo Jaroslav


Koncem dubna 1953 byla zrušena "hotovost" v Chebu.


07.05.1952 "přeletly" do Mladé k 51. leteckému stíhacímu pluku proudovému - jeho 1. letce (ozn. IF-xx).
(Od 01.10.1953 přečíslován na 7. lspp)




Zdroj: VÚA/VHA Praha
Vlastní archiv a sdělení "pamětníků"
URL : https://www.valka.cz/Jak-23-0101-t54446#376275 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více