Vickers F.B.12C

     
Název:
Name:
Vickers F.B.12C Vickers F.B.12C
Originální název:
Original Name:
Vickers F.B.12C
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1917-DD.MM.1917 Wells Aviation Co. Ltd., Chelsea /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1917-DD.MM.1917
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
18
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.06.1916 F.B.12
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
420 kg 927 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
656 kg 1447 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
9.07 m 29ft 9in
Délka:
Length:
6.65 m 21ft 10in
Výška:
Height:
2.62 m 8ft 7in
Plocha křídla:
Wing Area:
22.02 m2 237 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Le Rhône 9Ja o výkonu 81 kW nebo
Gnome 9B o výkonu 74 kW/100 k nebo
Anzani 10 o výkonu 74 kW/100 k
dvoulistá dřevěná vrtule
Le Rhône 9Ja, power 108 hp or
Gnome 9B, power 99 hp or
Anzani 10, power 99 hp
two-bladed wooden propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
118 l 26 Imp gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
140 km/h v 1981 m 87 mph in 6500 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
18.5 min do 3048 m 18.5 min to 10000 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
4420 m 14500 ft
Dolet:
Range:
? km ? mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x pevný 7,7mm kulomet Lewis 1x fixed .303 Lewis machine gun
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Andrews, C.F., Morgan, E.B. Vickers Aircraft since 1908. Putnam Aeronautical Books, London 1988. ISBN 0 85177 815 1.
Munson, Kenneth. Aircraft of World War I. Ian Allan, London 1967. ISBN 0-7110-0356-4.
Lamberton, W. M. Fighter Aircraft of the 1914-1918 War. Harleyford Publications Ltd, Letchworth 1960.
www.aviastar.org
worldatwar.net

Vickers F.B.12C -


URL : https://www.valka.cz/Vickers-F-B-12C-t54891#377605 Verze : 0
Jedním z pokračovatelů známého Gunbusu F.B.5 byl i tento typ, vytvořený v roce 1916 jako náhrada za stíhací typy s tlačnými motory D.H.2 a F.E.8. Velkou výhodu proti těmto strojům měl představovat devítiválcový hvězdicový motor Hart, na kterém od počátku války spolupracoval Vickers s firmou Hart Engine Company, s předpokládaným výkonem 112 kW. Fighting Biplane 12 měl také tlačné uspořádání, s jednomístnou gondolou kruhového průřezu umístěnou na vzpěry mezi křídla a konstrukcí převážně z ocelových trubek. Zpoždění ve vývoji motoru vedly k tomu, že do rozestavěného prototypu byl dočasně umístěn použitý motor Le Rhône o 60 kW. V této podobě F.B.12 v červnu 1916 poprvé vzlétl a výkony, s motorem o skoro polovičním výkonu, byly prachbídné. Byl proto přestavěn pro motor Gnome "Monosoupape" o 75 kW, při této příležitosti také došlo k úpravě podvozku, jehož přední vzpěry byly nyní místo do spodního křídla ukotveny do trupové gondoly před křídly, a změn doznala i křídla, nyní s větším rozpětím a více hranatými konci. V této podobě byl v prosinci 1916 jako F.B.12A poslán k operačním zkouškám do Francie, kde se ukázal být na stejné úrovni jako výše zmíněné D.H.2 či F.E.8 - což byl ovšem pro typ, který je měl nahradit, špatný výsledek.
Vznikl proto stroj F.B.12B, který konečně dostal statický hvězdicový motor Hart a křídla o zvětšeném rozpětí. Dokončen byl v lednu 1917, ale vzápětí byl zničen při havárii, což vedlo i k zastavení vývoje motoru Hart. Mezitím byla v listopadu 1916 u firmy Wells z Chelsea zadána zakázka na výrobu 50 strojů (A7351-A7400), označených F.B.12C a lišících se od 12B kromě motorů také plochými boky pilotní gondoly a zvětšenými ocasními plochami. K jejich pohonu byly použity snad všechny dostupné motory, A7351 tak dostal 82kW Le Rhône, další stroj 75kW Anzani, jiné pak Gnomy. Dokončeno bylo nakonec pouhých 18 strojů, testovaných v Martlesham Heath mezi květnem a červencem 1917, a testy ukázaly nedostatečnou ovladatelnost při nízkých rychlostech, špatné podélné ovládáný a další problémy. Bylo kritizováno také umístění kulometu kvůli obtížnému vyměňování bubnového zásobníku. V té době již přicházely nové stíhačky s tažnými motory a mnohem lepšímy výkony a vývoj a výroba F.B.12 byla proto ukončena. Jeden stroj pravděpodobně určitou dobu létal u peruti Home Defence.

Zdroje se rozcházejí, kdo vlastně stavěl oněch 18 sériových strojů: kniha Vickers Aircraft since 1908 uvádí právě firmu Wells, ovšem podle Fighter Aircraft of the 1914-1918 War byly F.B.12C postaveny Vickersem ve Weybridge a Wells naopak postavil prototyp F.B.12B.

Zdroj:
Andrews, C.F., Morgan, E.B. Vickers Aircraft since 1908. Putnam Aeronautical Books, London 1988. ISBN 0 85177 815 1.
Munson, Kenneth. Aircraft of World War I. Ian Allan, London 1967. ISBN 0-7110-0356-4.
Lamberton, W. M. Fighter Aircraft of the 1914-1918 War. Harleyford Publications Ltd, Letchworth 1960.
www.aviastar.org
worldatwar.net
http://www.airwar.ru/enc/fww1/fb12.html
URL : https://www.valka.cz/Vickers-F-B-12C-t54891#377609 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více