SOV - BTR-152 (prehľad verzií)

Pokud se týče jednotlivých variant kolového obrněného transportéru BTR-152, byly vyráběny následující:
BTR-152 (ZiS-152) – 1950, obrněný transportér na podvozku nákladního automobilu ZIS-151, bez navijáku a dosud bez systému centrálního huštění pneumatik, shora zcela otevřená korba s možností jejího zakrytí plachtou v případě nepříznivého počasí. 4923 ks.
BTR-152B – 1952, mobilní dělostřelecké kontrolní stanoviště, prototyp.
BTR 152V – 1955, vozidlo se systémem centrálního huštění pneumatik, s vnějším vedením tlakového vzduchu trubičkami v typických „pantografech“ z podběhu k náboji kola, shora zcela otevřená korba s možností jejího zakrytí plachtou v případě nepříznivého počasí. 2904 ks.
BTR-152V1 - 1958, vozidlo se systémem centrálního huštění pneumatik, s vnitřním vedením tlakového vzduchu do nábojů kol, shora zcela otevřená korba s možností jejího zakrytí plachtou v případě nepříznivého počasí. 611+ ks.
BTR-152A – 1952, vozidlo na podvozku BTR-152, zástavba protiletadlové výzbroje 2 x 14,5 mm KPV (ZPU-2)
BTR-152D – 1952, prototypy se čtyřhlavňovým 14,5mm kulometem ZTPU-4.
BTR-152Je – 1955, vozidlo na podvozku BTR-152V, zástavba protiletadlové výzbroje 2 x 14,5 mm KPV (ZPU-2)
BTR-152K – 1957, vozidlo na podvozku BTR-152V s obvyklou výškou korby, shora krytou mírně lomeným stropním pancířem s podélnými obdélníkovými příklopy v řadě za sebou. pravděpodobně jen prototypy nebo ověřovací série.
BTR-152K1 – 1959, obdoba BTR-152K na podvozku BTR-152V1. Postaveno 245 ks v ZIL a další v Brjanském automobilovém závodě.
BTR-152S – 1955, vozidlo odvozeno od BTR-152V, velitelská varianta s vysokým stripem a radiostanicí R-118. 272 ks.
BTR-152S1 – 1959, obdoba BTR-152S na podvozku BTR-152V1. 65 ks ZIL.
BTR-152I – 1956, velitelské ovozidlo pravděpodobně shodné s BTR-152S, ale s jinou radiostanicí. Pravděpodobně jen nepatrné množství na podvozku BTR-152V1.



Další varianty, které vznikly úpravou kořistního materiálu v Izraeli (ať již jde o vozidla syrského či egyptského původu) je nutno považovat za varianty, vyskytující se ve velmi omezeném počtu. Tak vznikala např. vozidla dílenská či vyprošťovací, protiletadlová (více variant, např. s věží TA-20 se 2 x 20 mm kanóny Polsten, případně 4 x 12,7 mm kulomety nebo se ZU-23-2) a spojovací
URL : https://www.valka.cz/SOV-BTR-152-prehlad-verzii-t55578#150995 Verze : 1
protiletadlová verze
SOV - BTR-152 (prehľad verzií) -


URL : https://www.valka.cz/SOV-BTR-152-prehlad-verzii-t55578#46810 Verze : 0
Vyprosťovacia verzia
SOV - BTR-152 (prehľad verzií) -


URL : https://www.valka.cz/SOV-BTR-152-prehlad-verzii-t55578#137814 Verze : 0
Přiloženy nákresy variant, bohužel, ten nejhezčí a nejpodrobnější scan nevyšel - a proto nevidíte to, co tu prostě není.
Na pláncích:
BTR-152 (původní OT bez navijáku a systému centrálního huštění pneumatik),
BTR-152V1 (vozidlo s navijákem a systémem centrálního huštění pneumatik s vnitřním vedením tlakového vzduchu k nábojům kol)
BTR-152K1 (vozidlo s pancéřovým stropem bojového prostoru)
SOV - BTR-152 (prehľad verzií) -


SOV - BTR-152 (prehľad verzií) -


SOV - BTR-152 (prehľad verzií) -


URL : https://www.valka.cz/SOV-BTR-152-prehlad-verzii-t55578#151000 Verze : 0
Přiloženy mně dostupné snímky jednotlivých variant kolového OT BTR-152, konkrétně:
BTR-152V (vozidlo se systémem centrálního huštění pneumatik s vnějším vedením tlakového vzduchu prostřednictvím "pantografů" zpod podběhů k nábojům kol) - (2 snímky)
BTR-152V1 (vozidlo se systémem centrálního huštění pneumatik s vnitřním vedením tlakového vzduchu k nábojům kol)
BTR-152K1 (vozidlo s pancéřovým stropem bojového prostoru a se stropními příklopy v jedné řadě za sebou)
BTR-152S (vozidlo - pohyblivé velitelské stanoviště se zvýšenými stěnami bojového prostoru a s pancéřovým stropem)
SOV - BTR-152 (prehľad verzií) -


SOV - BTR-152 (prehľad verzií) -


SOV - BTR-152 (prehľad verzií) -


SOV - BTR-152 (prehľad verzií) -


SOV - BTR-152 (prehľad verzií) -


URL : https://www.valka.cz/SOV-BTR-152-prehlad-verzii-t55578#151006 Verze : 1
BTR-152Ju1 (БТР-152Ю1)- exportná verzia určená pre "južné" (púštne) oblasti (Afrika)
BTR-152T1 (БТР-152Т1)- exportná verzia určená pre tropické oblasti (Afrika)
BTR-152E1 (БТР-152Э1)- exportná verzia dodaná v roku 1956 v počte 60 ks do Egypta
BTR-152S1 (БТР-152С1) - verzia veliteľského vozidla (velenie a spojenie), vyrobená v počte 65 ks v roku 1959.
R-118AM "Stadion" (Р-118АМ "Стадион") - rádiostanica


Prototypy (bez sériovej výroby)
BTR-152B (БТР-152Б) - prototyp vozidla na velenie a riadenie paľby delostrelectva, vyrobený v roku 1953
BTR-152V2 (БТР-152В2) - prototyp vozidla na podvozku ZIL-130 (ЗИЛ-130) a motorom ZiL-152FM (ЗиЛ-152ФМ)
BTR-E152V (БТР-Э152В) - prototyp vozidla s pohonom 6x4 a rovnomerným rozložením osí
BTR-152K2 (БТР-152К2) - prototyp vozidla na podvozku ZIL-130 (ЗИЛ-130) a motorom ZiL-152FM (ЗиЛ-152ФМ)
BTR-152S2 (БТР-152С2) - prototyp vozidla na podvozku ZIL-130 (ЗИЛ-130) a motorom ZiL-152FM (ЗиЛ-152ФМ)





Celkom bolo za 13 rokov výroby vyrobených 12421 sériových vozidiel.
URL : https://www.valka.cz/SOV-BTR-152-prehlad-verzii-t55578#259199 Verze : 0
BTR-152 boli zavedené vo výzbroji nasledovných štátov:
Albánsko
Angola
Afganistan (10 ks)
Čína
Egypt
Etiópia
Guinea (6 ks)
Izrael
India
Irak (10 ks)
Irán (320 ks)
Jemen
Kambodža (Kampučia)
Kongo (20 ks)
Kuba
Kórejská ľudovodemokratická republika (10 ks)
Laos (40 (30)* ks)
Mali (8 (10)* ks)
Mozambik (60 (100)* ks)
Namíbia (6 (10)* ks)
Nikaragua (100 (102)* ks)
Sýria (10 ks)
Sudán (90 ks)
Seychelské ostrovy (4 ks)
Stredoafrická republika (4 ks)
Srí Lanka (10 ks)
Tanzánia (66 ks)
Rovníková Guinea (8 (10)* ks)
Vietnam (200 ks)


V niektorých krajinách boli dodané BTR-152 ďalej upravované. Napr. v Egypte a Afganistane boli niektoré BTR-152 prezbrojené na protilietadlovú variantu používajúcu štvoricu v Československu vyrobených guľometov DŠK (na jednej lafete). Niektoré štáty vyzbrojili BTR-152 protilietadlovým dvojkanónom ZU-23. V Jemene boli BTR-152 prezbrojené americkým 6-hlavňovým 20 mm kanónom M61 Vulcan.


Zdroj: www.militaryparitet.com ,Военные машины 56, http://www.army-guide.com/rus/product1120.html *
URL : https://www.valka.cz/SOV-BTR-152-prehlad-verzii-t55578#259204 Verze : 1
Pokus o zavedenie BTR-152 do výzbroje ČSĽA


V roku 1956 bolo zo ZSSR objednané jedno vozidlo BTR-152V, ev.č. 535521. Dodané bolo v roku 1957. Bol podrobené skúškam a porovnávané s transportérom HAKO čs. výroby. Skúšky prebiehali v priebehu roku 1957.


Plánovaná výroba OT-64 dala podnet k tomu aby BTR-152 nebolo zaradené do výzbroje ČSLA.


Nepodarilo sa zistiť kde skončil skúšaný stroj, predpokladá sa, že bol po určitej dobe zošrotovaný.



Celý priebeh skúšok, ich výsledky, je popísaný v citovanom článku




Zdroj : DUBÁNEK Martin, Mgr. Skúšky obrneného transportéru BTR-152 v Československu - ATM, roč. 2009, č. 10, str. 66 - 67, ISSN 1802-4823
URL : https://www.valka.cz/SOV-BTR-152-prehlad-verzii-t55578#376096 Verze : 0
BTR-152 v muzeu Věrchnjaja Pyšma





Zdroj: archiv autora
SOV - BTR-152 (prehľad verzií) -


SOV - BTR-152 (prehľad verzií) -


URL : https://www.valka.cz/SOV-BTR-152-prehlad-verzii-t55578#376541 Verze : 0
Památník a muzeum Obrněného sboru, Latrun vlastní foto, 2017
SOV - BTR-152 (prehľad verzií) -


SOV - BTR-152 (prehľad verzií) -


SOV - BTR-152 (prehľad verzií) -


SOV - BTR-152 (prehľad verzií) -


URL : https://www.valka.cz/SOV-BTR-152-prehlad-verzii-t55578#586989 Verze : 0
Památník a muzeum Obrněného sboru, Latrun vlastní foto, 2017
SOV - BTR-152 (prehľad verzií) -


SOV - BTR-152 (prehľad verzií) -


SOV - BTR-152 (prehľad verzií) -


SOV - BTR-152 (prehľad verzií) -


URL : https://www.valka.cz/SOV-BTR-152-prehlad-verzii-t55578#586990 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více