L-29 3248

     
Typ:
Type:
L-29
Výrobce:
Producer:
Aero Vodochody n.p., Odolena Voda /
Datum výroby:
Date of Production:
DD.MM.1969
Výrobní číslo:
Construction Number:
993248
Sériové číslo / imatrikulace:
Serial Number / Registration Code:
DD.MM.1969-26.07.1973 3248
Datum vyřazení z provozu:
Date of Decommissioning:
26.07.1973 zničen při nehodě
26.07.1973 destroyed in crash
Poznámka:
Note:
26.07.1973 zničen při katastrofě, Letoun odstartoval v 09:57 s úkolem střetnout a zachytit narušitele v prostoru severozápadně od Znojma. Narušitele nalezl a identifikoval, jako motorizovaný větroň Oberlechter Job-15-150. Několikrát jej předlétl a světlicemi mu dal signál k následování. Letoun však jeho výzvy nerespektoval a začal se vracet do Rakouska. Při pátém manévru došlo ke srážce strojů. L-29 prováděl předlétnutí zprava levou zatáčkou, když ve výšce 600 m cíl ve snaze odpoutat se od našeho stíhače, provedl neočekávaný manévr doprava a narazil svým pravým křídlem do levého křídla L-29. Nastala destrukce podstatné části křídel obou letadel (L-29 ztratil téměř kompletní křídlo), které se staly neovladatelnými. Delfín přešel do nekontrolovatelného výkrutu, přičemž pilot, mjr. Miroslav Říčka, se v poloze 45 stupňů na zádech vystřelil a vyvázl s lehčím zraněním. Oba stroje dopadly v 10:30 hod 2 km SV od obce Šatov na území ČSSR, cca. 4 km od státní hranice. V troskách motorizovaného větroně Job-15-150 s imatrikulací OE-9058 zahynuli občané Rakouské spolkové republiky Johan Weiser a Alfred Winter. Meteorologická zpráva: 4-5/8 oblačnosti na výšce 1200 m, dohlednost 10-15 km.


Osobní vzpomínka mjr.Miroslava Říčky:


…Byl jsem v hotovosti a čekal, že opět nebude co dělat, ale před obědem mě zvedli. Prý nějaký pomalý cíl. Byla krásná dohlednost a když mě lokátor navedl, viděl jsem již z dálky, že je to nějaký sportovní letoun. Dal jsem mu najevo, že je narušitel a že mě má následovat. Dál ale letěl jako by nic.
Při druhém náletu jsem mu před čumákem vypálil rakety, on však na moje pokyny nereagoval a začal se vracet do Rakouska. To mě ovšem dopálilo a tak jsem mu chtěl zkřížit cestu a na to přistání jej dotlačit. V posledním okamžiku však naklonil svůj letoun na mě a já měl co dělat, abych se vyhnul. Z jeho manévrů bylo vidět, že se jedná o zkušeného pilota. Předlétávám jej, otáčím a malým okruhem, abych jej neztratil, jdu do nového útoku se sníženou rychlostí. On to však opakoval. Minuli jsme se o chlup a mě se zdálo, že se dokonce směje. Řekl jsem si, tak to hochu ne, když bude někdo uhýbat budeš to ty, já jsem tady doma a nálet jsem již prováděl s úmyslem neuhnout.
Prda to byla pěkná, zdálo se mi, že jsem jim přežehlil kabinu. Točím se jak čamrda a padám dolů. Zkouším reflexivně vyrovnat, ale vidím, že nemám čím, protože mi schází kus křídla. Jdu z toho ven, říkám si a odepínám spojení přilby s letounem. Nechce se mi ani věřit co se najednou stalo. Katapultuji se.
Doba než se to otevře se mi zdá věčností, mám malou výšku, je mi jasné, že jsem se vypálil pozdě, vždyť rozeznávám trávu a to je 50 metrů! Uviděl jsem zemi, jak mi těžce letí vstříc. Najednou mě v hlavě probíhá film, matka, škola ŠDD, létání…je to můj život. Rána do popruhů a vzápětí do země. To první byl padák, který se přeci jen nad zemí otevřel. Strhávám kurty, co mě přivazují k padáku, přilbu, všechno zahazuju a ženu se do prvního baráku.
Otevírá mně překvapená hospodyně, odstrkuji jí a ženu se do kuchyně: „Chleba – paní, kde máte chleba?“ Překvapené tetce beru bochník, trhám jej a cpu se s ním až se dusím. Ano po dopadu jsem dostal šok. Hladový šok a nyní občas otékám, ale přežil jsem…

26.07.1973 crashed, Plane took of at 09:57 with duty to intercept enemy intruder nortwest from Znojmo city. Intruder was found and identified as motorised glider Oberlechter Job-15-150. Interceptor make number of overtakes and by flares take him signal to follow.But interceptor don't react to this attemps and turn back to Austria.During five attemp both planes collided.In this time, interceptor make overtake from right side in left turn when in altitude 600 meters intruder in attemp to fly out of interceptor make unexpected turn to right side and hit left wing of interceptor by his right wing.Both wings were demolished (interceprot lost almost complete wing) and planes were uncontrollable.Interceptor fall to uncontrollable turn and pilot, maj.Miroslav Říčka, ejected from them in 45 degrees in back and passed with minor injuries. Both planes fall at 10:30 two kilometers southeast from village Šatov and four kilometers from state boundary.In wreck of intruder, motorised glider Job-15-150 with imatriculation OE-9068 died two citizens from Republic of Austria, Johan Weiser and Alfred Winter. Meteorologic report in time of accident: 4-5/8 clouds in altitude 1200 meters, range of visibility 10-15 kilometers.


Personal memories of maj.Miroslav Říčka:


...I was in readiness and waited that today I don't do anything again but before lunch, they send me to the air against reporter slow target.There were beautifull range of visibility and when radar control direct me to targer, I saw in long distance that it is any sport glider.I take him know that he is intruder and must follow me but he fly as it were nothing.
During second attack, I fire flares before his nose but intruder don't react and turn back to Austria.I irritate me and I would to cross his way and pushed him to land but in last moment, he turn with his plane against me and it was hard to prevent the collision.From his maneuvres was thinked that it is very experienced pilot.I overtake him, make turn and in small circle (I don't want to lost him), and go to new attack with descend speed.But he repeat his maneuver again and we missed within a hair and I think that he even smile.I said myself, not this way!If anyone will turn, it will be you-I'm in home here.Next attack I make with plan to don't turn.
It was great stroke!I think that I hit their cockpit.My plane rotare as whirligig and I fall down.I try to align but I see that I haven't nothink for it because i lost part of my wing.I said to myself-I go out!-and disconnect helmet from plane.I donť trust whan was happen now.I ejected out.
Time before my parachute opened is eternity, I know that my altitude is too small and i ejected too late-I see the grass and it is only 50 meters!I saw ground fly in high speed against me.In my head I see movie of my live-mother, school, flying...Stroke to harness and next to ground.First was parachute which opened onver ground.I take my harness down, discard everythink which connected me to parachute, discart helmet, everythink and run to the nearest house.
Surprised housewife opened to me, I pushed her aside and run to the kitchen."Bread, Madam, where you have bread?"I take from surprised aunt loaf of bread and I suffed by it until I start to stiffle.Yes, after ejection I was in shock.Hungry shock and now I sometimes tumify but I'm stay alive...
[
Zdroje:
Sources:
http://en.wikipedia.org/wiki/Aero_L-29_Delf%C3%ADn
http://cs.wikipedia.org/wiki/Aero_L-29_Delf%C3%ADn
http://techmag.valka.cz/let_l_l29.htm
http://www.l-159.ic.cz/l29.html
URL : https://www.valka.cz/L-29-3248-t56060#345537 Verze : 5
     
Stát:
Country:
Československá socialistická republika (1960-1990) Czechoslovak Socialist Republic (1960-1990)
Datum převzetí:
Commissioned:
DD.MM.1969
Datum vyřazení:
Decommissioned:
26.07.1973
Provozovatel:
Operator:
DD.MM.RRRR-26.07.1973 8. stíhací letecký pluk
DD.MM.RRRR-26.07.1973 8th Fighter Air Regiment
Označení:
Marking:
 
Taktické označení:
Tactical Marking:
DD.MM.1969-26.07.1973 3248
Výsostné znaky:
Aircraft Insignia:
DD.MM.1969-26.07.1973 standardní (high visibility)
DD.MM.1969-26.07.1973 standard (high visibility)
Zvláštní a příležitostné označení:
Special and Occasional Marking:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Kamufláž a zbarvení:
Camouflage and Color Scheme:
 
Kategorie:
Category:
DD.MM.1969-26.07.1973 standardní vojenská
DD.MM.1969-26.07.1973 standard military
Barvy:
Colors:
DD.MM.1969-26.07.1973 kov, stříbrná
DD.MM.1969-26.07.1973 metalic, silver
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
http://en.wikipedia.org/wiki/Aero_L-29_Delf%C3%ADn
http://cs.wikipedia.org/wiki/Aero_L-29_Delf%C3%ADn
http://techmag.valka.cz/let_l_l29.htm
http://www.l-159.ic.cz/l29.html
URL : https://www.valka.cz/L-29-3248-t56060#204489 Verze : 2
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více