Typ: Type: | Mi-2URP | |
Výrobce: Producer: | PZL-Świdnik SA | |
Datum výroby: Date of Production: | DD.12.1984 | |
Výrobní číslo: Construction Number: | 568941124 | |
Sériové číslo / imatrikulace: Serial Number / Registration Code: | DD.12.1984-07.07.1988 8941 | |
Datum vyřazení z provozu: Date of Decommissioning: | 07.07.1988 zničen při nehodě | 07.07.1988 destroyed in crash |
Poznámka: Note: | Dne 7. července 1988 okolo 16.06 hod došlo ke katastrofě vrtulníku MI-2 ev.č. 8941. Toho dne prováděli příslušníci VÚ 1056 Janovice nad Úhlavou cvičné seskoky do vody na přehradě Seč. Celkem bylo provedeno 13 vzletů. Po skončení posledního výsadku přistál vrtulník v určeném prostoru nad Sečskou přehradou u obce Ústupky, odkud byl celý výcvik řízen. Zde bylo doplněno palivo a vrtulník se měl pokračovat na letiště do Chrudimi. Přítomný instruktor výsadkářů mjr. Petr Vít požádal pilota, npor. J.S., aby jej vzal s sebou do Chrudimi. Vrtulník odstartoval v 16.00. Na jeho palubě byl kromě pilota a mjr. Víta ještě palubní mechanik. Po vzletu provedl pilot levou zatáčku přes chatovou oblast Ústupky a poté nalétl přes lesní masiv do směru na zříceninu hradu Oheb. Odtud kopíroval zalesněný svah k vodní hladině. Klesavý let se pilotovi nepodařilo vybrat, o vodní hladinu zachytil nejprve zadní vrtulkou a poté koly podvozku. Tím došlo k prudkému překlopení směrem dopředu a nárazu přední částí trupu na hladinu přehrady. Při nárazu byl z vrtulníku vymrštěn palubní technik. Pilotovi se podařilo odpoutat od sedačky a vyplavat na hladinu. Přepravovaný mjr. Vít se na hladině již neobjevil a byl veden jako nezvěstný. Pilot a palubní technik byli z vody vytaženi rekreanty, kteří se pohybovali v blízkosti havárie na lodičkách. Přivolaným lékařem bylo zjištěno, že pilot utrpěl pouze šok, palubní mechanik frakturu prstu pravé ruky. Při šetření nehody bylo zjištěno, že v průběhu provádění výsadků se pilot vrtulníku dopouštěl hrubé letecké nekázně. Nalétával velmi blízko nad hladinu přehrady, oblétával v malé výšce ostrůvek, který se nachází na přehradě apod...Pilot ve své výpovědi po nehodě uvedl, že se jednalo o chybu v pilotáži, leteckou nekázeň popíral. | - |
Zdroje: Sources: | www.leteckabadatelna.cz |