Junkers F 13

     
Název:
Name:
Junkers F 13 ge Junkers F 13 ge
Originální název:
Original Name:
Junkers F 13 ge
Kategorie:
Category:
dopravní letoun passenger aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1919-DD.MM.1932 Junkers Flugzeugwerke AG, Dessau /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1919-DD.MM.1932
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
322
První vzlet:
Maiden Flight:
25.06.1919
Osádka:
Crew:
2 + 4 pasažéři
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
14151) kg 3120 1) lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
? kg ? lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
23002) kg 5071 2) lb
Rozpětí:
Wingspan:
17,753) m 58ft 2,82in 3)
Délka:
Length:
9,804) m 32ft 1,82in 4)
Výška:
Height:
4,10 m 13ft 5,41in
Plocha křídla:
Wing Area:
43,005) m2 462.85 5) ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Junkers L5 vodou chlazený řadový šestiválec o vzletovém výkonu 250 kW (340 k) při 1 450 ot/min a trvalém výkonu 206 kW (280 k).
Vrtule dvoulistá s pevným úhlem náběhu.
Junkers L 5 six-cylinder water-cooled inline engine rated 335.4 hp at 1,450 rpm for take-off and cruise power 276 hp,
driving a two-blade fixed pitch propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
2086) km/h v 0 m 129.2 6) mph in 0 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
1707) km/h v ? m 105.6 7) mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
5 min do 1000 m 5 min to 3281 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
55008) m 18045 8) ft
Dolet:
Range:
9809) km 608.9 9) mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
- -
Uživatelské státy:
User States:




































Poznámka:
Note:
Data pro úvodní variantu F.13, 136kW motor BMW IIIa / F.13 da, 195kW motor Junkers L 2:
1) 1075 kg / 1170 kg
2) 1815 kg / 2000 kg
3) 14,80 m / 17,75 m
4) 9,60 m / 9,60 m
5) 34,50 m2 / 43,00 m2
6) 170 km/h / 180 km/h
7) 140 km/h / 160 km/h
8) 4600 m / 4000 m
9) 920 km / 950 km
Specifications for original F.13 with 1872 hp BMW IIIa / F.13 da with 261 hp Junkers L 2:
1) 2370 lb / 2579 lb
2) 4001 lb / 4409 lb
3) 48ft 6,67in / 58ft 2,82in
4) 31ft 5,94in / 31ft 5,94in
5) 371.35 ft2 / 462.85 ft2
6) 105.6 mph / 111.8 mph
7) 87 mph / 99.4 mph
8) 15092 ft / 13123 ft
9) 571.7 mi / 590.3 mi
Zdroje:
Sources:
Wagner, Wolfgang. Die Junkers F13 und ihre Vorläufer: Vom "Blechesel" zum ersten Ganzmetall-Verkehrsflugzeug. Leuchtturm-Verlag, Konstanz 1976. ISBN 3-88064-15-7.
Kroschel, G., Stützer, H. Die deutschen Militärflugzeuge 1919 - 1934, Weltbild Verlag, Augsburg 1994. ISBN 3-89350-693-4.
http://hugojunkers.pytalhost.com/ju_f13_a1.htm
www.europeanairlines.no
http://en.wikipedia.org/wiki/Junkers_F.13
www.centennialofflight.gov
http://www.ju-f13.de/
http://wp.scn.ru/en/ww15/t/370/2/0 - kamufláž
http://www.geocities.com/hjunkers/ju_f13_a1.htm
http://www.junkers.de/flugzeuge/juxx/typ_f13.html
vlastní archiv
URL : https://www.valka.cz/Junkers-F-13-t57394#370152 Verze : 0
Junkers F.13


Stručná historie:


Junkers F.13 byl prvním poválečným dopravním letadlem s moderní konstrukcí, povrch letounu byl z vlnitého plechu z lehkých slitin kovů. Novinkou bylo použití bezpečnostních pásů na všech sedadlech pro cestující. Velmi často byl používán také jako poštovní letoun.


V Německu byl vyráběn od roku 1919 do roku 1922, tehdy musela být jeho výroba přesunuta do zahraničí. Junkers se finančně podílel na výstavbě továrny v SSSR, která byla umísněna nedaleko od Moskvy, v této továrně část výroby dále probíhala. Letoun F.13 používala RA a civilní letecká společnost, v SSSR několik letadel létalo údajně ještě v roce 1940, byly zde označeny jako PS-3.


Další uživatelé: USA, Velká Británie, Itálie, Japonsko (armádní letectvo), Afganistan, Argentina, Brazílie, Bolívie, Bulharsko, Čína, Estonsko, Finsko, Rakousko, Švédsko, Belgie a další, celkem se jednalo o 29-30 států, které tyto letouny používaly. Několik letadel létalo s plováky.


Pozdější verze dostaly křídlo s větším rozpětím (17,750 m) a tím i větší nosnou plochou (45 m2), pro pohon bylo použito mnoho různých motorů.
URL : https://www.valka.cz/Junkers-F-13-t57394#207338 Verze : 1

Junkers F 13


Firemní označení, neúplný seznam:


F 13 - úvodní varianta, celokovový dolnoplošný dopravní letoun pro čtyři pasažéry; krátké křídlo, motor Mercedes D. III nebo BMW IIIa o 185 k
F 13 a - varianta z roku 1920, rozpětí zvětšeno na 17,75 m, motor BMW IIIa
F 13 ba - velké rozpětí, motor Junkers L 2 o 265 k
F 13 c - zesílené motorové lože
- F 13 ca - motor Junkers L 2
- F 13 ci - motor BMW IV o 300 k
- F 13 c1i - zesílený podvozek s elektronovým nosníkem, motor BMW IV
F 13 d - jiné zesílené motorové lože
- F 13 da - motor Junkers L 2
- F 13 de - motor Junkers L 5 o 310 k
- F 13 di - motor BMW IV
- F 13 d1e - zesílený podvozek s elektronovým nosníkem, motor BMW IV
F 13 f - zesílené křídlo, upravené ocasní plochy
- F 13 fa - motor Junkers L 2
- F 13 fe - motor Junkers L 5
- F 13 fi - motor BMW IV
- F 13 fo - motor BMW Va o výkonu 380 k
- F 13 fy - motor Siddeley Puma
- F 13 fae - motor Bristol Jupiter
F 13 f1 - zesílený podvozek s elektronovým nosníkem, plováky o objemu 2850 l
- F 13 f1a - motor Junkers L 2
- F 13 f1e - motor Junkers L 5
- F 13 f1i - motor BMW IV
- F 13 f1o - motor BMW Va
F 13 g - snad prodloužený trup, upravená odtoková hrana křídla
- F 13 ge - motor Junkers L 5
- F 13 go - motor BMW Va
F 13 he - větší vzepětí křídla, jinak jako F 13 fe
F 13 k - větší vzepětí křídla, snímatelné motorové lože, olejové tlumiče podvozku
- F 13 ke - motor Junkers L 5
- F 13 kae - motor Bristol Jupiter VI
- F 13 kai - zpřevodovaný motor Pratt & Whitney Hornet
- F 13 kao - motor Armstrong Siddeley Jaguar
- F 13 kau - motor Pratt & Whitney Wasp
- F 13 kay - motor Armstrong Siddeley Panther
- F 13 kue - motor Pratt & Whitney Hornet

Další označení:


Ju 13 - ruské označení pro F 13, část sestavena z německých dílů ve Fili
PS-2 - ruské označení pro F 13 z počátku 30. let, motor L 5
JL-6 - exportní označení pro USA, Junkers-Larsen
JL-12 - bitevní konverze s motorem Liberty a 12 samopaly Thompson střílejícími šikmo dolů
Trp 1, později Tp 1 - švédské vojenské označení, 3 ks upraveny AB Flygindustri na sanitní, s vojenskými piloty létaly pro Červený kříž

Wagner, Wolfgang. Die Junkers F13 und ihre Vorläufer: Vom "Blechesel" zum ersten Ganzmetall-Verkehrsflugzeug. Leuchtturm-Verlag, Konstanz 1976. ISBN 3-88064-15-7.
http://hugojunkers.pytalhost.com/ju_f13_a1.htm
URL : https://www.valka.cz/Junkers-F-13-t57394#526929 Verze : 0
Fotografie a kamufláž, ve které létal Junkers F13 v Německu ještě v roce 1940
Zdroje uvedeny výše
Junkers F 13 -


Junkers F 13 -


Junkers F 13 -


URL : https://www.valka.cz/Junkers-F-13-t57394#207340 Verze : 1
Junkers F.13


Zdroj : http://www.airwar.ru/enc/cw1/juf13.html
Junkers F 13 -


Junkers F 13 -


Junkers F 13 -


URL : https://www.valka.cz/Junkers-F-13-t57394#289623 Verze : 0
Junkers F-13fi Lufthansa (D-561)
Foto pořízeno 29. září 1930 ve Kbelích (Praha)
Junkers F 13 -


URL : https://www.valka.cz/Junkers-F-13-t57394#289611 Verze : 0
Junkers F 13 s imatrikulací R-RDAO.


Junkers F 13 Side view by Basil Zolotov
Junkers F 13 -


URL : https://www.valka.cz/Junkers-F-13-t57394#370153 Verze : 4
Trojpohledový náčrtek
Zdroj uveden výše
Junkers F 13 -


URL : https://www.valka.cz/Junkers-F-13-t57394#208442 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více