Kovárik, Izidor

     
Příjmení:
Surname:
Kovárik Kovarik
Jméno:
Given Name:
Izidor Izidor
Jméno v originále:
Original Name:
Izidor Kovárik
Fotografie či obrázek:
Photograph or Picture:
Hodnost:
Rank:
zástavník -
Akademický či vědecký titul:
Academic or Scientific Title:
- -
Šlechtický titul:
Hereditary Title:
- -
Datum, místo narození:
Date and Place of Birth:
29.03.1917 Kopčany /
29.03.1917 Kopcany /
Datum, místo úmrtí:
Date and Place of Decease:
11.07.1944 Zvolen /
11.07.1944 Zvolen /
Nejvýznamnější funkce:
(maximálně tři)
Most Important Appointments:
(up to three)
- -
Jiné významné skutečnosti:
(maximálně tři)
Other Notable Facts:
(up to three)
Stíhacie eso Slovenských vzdušných zbraní - 28 zostrelov (8× LaGG-3, 7× I-16, 6× Jak-1, 2× Il-2, 2× I-153, 1× DB-3, 1× Boston, 1× MiG-3) Fighter Ace of Slovak Air Forces - 28 claims.
Související články:
Related Articles:

Zdroje:
Sources:
Bystrický,Šumichrast: Letka 13 v dokumentoch a obrazoch; Magnet press 2004; ISBN 80-89169-02-3
aces.safarikovi.org
URL : https://www.valka.cz/Kovarik-Izidor-t58714#571086 Verze : 0
     
Příjmení:
Surname:
Kovárik Kovarik
Jméno:
Given Name:
Izidor Izidor
Jméno v originále:
Original Name:
Izidor Kovárik
Všeobecné vzdělání:
General Education:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Vojenské vzdělání:
Military Education:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Důstojnické hodnosti:
Officer Ranks:
DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR
Průběh vojenské služby:
Military Career:
29.11.1939-26.10.1942 Letka 11
27.;10.1942-17.07.1943 Letka 13
DD.MM.1943-31.01.1944 Hotovostný roj
31.01.1944-29.04.1944 Letka 13
30.04.1944-11.07.1944 Letecká škola
29.11.1939-26.10.1942 11th Flight
27.;10.1942-17.07.1943 13th Flight
DD.MM.1943-31.01.1944 Scramble Flight
31.01.1944-29.04.1944 13th Flight
30.04.1944-11.07.1944 Air School
Vyznamenání:
Awards:
Poznámka:
Note:
Zahynul pri havárii Gotha Go 145 s pilotným žiakom Ladislavom Cipriánom. -
Zdroje:
Sources:
Bystrický,Šumichrast: Letka 13 v dokumentoch a obrazoch; Magnet press 2004; ISBN 80-89169-02-3
archív autora
Šumichrast - Slovenské letectvo na východní frontě; Svět křídel 2006; ISBN 80-86808-29-7
Šumichrast, Klabník - Slovenské letectvo 1939-1944, 2. diel; Magnet-Press 2000; ISBN 80-968073-6-6
Rajlich - Za boha a národ; Svět křídel 2006; ISBN 80-86808-30-0
aces.safarikovi.org
www.tracesofwar.com
URL : https://www.valka.cz/Kovarik-Izidor-t58714#571091 Verze : 0
Zástavník Izidor Kovárik

Izidor Kovárik, druhý najúspešnejší stíhač SVZ (Slovenské vzdušné zbrane), sa narodil 29. marca 1917 v Kopčanoch v rodine stolára. V apríli 1938 sa prihlásil do pilotného kurzu v rámci náborovej akcie "1 000 nových pilotov".

V auguste 1938 vstúpil do armády a následne bol poslaný do pilotnej školy v Spišskej Novej Vsi. Štúdium a výcvik ukončil 20. novembra 1939 a od decembra bol zaradený ku stíhacej letke 11, ktorej velil npor. Ivan Haluzický. Letka mala vo výzbroji stroje Avia B-534.

Po vypuknutí vojny so ZSSR, sa Slovensko pridalo na stranu Nemecka a vyslalo do boja svoje vojsko a letecké jednotky. Kedže stíhacie letky 12 a 13 boli odoslané na východ, zostala vzdušná obrana Slovenska značne oslabená a tak bola letka 11 poverená úlohou teritoriálnej vzdušnej obrany Bratislavy.

Protilietadlovú obranu vykonávala letka 11 aj po tom, ako sa koncom novembra 1941 vrátili aj posledné zbytky leteckých jednotiek nasadených na východnom fronte. Napriek tomu, že sa letecké jednotky stiahli, vyvstala potreba ich opätovného nasadenia, tento krát ako pomoc pri boji Zaisťovacej divízie proti partizánom. Dňa 30.05.1942 bola letka stiahnutá na letisko Piešťany, kde sa začalo s prípravami na jej presun na východ.

Pozemný sled vyrazil do Žitomiru už 12. júna 1942. Lietajúci personál nasledoval 30. júna, keď 12 pilotov pod vedením Haluzického odštartovalo z Piešťan a nabralo kurz Žitomir. Jedným z pilotov bol aj čatník Izidor Kovárik. Úlohou slovenských pilotov bolo vyhľadávať partizánov a podporovať pozemné operácie Zaisťovacej divízie. Letka 11 (krycí názov Atlas 1) slúžila na východe až do 25. októbra 1943, keď sa letecký personál začal presúvať späť na Slovensko.

Kovárik však z frontu odišiel už v septembri 1942, keď bol so skupinkou pilotov povolaný späť na Slovensko aby absolvoval nočný stíhací kurz v Piešťanoch. Po jeho ukončení bol zaradený ku letke 13 ako kuriérny pilot. 27. októbra sa spolu s letkou presunul na východný front. Kuriérne lety vykonával na stroji Praga E-241. Kovárika si všimol stotník Ondrej Ďumbala, veliteľ letky 13, ktorý v ňom postrehol skvelého pilota s velkým talentom. Postaral sa, aby mohol Kovárik absolvovať v poli preškolenie na lietadlá Bf 109 a od polovice decembra 1942 začal byť nasadzovaný do operačných letov letky.

Svoj prvý zostrel získal 28.01.1943, keď sa mu podarilo zostreliť I-16. Od Nového roku 1943 bol povýšený do hodnosti rotník, avšak kvôli chabému spojeniu letky s tylom, sa to dozvedel až v marci! Preto je v dobovej dokumentácii zo začiatku roku 1943 evidovaný s hodnosťou čatník.

Dňa 2. januára 1943 odštartoval Kovárik spolu s rotníkom Drličkom ako sprievod prieskumného lietadla. Počas letu boli napadnutí skupinkou sovietskych stíhačiek LaGG-3. Kovárik napokon po boji pristál v Krasnodare, avšak Drlička bol presilou stíhačov zostrelený.

Pri súboji zo 14. marca 1943 bola poškodená olejová sústava Kovárikovho Bf 109 G-4 (W. Nr. 10 473) a pilot bol nútený s ním núdzovo pristáť. Kovárika prišiel z miesta havárie vyzdvihnúť na stroji Praga E-241 Ján Režňák. Zaujímavosťou je, že 25. marca musel núdzovo pristáť Režňák a na Prage pre neho priletel práve Izidor Kovárik. Marec 1943 bol pre Kovárika najúspešnejším mesiacom, keďže sa mu podarilo dosiahnuť až 11 zostrelov. V marci tiež dostal nemecké vyznamenanie Eisernes Kreuz II. Klasse.

V apríli dosiahol 8 zostrelov, v máji 5 a napokon 17. júna 1943 získal svoj posledný zostrel - bol ním Jak-1. Po odlietaní 110 operačných letov na fronte bol 20. 5. 1943 dekorovaný Zlatou sponou - Frontflugsspange. Letka 13 bola operačne aktívna až do 7. júla 1943, keď ju vystriedali piloti druhej garnitúry. Kovárik sa napokon s letkou presunul 17. júla 1943 späť na Slovensko.

Pre úlohy teritoriálnej obrany Bratislavy bol 20. augusta zriadený hotovostný roj so základňou vo Vajnoroch. Personál tvorili príslušníci letky 13 - velitel rtm. Cyprich, a zástavníci Brezina, Kovárik, Režňák, Štauder a Zeleňák. Výzbroj tvorili stroje Bf 109E. Vo februári 1944 začala byť jednotka, medzitým posilnená ďalšími pilotmi, prezbrojovaná 14 novými Bf 109 G-6. Izidor Kovárik prelietaval a zalietaval novododané stroje.

30. apríla 1944 preložený ku Leteckej škole ako učiteľ praktického lietania. Dňa 11.07.1944 vykonával na stroji Go-145 výcvik Ladislava Cipriána. Pri akrobacii sa na lietadle odlomilo ľavé krídlo. Obaja vyskočili, avšak šnúry ich padákov sa zachytili o smerové kormidlo lietadla, ktoré ich stiahlo na zem. Lietadlo dopadlo 2 km od Zvolena. Obaja zahynuli.

Izidor Kovárik je pochovaný v Kopčanoch.

Vyznamenania:
Pamätná medaila Za ťaženie proti ZSSR I. stupňa
Vyznamenanie Za hrdinstvo 3. stupňa
Vyznamenanie Za hrdinstvo 2. stupňa
Vyznamenanie Za zásluhy
Vojenný víťazný kríž 6. triedy
Eisernkreuz II. Klasse
Eisernkreuz I. Klasse
Ehrenpokal
Frontflugsspange in Gold
Deutsches Kreuz in Gold

Zdroje: archív autora
Bystrický, Šumichrast - Letka 13 v dokumentoch a obrazoch; Magnet Press Slovakia 2004, ISBN 80-89169-02-3
Šumichrast - Slovenské letectvo na východní frontě; Svět křídel 2006; ISBN 80-86808-29-7
Šumichrast, Klabník - Slovenské letectvo 2; Magnet-Press 2000; ISBN 80-968073-6-6
Rajlich - Za boha a národ; Svět křídel 2006; ISBN 80-86808-30-0
URL : https://www.valka.cz/Kovarik-Izidor-t58714#212084 Verze : 8
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více