Martin 187 Baltimore

přehled verzí
Martin 187 Baltimore


Roku 1939 firma Martin nabídla nový typ bombardéru do soutěže vypsané USAAC. Typ Martin 167 byl zkonstruován Jamesem McDonnellem, ještě předtím, než roku 1938 opustil firmu Martin, aby založil vlastní společnost. Typ Martin 167, neboli XA-22 jak ho pojmenovala USAAC, poprvé vzlétl v březnu 1939 a byl vybrán, přičemž porazil typy jako North American NA-40, z kterého vznikl letoun B-25 Mitchell a Douglas DB-7, z kterého vznikl A-20 Havoc.


Oba typy, NA-40 i DB-7, havarovaly v průběhu zkoušek a nechaly tak prakticky typ Martin 167 vyhrát. Ale USAAF nebylo spokojeno s přístupem firmy Martin a zadalo zakázku firmě Douglas. Glenn L. Martin, který neměl zrovna přívětivou povahu, byl rozzuřen odmítnutím. Aby předešla budoucím problémům, britská nákupní komise rozhodla, že typ Martin 167 je vhodný pro službu v RAF.
Letoun konečně nalezl kupce. Přestože Martin 167 nebyl zcela úchvatný letoun, Francie ale zoufale scháněla válečné letouny a objednala si 215 letounů Martin 167 s několika specifickými úpravami. 165 z těchto letounů bylo dodáno do Francie ještě před jejím pádem v létě roku 1940.


Některé z těchto letounů skončily v britských rukách. Britové souhlasily s nákupem zbylých 50 letounů pojmenovaných Maryland Mk. I a rozšířilo svou objednávku na dalších 150 letounů s vylepšenými motory označené jako Maryland Mk. II. Jméno Maryland bylo určeno tomuto letounu proto, že v Marylandu sídlila firma Martin. Letoun Maryland Mk. II byl lehký bombardér, někdy připodobňovaný německému bombardéru Dornier Do-17 "Flying Pencil. Maryland byl štíhlý středoplošník, poháněný dvěma motory P&W R-1830-S3C4-G Twin Wasps, z nichž každý měl výkon 895 kW (1200 hp). Maryland mohl nést až 900 kilogramů bomb. Obrana letounu obsahovala šest 7.7 millimetrových kulometů, z nichž čtyři kulomety byli napevno umístěny v křídle, jeden byl ve spodním střelišti a jeden byl v polozatahovacím hřbetním střelišti.


Marylandy byli používány v letech 1941 až 1942 v Africe a ve Středomoří, kde nahrazovali letouny Bristol Blenheim. Tento letoun se zdál být nenápadný, ale byl silný a spolehlivý, přičemž plnil užitečné služby jako bombardér, průzkumník a dokonce jako stíhač – když létal z Malty na útoky proti německým transportním letounům, které se snažily zásobovat Rommelův Afrika Korps.
Část Marylandů byla předána z řad RAF do řad South African Air Force (SAAF) a tři letouny operovali v řadách Fleet Air Arm (FAA). Dne 22.5.1941 jeden z Marylandů FAA zahlédl německou bitevní loď Bismarck, jak vyplouvá na moře, čímž bylo zahájeno jedno z největších námořních stíhání v historii.
Navzdory tomu, že se Maryland osvědčil ve službě u Britů, byl tento letoun poněkud pomalý a měl omezenou palebnou sílu a ve skutečnosti Martin již nabízel Francii vylepšený letoun – typ Martin 187. Tento nový letoun měl křídlo Marylandu, ale trup byl mnohem vyšší, což umožnovalo posádce se přesunovat mezi přední a zadní částí letounu a letoun byl vybaven mnohem silnějšími motory Wright GR-2600-A5B5 Double Cyclones, z nichž každý měl výkon 1238 kW (1660 HP). Obranná výzbroj a nosnost bomb byla stejná jako u Marylandu, ale bylo zde ještě místo pro vylepšování.


Francie odeslala v květnu 1940 dopis, v němž projevila zájem o nákup 400 letounů Martin 187, ale její rychlý pád zabránil této dodávce. Britové urychleně převzali kontrakt po Francii a specifikovali některé změny ve vybavení, aby letoun vyhovoval jejich požadavkům. První letoun Model 187 vzlétl 14. června 1941. Prvních padesát letounů z objednávky bylo přemístěno do Británie, kde byli označeny jako Baltimore Mk. I, protože firma Martin sídlila ve městě Baltimore. Tyto byli následovány 100 letouny typu Baltimore Mk. II, které měli ve hřbetním střelišti dvojici kulometů Vickers 7.7 millimetrů místo jednoho a potom bylo dodáno 250 letounů typu Baltimore Mk. III s hřbetním střelištěm firmy Boulton-Paul s dvojicí kulometů 7.7 millimetrů. Stejně jako Maryland unesl Baltimore Mk. III 900 kilogramů pum. Střelecká výzbroj obsahovala osm kulometů ráže 7.7 millimetrů, z nichž čtyři byli umístěny napevno v křídle, dva byli ve hřbetním střelišti a dva byli umístěny na spodku trupu. Někdy byli zabudovány čtyři napevno umístěné pevné kulomety střílející dozadu pro ostřelování pozemních cílů.


Těmito letouny byly ukončeny původní objednávky, ale následující odsouhlasení americké části Lend-Lease Act americkým kongresem v červnu 1941 umožnilo další dodávky Baltimorů pro Británii. Začalo to dodáním 281 letounů Baltimore Mk. IIIA, které byly vcelku stejné jako typ Mk. III. Tato dodávka byla následována dodávkou 294 letounů Baltimore Mk. IV, které byli vyzbrojeny hřbetní věží firmy Martin namísto střeliště firmy Boulton-Paul a měli vylepšeny motory a nakonec 600 letounů Baltimore Mk. V, které byli zcela stejné jako typ Mark IV. Některé zdroje uvádějí, že letouny typu Mark V byli vyzbrojeny kulomety ráže 12.7 millimetrů namísto standartních britských kulometů ráže 7.7 millimetru.


Poslední Baltimory byli vyrobeny v květnu 1944. Baltimore Mk. VI byl připravován pro RAF Coastal Command, ale nikdy nebyl vyroben. Malé množství Baltimorů bylo zadrženo pro USAAF z dodávky Lend-Lease a USAAF je zkoušelo pod označením A-30, ale nikdy se nedostaly v USAAF do bojové služby. Baltimory sloužily v řadách RAF a Royal Australian Air Force v Africe a Středomoří až do konce války. Tyto letouny byli používány RAF v Kenji až do začátku roku 1946, kdy byli staženy ze služby.
Baltimory byli poměrně dobré bojové letouny, které byli některými vlastnostmi a vzhledem podobné bombardérům Douglas A-20 Boston. Ve skutečnosti měli tato dvě letadla docela stejnou způsobilost a stejné motory, pouze Baltimore měl větší hmotnost prázdného letounu. Výkony těchto dvou letounů byli přibližně stejné.



Zdroj: Martin B-26 Marauder
URL : https://www.valka.cz/Martin-187-Baltimore-t59820#87884 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více