Název: Name: | Lockheed XP-49 | Lockheed XP-49 |
Originální název: Original Name: | Lockheed XP-49 | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1942-11.11.1942 Lockheed Aircraft Corp., Burbank, California | |
Období výroby: Production Period: | 08.01.1940-11.11.1942 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1 (Sn. 40-3055) | |
První vzlet: Maiden Flight: | 11.11.1942 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 6890 kg | 15190 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 8484 kg | 18704 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 9980 kg | 22002 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 15,850 m | 52ft 0,01in |
Délka: Length: | 12,220 m | 40ft 1,1in |
Výška: Height: | 3,180 m | 10ft 5,2in |
Plocha křídla: Wing Area: | 30,42 m2 | 327.44 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 278,90 kg/m2 | 57.12 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 2 | |
Typ: Type: | Continental XIV-1430-13/15 vodou chlazené invertní dvanáctiválce s opačnými otáčkami o výkonu 992 kW (předpokládaný výkon byl 1 193 kW). Vrtule trojlisté s konstantními otáčkami. | Continental XIV-1430-13/15, twelve cylinder liquid-cooled inverted vee engines with opposed to of rotation, rated at 1,350 hp (The expected power was 1,600 hp), driving three-bladed constant-speed propeller. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | ? |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 653 km/h v 4570 m | 405.8 mph in 14993 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 600 km/h v ? m | 372.8 mph in ? ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 16,7 m/s | 3287.4 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | ? min to ? ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 11400 m | 37400 ft |
Dolet: Range: | 1090 km | 677.3 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | 2900 km | 1802 mi |
Výzbroj: Armament: | 2x pevný kanón Browning ráže 20 mm s 90 granáty na hlaveň a 4x kulomet Colt-Browning M2 ráže 12,7 mm s 300 náboji na hlaveň. Pumový náklad: do 1 814 kg | Two fixed forward-firing 0.79 inch Browning cannons in the nose, 90 rpg and four fixed forward-firing 0.5 inch Colt-Browning M2 machine-guns 300 rounds each. Bomb load: Up to 4,000 lbs. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | viz další příspěvek | The Lockheed XP-49 (company Model 522) was an advancement on the P-38 Lightning for a fighter in response to U.S. Army Air Corps proposal 39-775. Intended to use the new twenty-four cylinder Pratt & Whitney X-1800 engine. The competing Grumman Model G-46 was awarded second place and designated XP-50. Ordered in on January 8, 1940, the X-1800-powered XP-49 would feature a pressurized cockpit. Development of the engine X-1800 was aborted and so two months after into the contract a decision was made to substitute the Continental XI-1430-1 twelve cylinder liquid-cooled inverted vee engines for the X-1800. The XP-49 first flew on 11 November 1942. A crash landing in early January 1943 occurred when the port landing gear failed to lock down due to a combined hydraulic and electric failure, and the XP-49 flew again on 16 February 1943 after repairs were made. The preliminary flight data showed that performance of the XP-49 was not sufficiently better than the production P-38 and was therefore abandoned. The aircraft was flown to Wright Field, and after various problems further work on the XP-49 was halted. |
Zdroje: Sources: | René J. Francillon Ph.D., Lockheed Aircraft Since 1913, p. 219, Naval Institute Press, Annapolis, Maryland, 1982, Reprinted 1988, ISBN: 0-87021-897-2 L+K 3/1999, Václav Němeček, Letadla 39-45, Lockheed XP-49 http://avia.russian.ee/air/usa/lok_xp-49.php http://www.vectorsite.net/avp38.html http://www.aviastar.org/air/usa/lok_xp-49.php archiv autora |