SOV - 9K33 Osa [kód NATO: SA-8 Gecko]

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 29.590,- Kč Chci přispět
Sraz 18.06.2017 Praha | US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

SOV - 9K33 Osa [kód NATO: SA-8 Gecko]

9К33 Оса

    Avatar
    9K33 Osa-AK


    Samohybný protilietadlový raketový komplet 9K33 Osa-AK (v kódu NATO SA-8 Gecko) krátkeho dosahu je určený na ochranu mechanizovaných a tankových divizí pred vzdušným útokom. Bojové vozidlo 9A33 je umiestnené na podvozku kolesového (6x6) obrneného transportéru BAZ-5937.


    Vozidlo obsahuje zariadenie na ochranu osádky pred účinkami ZHN, prehľadový a strelecký rádiolokátor a nočné pozorovacie prístroje.


    Odpaľovacie zariadenie so 6 kontajnermi s PLRS 9M33 je umiestnené v strednej časti strechy korby. V jeho čelnej časti sa nachádza strelecký rádiolokátor a nad jeho zadnou časťou je inštalovaný prehľadový rádiolokátor, ktorý je v pochodovej polohe sklopený dozadu. Motor je uložený v zadnej časti korby, priestor osádky sa nachádza v prednej časti.

    Vozidlo je plne obojživelné, pričom jeho pohyb vo vode zabezpečujú dva vodomety inštalované v zadnej časti korby.



    Složení komplexu
    Bojové vozidlo 9A33
    Protiletadlová řízená střela 9M33
    Nabíjecí přepravník 9T217
    Rektifikační stanice 9V914
    Technologická souprava 9F16
    Vozidlo záložních součástek a příslušenství 9F372
    Kontrolní a zkušební stanice 9V210
    Kontrolní a zkušební stanice 9V242-I
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/6071#14206Verze : 0
    MOD
    Avatar
    PLŘS 9M33M3


    Technicko-taktická data
    Hmotnost rakety:
    - s kontejnerem: 161 kg
    - bez kontejneru: 126 kg


    Rozměry:
    - délka: 3 158 mm
    - průměr draku: 210 mm
    - rozpětí křídel: 650 mm


    Dosah: 1,5 až 10 km
    Výšky: 25 až 5 000 m
    Přetížení +/- 20 G
    Střední rychlost rakety: 1 850 km/hod


    Hmotnost bojové náplně: 13 kg


    Aktivace systému autodestrukce: 150 m minutí cíle
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/6071#46843Verze : 0
    MOD
    Avatar
    9A33BM2


    Bojové vozidlo postavené na podvozku BAZ-5937


    Technicko-taktická data


    Bojová hmotnost: 17 580 kg


    Rozměry:
    - délka: 9 140 mm
    - šířka: 2 800 mm
    - výška se sklopeným přehledovým radiolokátorem: 4 200 mm
    - výška v bojové poloze: 4 855 mm
    - světlá výška: 420 mm


    Rozvor náprav:
    - mezi první a druhou: 3 075 mm
    - mezi druhou a třetí: 2 788 mm


    Maximální rychlost
    - na zpevněné komunikaci: 60 km/h
    - plavby: 8 km/h


    Kapacita palivových nádrží: 350 l


    Jízdní dosah: 510 km


    Doba přechodu z pochodového do bojového stavu: do 4 minut
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/6071#46840Verze : 0
    MOD
    Avatar
    9T217BM2
    Nabíjecí přepravník postavený na podvozku BAZ-5939 schopný přepravit 12 kusů kontejnerů s raketami.



    Technicko-taktická data
    Bojová hmotnost: 16 564 kg


    Osádka: 3


    Rozměry v pochodové poloze:
    - délka: 9 225 mm
    - šířka: 2 782 mm
    - výška: 3 100 mm


    Největší dovolená rychlost s plným počtem naložeých raket:
    - na silnici: 70 km/h
    - na polní cestě: 30 km/h
    - v terénu: 15 km/h
    - plavby: 8 km/h


    Objem hlavní palivové nádrže: 330 l
    Objem přídavných nádrží: 640 l


    Jeřáb:
    - nosnost při vysunutém výložníku: 610 kg
    - maximální výška zdvihu od země: 6 650 mm

    9T217 polské armády (MON)
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/6071#46845Verze : 0
    MOD
    Avatar
    ...

    Systémy 9K33 mj. slouží i v indické armádě
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/6071#93790Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Interiér bojového vozidla 9A33 (zveřejněno s laskavým svolením Grzegorze Prasała)




    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/6071#133574Verze : 0
    MOD
    Avatar
    9A33BM3 z výzbroje východoněmecké armády.

    (Militaertechnik)
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/6071#134395Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Streľby


    (na fotografii je zachycen stroj řecké armády; komplexy 9K33 byly do výzbroje řecké armády zavedeny na počátku devadesátých let, přičemž se jednalo o stroje z "druhé ruky", jejich prvním uživatelem byla východoněmecká NVA - pozn. M. Smíšek)


    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/6071#141324Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Ďalší záber na stroj z výzbroje Gréckej armády


    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/6071#143168Verze : 0
    MOD
    Avatar
    OSA na Bahna 2006


    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/6071#171695Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Vozidlo 9A33BM3 z výzbroje 252. plrs ze sestavy 25. plrb na Bahnech 2004. (fotografie ©Radek Havelka)













    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/6071#229832Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Vozidlo 9A33BM3 z výzbroje 43. plrb (431. plrs?) na Bahnech 2003. (fotografie ©Radek Havelka)













    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/6071#237787Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Bojová nástavba vozidla 9A33BM2


    1 - azimutální blok
    2 - anténa střeleckého a naváděcího radiolokátoru - úzký paprsek
    3 - blok OK53-3M
    4 - anténa radiového vysílače povelů - široký paprsek
    5 - anténa naváděcího radiolokátoru - široký paprsek
    6 - anténa naváděcího radiolokátoru a radiového vysílače povelů - střední paprsek
    7 - anténa řídícího radiolokátoru
    8 - přepravní a odpalovací kontejnery
    9 - odpalovací zařízení


    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/6071#229863Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Malé doplnenie k predchádzajúcemu obrázku, nad radarom úzkeho lúča je vidieť zakrytý (na niektorých predchádzajúcich fotografiách je aj odkrytý) kanál optického navedenia. Jedná sa o veľmi citlivú optiku, ktorá sa používala na navedenie rakiet za silného rušenia a za dobrej viditeľnosti.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/6071#232852Verze : 0
    Avatar
    Ještě ve službách Řecka


    Zdroj : http://greekmilitary.net/airdefence.htm








    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/6071#276261Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Zdravím
    Kromě 5 baterií 5. plk s 9K33M3 Osa-AKM, které byly dovezeny v roce 1984, byla do Československa dodána také jedna baterie předchozí verze systému 9K33M2 Osa-AK a to zřejmě v roce 1981. Tato baterie byla umístěna v Jaroměři a sloužila pouze k výcviku.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/6071#365383Verze : 0
    Avatar
    jedna otázka:
    K čemu se používaly dvě antény pro sledování střely tj. s širokým a úzkým paprskem


    Předpokládám, že úzký parsek byl "úzký", aby byla zaručena dostatečná přesnost navedení, ale hrozilo riziko že střela z něho "vypadne" při manévru
    V tom případě by se měla udržet alespoň v širokém, aby se nedostala mimo kontrolu.


    Pokud ano, jak to prakticky fungovalo? Byly oba paprsky vysílané současně nebo se mezi nimi přepínalo?


    Moje analogie vychází ze starých po paprsku řízených leteckých RS-2US...ale nevím jestli je to použitelné
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/6071#185775Verze : 0
    MOD
    Avatar
    forum.valka.cz


    odpověd na otázky:


    Antény byly na jednom systému pohonu. Anténa širokého paprsku měla za úkol zachytit raketu, která byla vystřelena v neřízeném letu a musela být zachycena do vzdálenosti 150 m od vozidla. Pak byla raketa přepnuta do středního paprsku a byla naváděná na cíl ( přitlačovaná ke středu a podle režimu letu cíle (NLC nebo HORKA). A poslední fáze tzv. vyvedení byl úzký paprsek, který měl anténu společně se střeleckým radilokátorem. K přepnutí do úzkého paprsku nemuselo dojít....již střední zabezpečoval dostatečnou přesnost. Veškeré tyto činnosti řídil a přepínání zabezpečoval počítač. Vozidlo pracoval se systémem 3 T (točky), česky tři body a to byly (vozidlo, raketa a cíl). Tyto informace neustále prodoudily do počítače a ten korigoval dráhu letu rakety za pomoci povelů K1 a K2 na kormidla. Při zjištění vzdálenosti mezi raketou a cílem menší jak 150 metrů začne raketa vysílat signál a pokud je vzdálenost 20 metrů dostane z počítače povel K3, odjištění posledního stupně radilozapalovače a je iniciována bojová nálož. Ta má za úkol vytvořit mrak střpin s teoretickou hustotou 2000 kusů a ničí cíl. Pokud počítač zjistí, že vzdálenost rakety je od cíle větší, jak 150 metrů vydá povely K1 a K2 s maximální výchylkou. Raketa se zvedne nahoru a pak následuje autodestrukce. Vozidlo bylo vybaveno i systémem havarijního startu v případě požáru se daly rakety postupně nouzově odpálit jen za použití palubního napětí 24 V.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/6071#296243Verze : 0
    Avatar
    Aké bolo základné rozmiestnenie palebnej jednotky (batérie?) v bojovom postavení? Myslím tým, aké minimálne vzdialenosti museli byť medzi jednotlivými komponentami komplexu pri bojovej činnosti, prípadne ak existuje schéma rozmiestnenia jednotlivých prvkov, či by ju nebolo možné uverejniť. Ďakujem.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/6071#316974Verze : 0
    Avatar
    Tohle se píše v PVOV/D-52-1:


    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/6071#316982Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Ďakujem, presne toto som potreboval.
    Je možné, aby na ploche približne 10x200 m bola umiestnená batéria o sile 4xOZ, 1xMTO, 1xTZM, 1xPU12M? Z tohto predpisu mi to nejak nevychádza Sad
    Viz: forum.fortifikace.net
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/6071#316994Verze : 0
    Avatar
    Vzhľadom k tomu že v predpise sa píše že vzdialenosť medzi dvoma BV musí byť min. 200 m, tak do priestoru 10x200 m vojdú iba 2 BV.... Naviac nabíjací prepravník TZM má byť 500 m od bojových vozidiel.


    Takže myslím že parkovať tam mohli, podobne tam mohli byť rozmiestnneí mimo boj, ale reálne bojové palebné postavenie podľa predpisu ČSĽA to nie. Ale Sovieti mali možno iné predpisy.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/6071#317089Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Na obrázcích Bahna je komplet 9A33BM3 ne 9A33BM2 tedy modernizovaná verze
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/6071#470837Verze : 0
    Avatar
    karlosons:
    A podle čeho se BM2 od BM3 pozná? Žiju v domnění, že vozidla 9A33 a 9T217 provozovaná AČR jsou BM2.


    Odpověď od karlosons:
    V AČR byla provozovaná vozidla 9A33BM3 tedy ty z Bahen 2006 to jsou. BM2 se pozná jednoduše podle startovacích lahví u vstupního otvoru. Neměly samostatný kompresor a pro startování se používaly akumulátory tedy startér a vzduchové startování bylo záložní. U dvou tlakových lahví byla i koncovka pro plnění kompresorem. BM3 nebyla jen z mechanického hlediska upravená, ale značné změny doznala i elektronická výbava vozidla.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/6071#470944Verze : 0
    MOD