Název: Name: | PZL P.24E | PZL P.24E |
Originální název: Original Name: | PZL P.24E | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1936-DD.MM.19RR Państwowe Zakłady Lotnicze, Wytwórnia Płatowców, Okęcie DD.MM.1938-DD.05.1939 SA Industria Aeronautică Română, Braşov | |
Období výroby: Production Period: | DD.06.1937-DD.MM.19RR série | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 25 - (5 PZL a 25 IAR)1) | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.07.1936 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | fixed |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 1340 kg | 2954 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 1900 kg | 4189 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 2000 kg | 4409 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 10,710 m | 35ft 1,64in |
Délka: Length: | 7,830 m | 25ft 8,26in |
Výška: Height: | 2,780 m | 9ft 1,45in |
Plocha křídla: Wing Area: | 17,90 m2 | 192.67 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 106,10 kg/m2 | 21.73 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Gnôme-Rhône 14IIc32, vzduchem chlazený přeplňovaný dvouhvězdicový čtrnáctiválec, maximální výkon 684 kW, nominální výkon 661 kW při 2 300 ot/min. Později několik letadel: IAR K14-II C32, vzduchem chlazený přeplňovaný dvouhvězdicový čtrnáctiválec, maximální výkon 714 kW, nominální výkon 700 kW. Vrtule Szomański dvoulistá dřevěná s pevným úhlem náběhu o průměru 2 900 mm. | Gnôme-Rhône 14IIc32, fourteen-cylinder two-row air-cooled radial supercharged engine, maximum power output 915 hp, nominal power output 885 hp at 2,300 rpm. Later, several aircraft engine reached: IAR K14-II C32, fourteen-cylinder two-row air-cooled radial supercharged engine, maximal power output 955 hp and nominal power 938 hp at 2,300 rpm, driving two blade wooden fixed-pitch Szomański propeller of the diameter 9ft 6,17in. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 336 l | 74 UK gallons |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 408 km/h v 4500 m | 253.5 mph in 14764 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 3000 km/h v 3500 m | 1864.1 mph in 11483 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 11,0 m/s | 2165.4 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | ? min to ? ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 10000 m | 32808 ft |
Dolet: Range: | 700 km | 435 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | ? mi |
Výzbroj: Armament: | 2x pevný kanón Oerlikon FF ráže 20 mm v gondolkách pod křídlem (po 45 nábojích) 2x pevný kulomet Colt-Browning MG40 ráže 7,92 mm v křídle vně od kanónů (po 300 nábojích). Pumová zátěž: 4x 10 – 12,5 kg | Two 0.79 inch Oerlikon FF cannon fixed forward-firing in underwing gondolas, 45 rpg and two 0.312 inch Colt-Browning MG40 machine-gun fixed forward-firing in the wings 300 rpg. Bomb load: four 22 or 27.5 lb bombs |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Rumunsko objednalo u PZL 5 letounů PZL.24E a zakoupilo licenční práva na stavbu dalších letadel této verze. V Rumunsku operačně létaly do roku 1942 při ochraně Bukurešti a ropných polí u Ploieşti před sovětskými nálety. Zúčastnily se také počátečních bojů při operaci Barbarossa. V roce 1942 byly již silně zastaralé, ale v Ploieşti létaly až do kapitulace. PZL P.24E posloužily jako základ pro vývoj rumunské stíhačky IAR-80. | The Romanian Air Force ordered five or six PZL P.24E fighters in 1937 and built 25 or 40 IAR P.24E aircraft under license. The fighters were used to guard Bucharest and the Ploieşti oilfields from Soviet bombers at the start of Operation Barbarossa. |
Zdroje: Sources: | Andrzej Glass, PZL P.24 A-G, Kagero 3007, Polish and English Publication, Monografie / Monographs, ISBN 83-89088-33-91) Andrzej Glass, PZL P.24, Wydawnictwo Militaria, Warszawa, 994, ISBN 83-86209-13-5 The P.Z.L. P-24, Profile Publications No. 170, Profile Publications Ltd. Leatherhead, Surrey, England, No ISBN L+K 22/1972, Letadla 1939-45 www.century-of-flight.net http://www.aviastar.org/air/poland/pzl_p-24.php http://www.airwar.ru/enc/fww2/p24.html www.pilotfriend.com archiv autora |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | PZL P.24E |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | PZL P.24E |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |