CGN - Admirál Lazarev

ТАРК - Адмирал Лазарев
Projekt 1144.2 Admirál Lazarev (Frunze)
Проект 1144.2 Адмирал Лазарев (Фрунзе)


číslo trupu : ___




Historie
Jedná se o 2. plavidlo Projektu 1144 Orlan, které bylo dokončeno po lodi Admirál Ušakov (dříve Kirov).
Kýl lodi položen 27.července 1978, na vodu byla loď spuštěna 26.května 1981. Plavidlo bylo dokončeno 31.října 1984 pod jménem Frunze a zařazena do stavu Severní flotili, se základnou ve městě Severomorsk (severně od Murmansku).
Po rozpadu Sovětského svazu bylo plavidlo 22.dubna 1992, společně s většinou loďstva přejmenováno, a to na Admirál Lazarev. Nově pojmenovaná loď byla přeřazena do stavu Tichomořské flotily (pravděpodobně se základnou ve Vladivostoku).


Určení
Lodě Projektu 1144 (třída Orlan) jsou klasifikovány jako těžké (nebo také bitevní) atomové křižníky (tяжелый атомный ракетный крейсер). Byly vyprojektovány jako velké protiponorkové lodě. Jejich primárním úkolem bylo vyhledávání a ničení raketonosných ponorek s balistickými řízenými střelami (SSBN). Později se však jejich určení překlasifikovalo a staly se z nich lodě, které disponují arzenálem, díky kterému mohou napadat a ničit hladinová uskupení nepřítele (zejména bojová uskupení letadlových lodí) na velkou vzdálenost. Taktéž mohou poskytovat protivzdušnou obranu skupinám, které doprovází (obdoba amerického systému AEGIS). Plavidla mají rozsáhlé elektronické vybvení, zejména komunikační a velitelské, díky kterému mohou být využívány jako vlajkové lodi flotily.




Takticko-Technická Data


Výrobce
- vyvinuty v konstrukční kanceláří Severnoje (hlavní konstruktér B. I. Kupenskij, později V. A. Perevalov)
- stavěny : Továrnou č. 189 (Baltijske Objedinenije; Baltické loděnice) v Petrohradě


Výtlak
- standartní : 24.300 tun (24.300 - 25.860 t)
- maximální : 26.500 tun (25.396 - 26.396 t)


Rychlost
- maximální : 32 uzlů
- ekonomická : 14 uzlů (pouze pomocí parních kotlů)


Rozměry
- délka 252 m (251,2 - 252 m)
- šířka 28,50 m (29 m)
- ponor : 10 m (9,00 - 10,33 m)


Pohonná soustava
- systém CONAS (COmbined Nuclear And Steam propulsion system)
- 2x reaktor KN-3 (300 MW)
- 2x turbína (2x 70.000 hp)
- 2x parní kotel (pomocné kotle)
- 4x plynové turbínogenerátory (4x 3.000 kW)
- 4x generátor (4x 1.500 kW)
- 2 hřídele


Posádka
- 727 mužů (655)
- letecké : 15 (18)
- štáb vlajkové lodi :15


Výzbroj
- 20 řízených střel P-700 Granit [SS-N-19 Shipwreck]
- 12 odpalovacích sil pro S-300F Fort [SA-N-6 Grumble] s celkem 96 řízenými střelami
- 2x dvojité odpalovací zařízení OSA-M [SA-N-4 Gecko] s celkem 40 řízenými střelami
- 8x 9M-330 Kinžál [SA-N-9 Gauntlet]
- 4x (8x) AK-630M (6-hlavňový rotační kanón)
- 2-hlavňové dělo AK-130 (ráže 130 mm)
- 2x 5-hlavňový torpédomet ráže 533 mm
- 2x RBU-1000 Smerč-3 (2x 6-hlavňový) se zásobou 72 střel RGB-10
- 1x RBU-6000 Smerč-2 (12-hlavňový) se zásobou 108 střel RGB-60
- 8x (10x) odpalovacích zařízení pro 20 střel RPK-6 Vodopad-NK [SS-N-16 Stallion]


Vrtulník
- 3x helikoptéra Ka-25PT [Hormone-B] nebo Ka-27PL [Helix-A]


Sensory
- nízkofrekvenční sonar v příďové hrušce : Polinom / MG-342 Orion [Horse Jaw]
- středofrekvenční vlečný sonar : MG-335 Platina [Horse Tail]


- přehledový vzdušný 3D radar : MR-800 Voschod [Top Pair]
- přehledový 3D radar pro nízko letící a hladinové cíle : MR-710 Fregat-M [Top Steer]
- 2x (3x) navigační radar : _____ [Palm Frond]
- radar určený pro letecký provoz : [Flyscreen A / Flyscreen B]


- 2 radary systému řízení palby pro S-300F [SA-N-6 Grumble] : Volna [Top Dome]
- 2 radary systému řízení palby pro OSA-M [SA-N-4 Gecko] : MPZ-301 Baza [Pop Groupe]
- 2 radary systému řízení palby pro 9M-330 Kinžál [SA-N-9 Gauntlet] : MR-360 Podkat [Cross Sword]
- radary systému řízení palby pro AK-630 : MR-123 Vympel [Bass Tilt]
- radar pro řízení palby děla AK-130 : MR-184 [Kite Screech-B]


- optický sledovací systém : 4x _____ [Tin Man]
- datalinky : 2x _____ (Bell Crown) a 2x _____ [Bell Push]
- satelitní komunikační systém : 2x _____ [Punch Bowl C]
- satelitni navigační systém : 4x _____ [Low Ball]


Pozn.: Údaje uvedené v závorce "()" jsou alternativní. Údaje uvedené v závorce "[]" jsou kódy NATO.




Informace, jakož i níže uvedené obrázky byly (jsou) čerpány z internetových stránek - http://vs.milrf.ru/ ; http://worldweapon.ru/ ;
http://ship.bsu.by/ ; http://www.atrinaflot.narod.ru.org/ ; http://www.military.cz/ ; a dále z publikací - Válečné Lodě Současnosti (ISBN 80-86215-81-4) ; Jane's Válečné lodě (ISBN 80-7236-080-9) ;
URL : https://www.valka.cz/CGN-Admiral-Lazarev-t61687#222172 Verze : 0
Raketový krížnik Admiral Lazarev bol z aktívnej služby v Tichooceánskej flote stiahnutý v roku 1999. V zhľadom k nedostatku financií na prevádzku a údržbu lode a jej zastaranosti (náklady na potrebnú modernizáciu boli odhadované na 2 až 7 miliárd rubľov) sa uvažovalo o jej vyradení a likvidácii, ale napätý rozpočet nemal zdroje ani na bezpečnú likvidáciu. V roku 2000 sa preto na lodi realizovali nevyhnutné opravy, ktoré umožnili loď udržiavať v stave uloženia pre prípad mobilizácie. Loď bola zakonzervovaná a kotvila na základni v meste Fokino, kde na nej 06.12.2002 vypukol požiar, ktorý bol ale po niekoľkých hodinách zlikvidovaný bez toho, aby boli poškodené životne dôležité zariadenia. V roku 2004 bolo v lodeniciach Zvezda z krížnika odobraté nukleárne palivo a boli realizované nevyhnutné práce potrebné na jej udržanie v zakonzervovanom stave a loď od roku 2005 opäť kotvila vo Fokine (Záliv Strelok).

V nasledujúcich rokoch sa osud lode nezmenil. Peniaze na modernizáciu neboli a problémom boli aj chýbajúce prostriedky na jej vyradenie. Najodvážnejšie plány dokonca navrhovali loď rozobrať a aktívny reaktor s upraveným pohonným ústrojenstvom využiť pri stavbe nového plavidla (čo ale lodenice neboli schopné bezpečne realizovať). Plány na modernizáciu a opätovné zaradenie do bojovej služby boli oprášené ešte v roku 2011 a k 17.12.2014 boli na lodi opäť realizované pravidelné predpísané práce potrebné na predĺženie jej uloženia.

Aj napriek tomu, že loď bola už 15 rokov nepoužívaná, objavili sa v roku 2015 návrhy na jej ďalšie udržanie v mobilizačných rezervách pre prípadné oceánske nasadenie, ale silneli aj hlasy, ktoré vzhľadom na potrebné nákaldy na jej udržiavnaie (a prípadnú modernizáciu) navrhovali jej zošrotovanie.

Noviny Izvestia odvolávajúc sa na zdroje z prostredia ministertva obrany zverejnili 19.04.2019 informáciu o tom, že zošrotovanie krížnika Admiral Lazarev bude realizované do roku 2021.
Kontrakt na likvidáciu krížnika bol uzatvorený medzi korporáciou Rosatom a akciovou spoločnosťou 30. lodenica (30-й судоремонтный завод) a informácie o niektorých podrobnostiach kontraktu sa verejnosť dozvedela 18.02.2021. Podľa zverejnených informácií by mal byť krížnik dopravený do lodeníc (ležiacom v mestečku Dunaj v Primorskom kraji ku koncu augusta 2021. Práce na likvidácii v hodnote 5 miliárd rubľov by mali byť ukončené k 30.11.2025.


Zdroj: Tlačová správa agentúry Iterfax z 18.2.2021
ru.wikipedia.org
URL : https://www.valka.cz/CGN-Admiral-Lazarev-t61687#662823 Verze : 4
Krížnik Admiral Lazarev začal 30.04.2021 svoju poslednú (cca 8 km) plavbu - remorkéry ho odtiahli z kotviska vo Fokine (záliv Strelok) do mestečka Dunaj (42°53'14.07"N 132°00'00.00"E), kde bude v 30. lodenici zošrotovaný.

Zdroj: https://bmpd.livejournal.com/4300614.html

CGN - Admirál Lazarev - 30.04.2021, forums.airbase.ru

30.04.2021, forums.airbase.ru
CGN - Admirál Lazarev - 30.04.2021, Сергей tymch_ и Mezhalis anna / Instagram

30.04.2021, Сергей tymch_ и Mezhalis anna / Instagram
CGN - Admirál Lazarev - 30.04.2021 Сергей tymch_ и Mezhalis anna / Instagram

30.04.2021 Сергей tymch_ и Mezhalis anna / Instagram
URL : https://www.valka.cz/CGN-Admiral-Lazarev-t61687#668746 Verze : 3
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více